Od vermutu k sektu
V prvních desetiletích 19. století pokračovali dědicové podniku Cinzano v novátorském úsilí, a dosáhli tak velkého obchodního úspěchu, že je savojští panovníci požádali, aby své vědomosti uplatnili při vinařských experimentech, které tehdy probíhaly na královském panství Santa Vittoria d#146#Alba. Pokusy pod vedením Francesca Cinzana II. (1814 až 1868), jejichž cílem bylo napodobit oblíbené francouzské šampaňské, daly vzniknout šumivým vínům značky Cinzano.
V polovině 19. století rodinný podnik Cinzanových posílil výrobu vermutu, přičemž pokračoval v experimentech s šumivým vínem. V tomto období si od královského dvora pronajali panství v Santa Vittoria. Enrico a Emiliano Cinzanovi (synové Francesca II.) vybudovali v Santo Stefano Belbo ve vinařském regionu Piemont lisovnu hroznů a zpracovatelské vinné sklepy. V této době se rodinný podnik začal měnit z manufakturního krámku v průmyslovou výrobu a Cinzano začalo rozšiřovat své působení po celém světě.
Do roku 1970 měla společnost zastoupení a prodejny ve více než 60 zemích a celosvětovou distribuci. V roce 1999 získala od dědiců Cinzanů značku konkurenční skupina Gruppo Campari.
Bez reklamy značka neexistuje
Rodina Cinzanových jako jedna z prvních pochopila význam reklamy a už v roce 1853 do ní investovala. Nahradila svoje ručně zhotovované etikety barevně tištěnými s vyobrazením ocenění, jež tato značka získala na veletrzích a v soutěžích. To svědčilo o jejich marketingové zdatnosti, i když sám pojem marketing vznikl mnohem později.
Na sklonku 19. století se objevila první skutečná reklama na Cinzano, která byla otištěna v deníku Il Telegrafo 8. a 9. prosince 1887 v tomto znění: "Vino Vermuth della rinomata Casa F. Cinzano" (Vermut proslulé firmy F. Cinzano).
Jen rok po inzerátu společnost přišla se svým prvním plnobarevným velkoformátovým tištěným plakátem s názvem "Bůžek Pan hrající na flétnu", podepsaným jedním ze zakladatelů italského reklamního tisku Adolfem Hohensteinem. Další "marketingovou" a reklamní iniciativou, která stojí za zmínku, bylo použití - vůbec poprvé v historii - letadla pro průmyslové reklamní účely. Už v roce 1911 brázdilo milánskou oblohu a zasypávalo město propagačními kotoučky.
Modročervené logo vzniklo až v roce 1925. Červená symbolizuje vášeň, hrdost a oslňující živost, modrá ušlechtilost, tradici a hloubku Středozemního moře. Obě barvy společně vyjadřují "italskost" a stoupající diagonála mezi nimi byla symbolem růstu společnosti. Název "vermouth" pochází z německého slova Vermut, označujícího bylinu pelyněk, hlavní složku fortifikovaných vín tohoto typu. Dnes je Cinzano druhým nejprodávanějším vermutem na světě.
Libor Ševčík
libor.sevcik@economia.cz
Ochutnávka
Cinzano Extra Dry - limitovaná série 1757
Charakteristika: suchý, delikátně aromatický vermut vzniklý spojením vína, lihu, cukru a nálevu z bylin a koření z celého světa, z nichž nejdůležitější je pelyněk. Cinzano ve všech svých podobách - jako aperitiv nebo nápoj po slavnostní večeři - chutná nejlépe chlazené (ideálně na teplotu 8 až 12 °C). Před jídlem ho mohou doplnit pikantní předkrmy, které dokonale připraví chuťové buňky na to, co bude následovat. Chutná samotné i se sodou.
V nabídce jsou dále vermuty ve variantách Bianco, Rosso, Rosé, Limetto a Orancio. Nejsou však jen ideálním aperitivem, hodí se do koktejlů a tvoří jednu z jejich nejčastějších ingrediencí.
Asti D.O.C.G. Cinzano
Charakteristika: nejproslulejší ze šumivých vín Cinzano. Získává se z hroznů odrůdy muškátu z vinic D.O.C.G. oblasti Asti v samém srdci regionu Piemont. Má sladké a ovocné aroma.
Sortiment šumivých vín Cinzano zahrnuje jak sladká, tak suchá vína, která jsou vhodná k přípitku, na závěr stolování nebo pro jakoukoli slavnostní příležitost. V nabídce jsou dále Gran Cinzano, Brachetto d#146#Acqui D.O.C.G. Cinzano, Pinot Chardonnay Cinzano, Prosecco Cinzano, Gransec Cinzano a Cinzano Rosé.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist