Kunovická společnost Evektor Aerotechnik chce spustit sériovou výrobu svého nového čtyřmístného letadla Cobra. Intenzivně teď shání strategického partnera, s nímž by svůj plán uskutečnila.
"Pomalu každý druhý den se nám ozývají ze světa zájemci o cobry. My jich ale sami nejsme schopni dělat víc než pár desítek ročně. Proto jsme začali hledat partnera, s nímž bychom mohli založit společný podnik na jejich výrobu," řekl HN spolumajitel a šéf Evektoru Jaroslav Růžička, podle něhož je pro takový projekt třeba investice blížící se půl miliardě korun. Na tu si Evektor sám netroufá.
Ultralighty nestačí
Evektor patří s pěti sty zaměstnanci a obratem kolem 500 milionů korun ročně do domácí "velké čtyřky" výrobců malých sportovních letadel.
Jeho hlavním produktem jsou ultralehké stroje pro sportovní létání, Evektor jich vyrobí přes 150 ročně a prodává je především v USA.
Kromě pětimístné cobry pracují jeho konstruktéři ještě na dalším větším letadle, až třináctimístném EV 55 Outback, který by se na trh mohl dostat po roce 2009.
Letoun VUT 100 Cobra vyvíjel Evektor od roku 2004 společně s brněnským Vysokým učením technickým a finanční podporou státu.
Nový stroj má kromě sportovního i komerční využití, například v dopravě či jako tréninkový letoun pro výcvik pilotů. Jeho hlavními konkurenty jsou americká letadla Cirrus, Cessna a Columbia a rakouský Diamond. Český letoun, vyvíjený především s ohledem na potřebu amerického trhu, přijde zhruba na 300 až 400 tisíc dolarů (šest až osm milionů korun).
Evektor má zatím hotové dva prototypy. "Podle objednávek a zájmu zákazníků budeme schopni ročně prodat nejméně sto letadel Cobra. Na zahájení výroby ale potřebujeme 400 milionů až půl miliardy korun. Sami takovou investici nepokryjeme," říká Růžička.
Evektor se přitom nechce omezit jen na malosériovou produkci. "Dělat dvacítku letadel ročně - maximum, což lze bez investice do sériové výroby - nemá smysl, zisk je moc nízký," vysvětluje Růžička.
Podle zdrojů blízkých vedení firmy finišují jednání s jistou zahraniční firmou. "Zatím nelze uvádět podrobnosti, ale podle vývoje jednání věřím, že rozhodnutí o novém strategickém partnerovi padne už brzy," uvedl Růžička.
Letadla podobné velikosti, jakou je cobra, u nás vyrábí otrokovický Moravan pod značkou Zlín. Stroje dvacet let staré koncepce se používají hlavně pro výcvik pilotů, ročně se jich prodá zhruba deset.
Cobra první vlaštovkou
Cobra je prvním novým dopravním letadlem, jež u nás vzniklo po pádu socialismu. Dopravní letoun pod označením Ae-270 Ibis vyvíjelo spolu s tchajwanským partnerem také Aero Vodochody. Poté, co Aero letos od státu odkoupila skupina Penta, byl finančně náročný projekt s nejistou budoucností utlumen a vedení Aera s dalšími investicemi do Ibisu nyní nepočítá.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist