Při vánočních nákupech může být Ježíšek odvážnější. Většina obchodníků totiž umožňuje zboží, kterým se dárce netrefil do vkusu či velikosti obdarovaného, vyměnit.
"Obchodníci většinou vycházejí v těchto případech svým zákazníkům vstříc, i když jdou - pokud je věc bez vady - nad rámec svých zákonných povinností. Z toho také vyplývá jejich možnost stanovit si pro podobné výměny své podmínky," říká Ivana Picková, tisková mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
Obchody přijmou zpět jen nepoužívané zboží
Základním požadavkem obchodníků je, že měněné zboží musí být nepoužívané a čisté. Samozřejmě je třeba v prodejně předložit také doklad o koupi. "Některé firmy požadují, aby například na textilních výrobcích zůstala originální visačka, byť na ní může být přeškrtaná cena," doplňuje Picková. U zboží, jako jsou hračky, mnozí obchodníci zase vyžadují originální obal.
Některé druhy zboží však obchody měnit odmítají. "Není možné vracet audiokazety, CD, DVD, videokazety, počítačové hry či šperky," říká Boris Malý, vedoucí oddělení marketingu hypermarketů Globus. Důvodem je zamezení případného porušení autorských práv a riziko nelegálního kopírování.
"Co se dražší elektroniky týče, u těchto výrobků lze u nás uplatnit pouze klasickou reklamaci, a to pro obtížné zjištění možného poškození zboží," vysvětluje zástupkyně obchodních domů Tesco Jana Matoušková.
Z hygienických důvodů může být problémem vyměnit například spodní prádlo či plavky.
Nepovedené dárky lze vracet ještě v lednu
Lhůta, do kdy lze zakoupené věci obchodníkům vrátit, se různí. Mnohé obchody tuto službu zákazníkům neomezují jen na Vánoce, některé z nich však lhůtu prodloužily.
Hypermarket Globus umožňuje vrátit zboží do 30 dnů od zakoupení, zákazník pak dostane zpět peníze. "Potravinářské výrobky lze měnit jen před uplynutím minimální trvanlivosti," doplňuje Malý. Carrefour vrátí peníze, pokud nechtěnou věc zákazník donese do osmi dnů. "Po osmi dnech je nutná výměna zboží," doplňuje tisková mluvčí hypermarketů Carrefour Jana Havlíčková.
V obchodních centrech společnosti Ahold je možné zboží v neporušeném obalu vrátit do 14 dnů. Zákazník pak dostane peníze, nebo si může vybrat jiný výrobek. V obchodech Tesco jsou lhůty na výměnu různé, pohybují se v rozmezí osm až třicet dnů.
Dobu pro vrácení "nepovedených" dárků prodloužily především obchody s textilem. Například butik Terranova umožňuje standardně vrátit zboží do sedmi dnů od zakoupení, vánoční dárky však bude možné vyměnit až do poloviny ledna. Podobně prodloužila vracení ze standardní lhůty pěti dnů síť prodejen Jannis a vánoční dárky bude možné měnit ještě v deseti dnech nového roku.
Pro internetové obchody platí jiná pravidla
Nepovedený dar vymění nejen klasické prodejny, ale i internetové obchody.
Virtuální prodejny jsou ze zákona povinné zboží přijmout zpět do dvou týdnů po dodání, aniž by zákazník musel sdělit důvod, proč odstupuje od smlouvy.
Podle Sdružení obrany spotřebitelů, které obdrželo informace o výměně dárků od 11 internetových obchodů, si však i virtuální prodejny stanovují svá pravidla. "Některé požadují, aby zákazníci při vracení zboží uvedli, že jde o vánoční dárek. Obchodníci také stanovují termín - většinou do poloviny ledna. Jedna firma požaduje po zákazníkovi za svou vstřícnost storno poplatek," uvedla Picková a dodává, že se většinou nevyměňují baterie do mobilních telefonů, CD, audio a videokazety, DVD, software či cartridge. Nosiče obrazu a zvuku lze vyměnit pouze, pokud by byly v neporušeném obalu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist