Ve světě běžná věc, v Číně novinka: Peking, Šanghaj a několik dalších měst bude zítra poprvé dodržovat "den bez aut". V zemi díky tomu ušetří tři tuny emisí a třiatřicet milionů litrů benzinu.

Čína, která se loni stala největším producentem oxidu uhličitého na světě, totiž bude příští rok hostit olympijské hry. A až tento fakt přiměl její představitele k tomu, aby se rostoucí problém se znečištěním měst řešil.

"Chceme především lidem ukázat, jakou roli by měla hrát hromadná doprava," vysvětluje Čchiou pao-sing z ministerstva pro výstavbu v čínské vládě.

Jezdit autobusem, či dokonce na kole, už je totiž v zemi považováno za nemoderní znak chudoby. Zatímco například Newyorčané používají hromadnou dopravu pro 76 procent cestování, a lidé v Tokiu dokonce pro 91 procent, v Pekingu ani ne třetina.

"Touha po autě tu je stejně silná jako v Americe, ale byla potlačována půl století," popsal listu New York Times čínský novinář zabývající se automobilismem Li Anding. Ještě před deseti lety byl automobil jen pro nejvyšší vrstvy.

V roce 1949 totiž komunistický režim všechna auta zkonfiskoval a zakázal, protože je považoval za symbol kapitalismu.

Až poté, co bylo v polovině devadesátých let znovu povoleno vlastnit soukromé vozidlo, nastal boom. Jen v Pekingu teď ročně přibývá sto tisíc nových aut. Za posledních šest let se jejich počet v čínských městech ztrojnásobil, a to na dvacet milionů.

Vlastnit automobil se v Číně stalo běžnou věcí, a tak se navíc ulice velkých měst v pracovní den stávají skoro neprůjezdné.

Kvůli olympijským hrám se ale vláda poprvé odhodlala k akci proti autům. Čínská města jsou totiž příliš znečištěná.

Minulý měsíc vláda nařídila, aby povinně zůstala stát v garážích asi třetina z tří milionů aut, které vyjíždějí do ulic v Pekingu. A to nikoli jeden, ale dokonce čtyři dny.

Stalo se tak poté, co předseda Mezinárodního olympijského výboru Jacques Rogge prohlásil, že kvůli znečištění by musely být odsunuty některé venkovní akce během her. Číňané se po experimentu zaradovali a oznámili, že úroveň smogu se snížila o pětinu.

"Jsem si jistý, že dokážeme během olympiády zajistit dobré ovzduší," prohlásil představitel města odpovědný za životní prostředí Tu Šao-čung.

Podobné akce se proto prý budou ještě opakovat, a to i během olympiády.

Mezitím čínská vláda vymýšlí ještě další metody, jak se automobilů v ulicích zbavit.

Peking například snížil ceny jízdného v hromadné dopravě, ale zatím to příliš nemělo úspěch. Vláda proto navíc, podle zprávy deníku China Business News citující ministerstvo financí, chystá vyšší daň z benzinu a nafty.