Přístrojová deska mondea je tak trochu všehochuť, po praktické stránce však obstojí na výbornou.
Snímek: Jakub Stehlík
Téměř všude, kde se během týdenního testu auto zastavilo, se nějaký našel. "Mondeo dosud patřilo k nenápadným autům, teď je nepřehlédnutelné," ohodnotil novinku podnikatel z Jablonného v Podještědí Marek Lučka. Bankovní úředník Martin Stach z Tábora se zase pozastavil nad rozměry fordu. "Neřekl bych, že patří do střední třídy. Ze všeho nejvíc mi připomíná Audi Allroad."
Nové mondeo kombi skutečně vypadá mnohem větší než jeho předchůdce. A to navzdory tomu, že do délky narostlo jen o necelé tři centimetry. Impozantní dojem má na svědomí hlavně rozvor náprav, který se prodloužil téměř o deset centimetrů a má teď 2850 milimetrů. V tomto parametru se mondeo vyrovná vozům stojícím o kategorii výš: Mercedesu třídy E nebo Audi A6.
Novinka je zajímavá i neokoukaným stylem. Ford mu dal označení Kinetic design. A i když tento styl údajně použil už dříve na minivanu S-max, skutečně nově působí až mondeo. Patrně to bude hlavně tím, že se zřeklo pro fordy typického designérského prvku - trojúhelníkových předních reflektorů.
Prostor a pohodlí
Interiér mondea působí nekonečně dlouze a dojem z obrovského prostoru podporuje i nepříliš hluboká přístrojová deska. Ani jeden z cestujících netrpí v žádném směru prostorovou nouzí a cestovat se tu dá docela dobře i v pěti lidech. Ačkoliv karoserie na první pohled vypadá méně prakticky než u předchozí generace, objem kufru zůstal na stejné úrovni (542 litry), příkladně velký je i vstupní otvor s nízkou nákladovou hranou a bez vstupního prahu. Po rozložení a sklopení zadních sedadel vznikne zcela rovná podlaha a prostor s objemem 1733 litrů - nepatrně méně než u staršího mondea.
Sedadla jsou napoprvé až překvapivě měkká, ale velmi pohodlná a všestranně seřiditelná. Řidič si u testované verze Ghia X může elektricky nastavit nejen výšku sedadla, ale i sklon sedáku. Najít si během pár okamžiků polohu za podélně i výškově nastavitelným volantem tak není žádný problém. Přístrojová deska je uživatelsky přívětivá, i když stylově trochu rozevlátá - jednoznačně nejnápadněji se jeví zabudované autorádio Sony, které pojme šest disků, má výborný zvuk i velmi dobrou citlivost při příjmu rozhlasových stanic.
Dřevěný dekor verze Ghia je věcí osobního vkusu. Komu se jeho začlenění mezi nikterak honosně vyhlížející plasty zdá příliš násilné a chce auto s trochu odlišně namíchanou výbavou, má možnost zvolit cenově srovnatelnou verzi Titanium, kde dřevo nahrazují titanové aplikace.
Sportovně i potichu
Nízko posazená sedadla jsou příslibem sportovní jízdy a rozložité mondeo, které prázdné váží úctyhodných šestnáct metráků, dokáže takový zážitek skutečně nabídnout. Lehkost, s jakou se ovládá, je v této cenové kategorii obdivuhodná, i když bezmála pětimetrovému autu s předním pohonem budou vždy daleko více vyhovovat táhlé zatáčky než úzké serpentiny.
Navzdory nízkému profilu příplatkových osmnáctipalcových pneumatik zvládne vůz odfiltrovat většinu nerovností. A kdo si připlatí 30 tisíc korun, může sám ovládat tuhost tlumičů - pomocí tří tlačítek Komfort, Normal a Sport. Rozdíl v nastavení je pak skutečně cítit, i když zásadní změnu v chování vozu čekat nelze.
Fanoušci nových řešení ocení inovativní hrdlo palivové nádrže, které nepotřebuje klasický uzávěr. Jenom odklopíte dvířka a strčíte do otvoru pistoli - krytka se pod tlakem sama uvolní a po natankování se opět zatáhne. U dražších verzí mondea pak startování motoru klasickým klíčem nahrazuje tlačítko na palubní desce. Kdo se ale nechce spokojit s polovičatým řešením, musí si za 8500 korun přikoupit ještě bezklíčové odemykání vozu. Jen tehdy se řidič po klíči nepotřebuje vůbec shánět a stačí, když jej má někde u sebe.
Testovaný dvoulitrový turbodiesel s výkonem 140 koní je pro tak velké auto jistě lepší volbou než o patnáct koní slabší osmnáctistovka. Jeho projevy jsou směrem k interiéru velmi dobře utlumené, spotřeba (během testu 7,2 litru) sympatická, ale lze jej považovat spíše za lepší standard než za vrchol dieselové nabídky. Autu by velmi slušel ještě silnější motor, který se má už v blízké době objevit.
Nové mondeo se vstříc k zákazníkům vydalo s pověstnou fordovskou intenzitou. Hned od začátku ve třech karosářských verzích (sedan, hatchback a kombi), s bohatou základní i velmi rozsáhlou příplatkovou výbavou. Někdejší nástupce rodinného modelu Sierra navíc ani ve své třetí generaci neudělal zásadnější chybu. K tradiční vysoké užitné hodnotě přidal ještě slušnou porci elegance a pověst největší karoserie své třídy. Do jaké míry tím zastraší hlavní rivaly, Volkswagen Passat nebo Peugeot 407, ukážou už příští měsíce.
JAKUB STEHLÍK
Klady a zápory
+ řízení a podvozek
+ kultivovaný motor
+ jízdní komfort
- nesourodá přístrojová deska
- výhled vzad
Technické údaje
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia X
Druh motoru/počet válců/ventilů............ řadový vznětový/4/4
Objem cm3............ 1997
Max. výkon (kW/k) při otáčkách (ot./min.)............... 103/140/4000
Max. točivý moment (Nm) při otáčkách........... 320/1740 - 2240
Provozní hmotnost/užitečné zatížení (kg)............ 1571/599
Délka/šířka/výška (mm)................ 4830/1886/1512
Rozvor náprav (mm)................. 2850
Objem kufru (l)................ 554 - 1733
Převod hnací síly pohon předních kol, šestistupňová mechanická převodovka
Zrychlení z 0 - 100 km/h (s)............... 9,8
Max. rychlost (km/h)............. 205
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinace (l)............ 7,6/4,9/5,9
Sériová výbava: ABS, ESP, sedm airbagů (včetně kolenního), elektricky ovládaná okna a zrcátka, vyhřívané čelní sklo, elektrické nastavení sedadla řidiče v osmi směrech s pamětí, nastavitelný volant ve dvou směrech, dálkové centrální zamykání, bezklíčové startování, autorádio s CD a integrovaným měničem, multifunkční volant, palubní počítač, tempomat, kožené čalounění, 17" kola z lehkých slitin, nouzové rezervní kolo.
Záruka výrobce................. 2 roky
Základní cena (Kč)............. 957 990
Prodejní cena po 1 roce a 15 000/30 000 km.................... 541 000/526 000
Prodejní cena po 4 letech a 60 000/120 000 km............ 306 000/273 000
Servisní interval.......... 20 000 km nebo 1 rok
Cena servisních prohlídek do 120 000 km (Kč).......... 16 599
Silniční daň pro podnikatele (Kč).............. 3000
Povinné ručení podnikatelé/fyzické osoby (Kč).......... 7250/ 7283 - 9474*
Havarijní pojištění podnikatelé/fyzické osoby (Kč)** ...........24 572/24 572 - 30 177*
Zdroj: automobilka, cenu ojetého vozidla stanovil Eurotaxglass´s, cenu pojištění vypracoval pojišťovací makléř Max Legler, sazby jsou platné pro pojišťovnu Allianz. *Sazba se u fyzických osob liší podle místa přihlášení vozidla. **Spoluúčast 10 %, min. 10 000 Kč.
Konkurence pro Ford Mondeo
Češi milují Volkswagen Passat. Alespoň podle statistiky Svazu dovozců si mezi dováženými vozy střední třídy dlouhodobě a s velkým odstupem drží první příčku. Za devět měsíců letošního roku si passata pořídilo 1955 motoristů (pro Ford Mondeo, který je druhý v pořadí, se rozhodlo 751 zákazníků). Volkswagen boduje především kvalitou zpracování, reprezentativním zjevem a stabilním podvozkem. Oblibu si získaly i motory TDI, které sice kvůli ojedinělému systému čerpadlo-tryska nepatří k nejtišším, zato však ve srovnání s rozšířenějšími common-raily umějí stlačit spotřebu paliva na nevídaně nízké hodnoty.
Plusem pro passata je široká paleta nabízených motorů (pět benzínových a tři dieselové, nejsilnější zážehový šestiválec má výkon 250 koní, z dvoulitrového TDI dokázala automobilka vyšlechtit nejvíce 170 koní). Výhodou je i verze 4x4, kterou automobilka nabízí alternativně k motoru 2.0 TDI 140 k a 2.0 FSI 150 k. Nejsilnější Passat 3.2 FSI má pohon všech kol standardně. Karoserie volkswagenu je ve srovnání s fordem nepatrně menší, podstatný rozdíl je však v rozvoru náprav: ten u passatu měří 271 centimetrů - o čtrnáct méně, než má mondeo. Na vnitřním prostoru to ale příliš znát není, nabídka místa na zadních sedadlech je srovnatelná, a volkswagen má dokonce o něco větší kufr než ford.
Francouzskou alternativou k nesmlouvavému vzhledu passatu a mondea je Peugeot 407. Jeho přívětivá tvář s širokým "úsměvem" okouzlila letos už 472 zákazníků. Karoserie peugeotu se vyznačuje dlouhými převisy a také ve své třídě poněkud malým kufrem (pouhých 410 litrů objemu). Nabídka motorů se u peugeotu dělí rovným dílem: čtyři jezdí na benzín, čtyři na naftu. Pro českého zákazníka jsou ale zajímavé hlavně naftové motory, kterým výrobce věnuje nezvyklou péči. Na rozdíl od konkurence má v nabídce také dieselový šestiválec - s objemem 2,7 litru propůjčuje vozu 207 koní. Platí, že peugeotovské turbodiesely jsou vynikající především svou kultivovaností a pověstnou výdrží. Méně potěší poněkud nekomunikativní řízení a horší výhled z vozu.
Asijskou hvězdou střední automobilové třídy je v Česku Mazda 6. Ačkoliv začátkem příštího roku dorazí do Evropy její nová generace, letos se pro ni za prvních devět měsíců rozhodlo 476 zákazníků. Nová "šestka", která slavila premiéru na podzimní výstavě ve Frankfurtu, bude oproti předchůdkyni téměř o sedm centimetrů delší (4765 mm), rozvor se prodlouží o padesát milimetrů (na 2725). Benzínový čtyřválec 2,3 bude nahrazen objemnějším agregátem 2,5 litru s výkonem 170 koní. V nabídce zůstane osmnáctistovka (120 k) a dvoulitr (147 k). Jediným zástupcem naftových motorů u mazdy bude i nadále dvoulitrový čtyřválec, tentokrát s nepatrně přiškrceným výkonem (140 koní). (ste)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist