Kamiony to zřejmě budou mít na silnicích těžší.
Celoroční omezení kamionů vítá i republikový šéf dopravních policistů Martin Červíček. "Zvlášť, když vidíme, že v poslední době stoupá počet nehod nákladních aut, a to především před víkendem a v pondělí nad ránem."
Cílem zavedení zákazu je ulevit provozu na silnicích o víkendu, a tím snížit počet nehod. Pro představu: Česko je třetí nejhorší zemí Evropy v počtu mrtvých při nehodách zaviněných řidiči nákladních aut; je na tom desetkrát hůře než třeba Rakousko.
"Do čtrnácti dnů má návrh ministerstva dopravy odejít na ostatní resorty, aby se k němu vyjádřily. Do konce roku pak chceme návrh předložit vládě," říká náměstek ministra dopravy Petr Šlegr (SZ).
Už nyní je však jasné, že to návrh ve vládě nebude mít snadné. Bude proti. "Kvůli tomu se zvýší intenzita dopravy jindy. Kamiony nejezdí, protože je to baví, ale protože musí dopravit zboží. A to zákaz nevyřeší," říká ministr průmyslu Martin Říman (ODS) unisono se zástupci dopravců Česmad Bohemia. "V takovém omezení budeme evropský unikát," dodává mluvčí Česmadu Martin Špryňar.
Omezení jízd kamionů vychází z vládního prohlášení. Problém je však v tom, že komise složená ze zástupců ministerstva, dopravců a policie se dokázala za téměř rok sejít jenom jednou. Podruhé se má sejít příští týden.
Podle informací HN je v návrhu, který už prošel připomínkami jednotlivých odborů ministerstva dopravy, ještě přísnější omezení, než nyní platí o prázdninách. Třeba v neděli by měly kamiony jezdit jen dvě hodiny - až po desáté večer. Nyní nemohou jezdit mezi 13. a 22. hodinou.
Velký střet je u pátečního zákazu. Návrh ministerstva počítá se zákazem mezi 14. a 21. hodinou. Policisté chtějí zákaz mezi 15. a 22. hodinou. Dopravci však nechtějí žádný zákaz.
"Ta nákladní auta stejně to zboží musí odvozit. Takhle se tedy zvedne doprava před a po víkendu - tedy ve čtvrtek a pondělí," říká Martin Felix z Česmadu. Svou argumentaci dopravci podkládají studií, kterou si letos v lednu nechali zpracovat u brněnského Centra dopravního výzkumu. Z této studie na příkladu dálnice D1 za Prahou vyplývá, že tato hlavní česká dopravní tepna je nejvíce zatížena nákladními auty v pondělí - každé páté auto je nákladní. V sobotu a neděli klesá podíl nákladních aut na sedm procent.
"Pokud by se ještě dále omezily jízdy v pátek a sobotu, přesunuly by se páteční a sobotní přepravy na nejvíce exponované dny - pondělí a čtvrtky," stojí ve studii.
"Je to také zatím jediný podklad pro rozhodování komise. Pan ministr slíbil, že je třeba dopracovat studii nehodovosti, než padne finální návrh novely zákona," říká tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar. "Tím, že pan náměstek Šlégr dokončil návrh, svévolně porušuje dohody a obchází ministra," dodává Špryňar. Šlégr namítá, že něco takového však ani z principu na ministerstvu není možné.
Navíc studie nehodovosti kamionů je už zpracovaná. A z ní například vyplývá, že Česko má ze zemí EU nejhorší poměr mrtvých při nehodách s účastí nákladních aut proti celkovému počtu nehod.
Nebo to, že po zavedení pátečního prázdninového odpoledního zákazu jízd kamionů poklesl v červenci a srpnu 2006 oproti stejnému období v roce 2005 počet všech nehod o 45 procent. Na druhou stranu za poklesem nehod je zřejmě strach řidičů z tehdy čerstvé novely zákona s bodovým systémem.
Součástí studie je i vyčíslení takzvaných ekonomických ztrát z nehod zaviněných řidiči nákladních aut: v roce 2006 dosáhly šesti miliard. Chybí však srovnání s nehodami osobních aut.
Na druhou stranu do této sumy nikdo nezapočetl ztrátu, která vznikne, když po nehodě kamionů musí policie dálnici uzavřít. To se stalo jen tento týden několikrát.
Kdy by neměly jezdit kamiony o víkendech
Pátek po celý rok: 14 - 21 hodin (dnes jen o prázdninách 17 - 21 hod.)
Sobota celoročně: 7 - 13 hodin a o prázdninách: 7 - 20 hodin (nyní platí o prázdninách 7 - 13 hod.)
Neděle, svátky celoročně: 0 - 22 hodin (nyní platí celoročně 13 - 22 hodin)
Zdroj: návrh ministerstva dopravy
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist