Zde se nabízí otázka, jak relevantní a efektivní je vzdělání MBA v dnešních moderních podnicích 21. století. Je MBA již minulostí nebo stále ještě představuje efektivní nástroj jak pro jednotlivce, tak pro společnosti? Co dnes společnosti chtějí a jak MBA tyto představy splňuje?

Jim Collins, autor publikace Od dobrého ke skvělému: Proč některé společnosti dělají pokroky a jiné ne, řekl:

"Ti, kdo budují velké společnosti, dobře vědí, že největší překážkou růstu každé velké společnosti nejsou trhy ani technologie ani konkurence ani výrobky. Na prvním místě je především schopnost získat a udržet dostatek správných lidí." Tito "správní lidé" disponují vynikajícími komunikačními a mezilidskými dovednostmi, etikou a bezúhonností, schopností pracovat v týmu, strategickým myšlením a schopností začlenit se do korporátní kultury.

Jak potom mohou osnovy MBA tyto dovednosti rozvíjet a dovést společnosti k "velikosti"? Jednoduše řečeno, pokud se program MBA soustředí na rozvoj vůdčích schopností studentů, zbytek dovedností brzy následuje.

Vůdčí schopnost je definována jako "schopnost ovlivňovat, motivovat, měnit a řídit lidi, postupy a výsledky". Program MBA tyto vlastnosti rozvíjí prostřednictvím čtyř hlavních schopností: srozumitelnost, spojování, vize a vynalézavost. Srozumitelnost představuje pochopení kontextu, v němž člověk působí. Spojování zahrnuje efektivní řízení vztahů a vytváří "sociální kapitál" uvnitř organizace a mimo ni. Vize znamená vytváření přesvědčivých společných představ o budoucnosti. Vynalézavost se zaměřuje na schopnost změnit způsob, jakým spolu lidé pracují - podmínky, řešení, postupy a výsledky.

Pokud se podíváte na nejlepší programy MBA, zjistíte, že jejich kurzy se těmto vůdčím schopnostem věnují. Hodiny marketingu a účetnictví objasňují studentovi jejich uspořádání. Hodiny etiky pomáhají rozvíjet vize o budoucnosti společnosti, zatímco hodiny organizačního chování a lidských zdrojů učí studenty, jak lidi v kanceláři vzájemně propojovat.

Z krátkodobého hlediska je vzdělání MBA navrženo tak, aby rozvíjejícím se manažerům pomohlo změnit teoretické koncepty na praktické klíčové manažerské dovednosti. Studenti MBA získávají nové perspektivy přímo použitelné v jejich organizaci a do své práce přináší nové dovednosti a rozhled, které jsou zároveň schopni s jistotou aplikovat. Dlouhodobých přínosů vzdělání MBA je celá řada. Studenti si vytvářejí pevný teoretický základ v oblasti manažerských disciplín, což je připraví na vyšší vedoucí funkce v rámci jejich podniku. Studenti MBA získávají dovednosti, díky nimž jsou schopni rozpoznat a řídit jak detailní, komplikované manažerské problémy, tak obecnější situace velkého rozsahu. Naučí se lépe přemýšlet, plánovat a realizovat strategicky, operativně a takticky.

Pokud se však někoho s titulem MBA zeptáte, jaký byl největší přínos pro něj osobně, většina odpoví: "Přátelé a kontakty, které jsem získal." Vztahy, které v rámci studia MBA vznikají, jsou jedním z nejcennějších dlouhodobých přínosů výuky. Přátelé a kontakty na vedoucích funkcích v různých odvětvích mohou být velmi nápomocné, když potřebujete něčeho dosáhnout. Mnoho našich studentů uzavíralo obchody přímo ve třídě, z čehož měli prospěch oni sami i organizace, ve kterých pracovali.

Téměř 80 % absolventů MBA pro vedoucí pracovníky říká, že jejich cena pro jejich organizaci v důsledku zahájení studia v programu vzrostla.

Je třeba pamatovat na fakt, že MBA není jen o knihách; nejdůležitější součástí vzdělávání jsou lidé, kteří se na něm podílejí. Učitelé by sami měli mít zkušenosti ze světa byznysu, aby byli schopni aplikovat teoretické koncepce na praktické dovednosti a situace. Kvalitu vzdělávání budou ovlivňovat i ostatní studenti stejně tak jako skupinové projekty, diskuze a budoucí kontakty. Proto se neakreditovaný program s nezkušenými učiteli a nenáročnými podmínkami přijetí bude velmi lišit od akreditované školy, která zaměstnává kvalitní univerzitní učitelský sbor a přijímá jen nejlepší studenty. Jelikož program MBA se obecně studuje jen jednou, je rozhodnutí o výběru toho nejlepšího programu, který máte vy a váš podnik k dispozici, zásadní.

Thomas E.Mershon, MBA, ředitel University of Pittsburgh v Praze při Katz Graduate School of Business
a Audrey J. Murrell, Ph.D., profesorka na Katz Graduate School of Business, která bude na půdě University of Pittsburgh přednášet v září v Praze.

Pro více informací navštivte www.pitt.cz.