Hiphopová hudba, jež před třemi desítkami let vzešla z černošských ghett amerických velkoměst, v poslední době získává stále větší popularitu také u českých posluchačů. Vedle již tradiční velké přehlídky Hip Hop Kemp, jejíž pátý ročník loni v Hradci Králové podle organizátorů navštívilo rekordních 20 tisíc lidí, měly letos premiéru další dvě hiphopové akce. V polovině července se v Roudnici nad Labem na Litoměřicku konal festival Hip Hop Allstars; minulý víkend v bývalém vojenském letišti v Ralsku na Českolipsku proběhla nová přehlídka Hip Hop Jam.

Nárůstu popularity hip hopu si všimli i organizátoři běžných koncertů. Na počátku července tak do Prahy dorazily dvě hiphopové legendy - rapper Snoop Dogg a kapela Wu-Tang Clan. Stranou logicky nezůstávají ani velcí sponzoři: partnerem Hip Hop Jamu, Hip Hop Kempu stejně jako vystoupení Snoop Dogga se stal mobilní operátor T-Mobile.

Ve světě, zejména ve Spojených státech, Velké Británii nebo v Německu, patří hip hop k mainstreamovému hudebnímu žánru, ve kterém se otáčejí miliardy dolarů.

První nesmělé pokusy o hip hop v Česku vznikly již v polovině 80. let minulého století, legendou se stala zejména demonahrávka Jižák od skupiny Manželé. Hiphopová scéna se v Praze utvořila již počátkem následující dekády, když zde začaly působit kapely jako WWW či Peneři strýčka Homeboye; větší zájem publika však zaznamenal až o pár let později Chaozz, který prodal více než 100 tisíc nosičů.

Boom hip hopu přišel po roce 2000, kdy své první desky vydali PSH a Indy & Wich. "Přesto zde hip hop není ještě tak populární jako na Slovensku, kde o rapperech často píše bulvár," konstatoval hiphopový publicista ukrývající se pod pseudonymem Poeta, jenž čeká další vzrůst popularity žánru.

Vzhledem k tomu, že čeští rappeři zůstávají u svého rodného jazyka, však podle odborníků nemají velkou šanci na prosazení v zahraničí s výjimkou sousedních zemí, jako je Slovensko či Polsko. "Tyhle kapely neočekávají, že budou v Americe dělat platinové desky. Nejsou hloupé a jsou si dobře vědomy, že hrají něco trochu jiného," uvedla publicistka Jana Kománková, která vede žánrovou sekci Akademie populární hudby, jež uděluje její výroční cenu Anděl v kategorii hip hop.

Na hip hopu byla podle Poety vždy důležitá zejména svoboda, snaha o revoltu vůči společnosti a potřeba velké volnosti. "To se dá najít i v Čechách a myslím si, že i zde můžeme kritizovat politiku a společenská pravidla, i když se to moc neděje. Myslím si, že český rap se ještě musí najít, aby byl autentický," dodal.
(abo, čtk)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist