1. Magdalena Součková
Vést spoustu lidí, postavit firmu, řídit továrnu nebo vydělat miliardu, tomu všemu se ve světě peněz sluší uznale zatleskat.
Ovšem Magdalena Součková - první z 25 žen českého byznysu - letos vyhrála kvůli něčemu jinému.
Lobbing se cení
Kromě práce ve vedení české pobočky poradenské firmy Ernst & Young je druhým rokem prezidentkou Americké obchodní komory, což je nenápadná, ale vlivná funkce. Z této pozice lobbuje za lepší legislativu, dělá České republice image a všelijak kultivuje hřiště, na němž firmy podnikají a vydělávají peníze.
Americká komora pomáhala prosadit nový bankrotový zákon, nový režim rejstříkových soudů, uvolnění zákoníku práce nebo stropy u sociálního pojištění. Má bezmála 500 členů a mezi komorami mají Američané nejsilnější postavení.
"Magda je často první kontakt pro cizí investory, je vlastně takovou byznys-ambasadorkou pro Českou republiku. Velmi na ní záleží, jakou má země pověst ve světě," říká Daniel Hron z head-hunterské firmy Egon Zehnder, jeden z desítky porotců, kteří žebříček top 25 žen českého byznysu letos sestavili.
Pro Hrona i pro některé další členy poroty byla Součková favoritkou právě díky tomu, co dělá pro komunitu byznysmenů. Hned tři porotci ji zařadili na první místo a zvítězila s velkým náskokem. "Jedna věc je funkce, vliv na růst firmy a kariérní posun. Druhá je role ve společnosti," dodává Alice Punch z Korn/Ferry, podle níž funkce prezidentky americké komory znamená velký vliv, který je nutné v žebříčku vzít v úvahu.
Věrní mají body navíc
Magdalena Součková (46) si i v Česku nechává častěji říkat Souček. Tak úředně zní i její příjmení, neboť v osmnácti letech s rodiči opustila republiku a dodnes má americký pas. V Bostonu nejdříve studovala medicínu, záhy ale přešla na ekonomii a business management. Po studiích nastoupila jako asistentka do poradenské firmy Arthur Andersen, kde se v Bostonu vypracovala až na úroveň "manažera".
V roce 1990 rozjížděla Magdalena Součková v bytě své babičky pražskou pobočku, kde se záhy stala "managing partnerem". V roce 2002 po skandálu a kolapsu firmy Enron ovšem padl i Arthur Andersen coby auditor. Středoevropský tým se sloučil s konkurenční Ernst & Young, kde dnes Součková figuruje jako zástupce vedoucího české divize.
De facto tedy celou kariéru strávila v jedné firmě, což letos v rozhovoru pro magazín Proč ne?! vysvětlila tím, že "ctí firemní věrnost" a že v Ernst & Young možná zůstane až do penze. Když najímá nové lidi, tak ti, v jejichž životopisu se často střídají zaměstnavatelé, mají prý velký handicap.
Vzniká nová "nadkomora"
"Vítězství si určitě zaslouží," říká o Součkové americký velvyslanec Richard Graber, který si v Česku vzal jako jednu z priorit boj za čistší podnikatelské prostředí. Šéfku komory vidí jako klíčového spojence: mimo jiné proto, že prý umí nabádat ostatní ke zlepšení jemně a citlivě, "aby to nevypadalo, že Američané vědí všechno nejlépe."
Jemnost ve vyjednávání u Součkové oceňují i lidé z byznysu. "Chcete-li nakrmit českou husu, není vhodné jí něco cpát násilím skrz úzký krk. A v tom je Magda hodně dobrá," míní Martin Illner, bývalý šéf české pobočky Oracle. "Způsob, s jakým citem, empatií a trpělivostí umí vést jednání, to je až karikatura ženského řízení," říká Illner, který se Součkovou pracoval i jako viceprezident komory.
Aby se vliv komory ještě zesílil, má Součková na příští rok připravenou novinku, která už se de facto rozbíhá. "Chceme, aby národní komory více spolupracovaly, a příští rok to zformalizovat," prozrazuje Součková.
Podle hesla "v jednotě je síla" se již dohodla s kolegy z německé, skandinávské a nizozemské komory a s dalšími jedná. Cílem je dát dohromady tým, který by hodnotil, jak si Česko vede v konkurenci s ostatními evropskými zeměmi.
Asociace by měla formálně vzniknout už v lednu s cílem radit, co jsou priority pro zlepšení hospodářské politiky. V čele s Američany může mít velmi silný hlas.
"Magda má tu výhodu, že má americkou komoru. Ta má velký vliv i zázemí," říká Lucie Vorlíčková, partnerka ve firmě Vorlíčková & Leitner, která se v žebříčku pětadvaceti žen umístila rovněž a která práci Součkové sleduje mimo jiné z pozice daňové specialistky v česko-německé obchodní komoře. "Američané jsou na lobbing zvyklí, je jim vlastní. Chtějí věci ovlivňovat - daleko více než Němci," říká Vorlíčková.
Pozor na natvrdlé šéfy
Magdalena Součková má dvanáctiletou dceru a na gender-tematiku v byznysu má jasný názor: když najímá nováčky, dívky prý mají náskok. "Mají víc jasno, umějí lépe vystupovat, mají lepší studijní výsledky. Pak ale začnou ty priority a holky začnou odpadat," stěžuje si Součková. Zatímco mezi absolventy musí muže hledat s větším úsilím, aby udržela bilanci fifty fifty, v nejvyšších patrech se skóre prudce otáčí, takže na mezinárodních schůzích partnerů jsou ženy v jednoznačné menšině.
Prosadit se jako žena v Česku je podle Součkové pořád o hodně těžší než v USA. Receptem na úspěšnou kariéru prý je, když si ženy v době mateřství důrazně řeknou o flexibilnější pracovní režim, a hlavně, když nezapomínají šéfům-mužům pořádně prodat svoje výsledky. Přístup "já to tady oddřela, a to snad každý vidí", prý může snadno selhat.
2. Anja Fiedlerová
Philip Morris ČR
generální ředitelka
Vést k prosperitě firmu, jejíž výrobky musí nést označení "škodí zdraví, může vyvolat rakovinu", to je nelehký úkol. Anja Fiedlerová (41), která do funkce generální ředitelky výrobce cigaret Philip Morris ČR nastoupila loni v říjnu, svou roli za beznadějnou nepovažuje. Firma pod jejím vedením bojuje o tržní podíl. Nařízené zvyšování spotřební daně a stále více míst se zákazem kouření konkurenceschopnost podniku omezují.
V posledních patnácti letech, kdy pracovala pro Unilever, prošla Německem, Švýcarskem, stěhovala se do Thajska, do Jižní Afriky a zpátky do Lausanne.
Nebojí se riskovat, i když schválně riziko nevyhledává. Jedinou výjimku, jako test sebeovládání, si dovolila v džungli. "Hladila jsem krokodýla s jednou rukou v jeho krku. Vytáhla jsem ji vteřinu před tím, než by bylo pozdě," vzpomíná Anja Fiedlerová.
Vystudovala European Business School v německém Oestrich-Winkel, hovoří německy, anglicky, francouzsky, thajsky a španělsky, učí se česky. Praktikuje jógu, maluje, píše básně, hraje na klavír a občas hraje golf. Její motto? Úspěch přijde jen tehdy, když člověk rozvíjí všechny stránky své osobnosti.
3. Vladimira Papirnik
Squire, Sanders & Dempsey
řídící partnerka
Matka tří dětí a vystudovaná právnička z Chicaga Vladimira Papirnik (51) patří mezi nejvýše postavené ženy v tuzemské advokátní branži.
V patnácti letech s rodiči a s bratrem, spisovatelem Janem Novákem, emigrovala do Spojených států. Od roku 1994 vede pražskou pobočku Squire, Sanders & Dempsey, jedné z největších amerických kanceláří, která v tuzemsku podniká.
Vladimira Papirnik se specializuje zejména na projektové financování a poradenství pro bankovní sektor. V letošním žebříčku Chambers Global byla doporučena pro oblast fúzí a akvizic.
Mezi klienty Squire, Sanders & Dempsey patří Česká exportní banka či ČSOB, kancelář radila japonské Toyotě při zakládání továrny v Kolíně.
Nejznámějším případem SSD je zastupování českého státu v arbitrážích s japonskou Nomurou, které po prvním prohraném kole Topolánkova vláda uzavřela dohodou o smíru.
Vladimira Papirnik si v dravé právní branži zakládá na "humánním" přístupu vůči zaměstnancům a na efektivním rozdělení úkolů - "tak, aby nikdo nemusel do práce den poté, co se žení".
4. Olga Girstlová
GiTy
spolumajitelka a viceprezidentka
Kromě řady tuzemských ocenění se Olga Girstlová stala i v roce 1999 Vedoucí podnikatelkou světa. Po vyhlašování cen v Monaku byla ve všech médiích. "Byla jsem pro ně sousto. Byl to zajímavý příběh, který navíc pomohl získat větší důvěru obchodních partnerů," vzpomíná Girstlová.
S manželem založila a spoluvlastní telekomunikační společnosti GiTy, která z malé firmy o čtyřech zaměstnancích vyrostla co do počtu lidí na několik stovek a co do obratu do miliard. GiTy se ucházela spolu s tehdy britským mobilním operátorem Orange o třetí mobilní licenci v Česku. Nakonec Girstlovi se svou firmou skončili druzí. Dnes zajišťují sítě a spojení třeba i pro armádu. Nedávno kvůli chystané expanzi na další trhy do GiTy vstoupila jako poloviční vlastník firma Arca Capital.
Jejím prvním zaměstnáním po absolvování VÚT v Brně byl technolog v Jaderné elektrárně Dukovany. Na podnikání se s manželem vrhla ve chvíli, kdy to šlo, tedy hned v roce 1990. Matka čtyř dětí tvrdí, že se jí docela podařilo skloubit profesní život s pracovním, ale je k tomu podle ní potřeba najít partnera, který s tím souhlasí.
5. Alena Ludrovská
Cetelem
ředitelka pro střední Evropu
Alena Ludrovská začínala kariéru oproti svým vrstevníkům docela jinak. Nejprve hledala dobrovolnickou práci v cizině, kde nasbírala mnoho zkušeností a znalostí. Ovšem hned poté, co se vrátila, začala spolurozhodovat o strategii firmy Cetelem - jedničky na trhu spotřebitelských úvěrů v kontinentální Evropě, která patří do francouzského finančního impéria BNP Paribas.
Ludrovská původně mířila k fyzice, pak vystudovala práva. A to byl pro Ludrovskou důležitý tah, protože jako právničku ji zkraje angažovala právě francouzská firma Cetelem, když před deseti lety v Česku zakládala novou společnost.
Už po třech letech se stala generální ředitelkou a pod jejím vedením měl Cetelem v loňském roce objem úvěrů téměř 7,5 miliardy korun, což je skoro čtyřnásobně vyšší, než když firmu začala řídit.
Před dvěma lety se Alena Ludrovská stala ředitelkou pro střední Evropu. Od začátku letošního roku je i členkou výkonného výboru skupiny Cetelem. Sama o sobě říká, že není typ, který si potrpí na funkce. "Možná vás to překvapí, ale samotná manažerská pozice pro mě není klíčovou motivací," říká.
6. Eva Štěpánková
Ryor
zakladatelka,
předsedkyně předst.
V soutěžích o podnikatelku nebo ženu roku bývá stálicí. Eva Štěpánková (62) pracuje s kosmetikou už od 70. let a od roku 1991 podniká. Vyrábí přírodní kosmetiku pod vlastní značkou Ryor, díky níž se stala v Česku symbolem úspěšné ženy.
Ryor je největší ryze českou firmou v oboru: v konkurenci se zahraničními značkami si Ryor drží tržby na úrovni sta milionů korun a vyváží do sedmnácti zemí světa. Svůj podíl na domácím trhu Štěpánková odhaduje na šest až deset procent.
V současnosti se snaží posílit pozici v Bulharsku, Rusku a na Ukrajině, poohlíží se také v arabském světě. Na bulharském pobřeží letos Štěpánková otevřela vlastní hotel, který postavila s bulharskými obchodními partnery.
V posledních letech se Štěpánková kvůli cenovému tlaku stáhla z většiny řetězců a rozvíjí spíše svou tradiční distribuční strategii opřenou o profesionální kosmetičky a jejich doporučení.
Před deseti lety Štěpánková otevřela vlastní výrobní závod a laboratoře v Kyšicích u Unhoště. Navzdory opakovanému zájmu zahraničních investorů nemá v plánu firmu prodat, ale chystá se ji předat 19leté dceři Janě.
7. Vladimíra Glatzová
Glatzová & Co
zakladatelka,
partnerka
V září šla měsíc pěšky křesťanskou pouť do Santiaga de Compostela, teď je na měsíc jako turista v Himálaji. Vladimíra Glatzová (45), jedna z nejdravějších českých advokátek, se letos domluvila s ostatními partnery ve firmě a vzala si "sabatical" - neboli delší volno, aby nabrala síly do další práce.
Už třináctým rokem vede advokátní kancelář Glatzová & Co, která vyrostla ve významného konkurenta velkých mezinárodních advokátních sítí. Dnes pro ni pracuje více než sto lidí. Mezi její klienty patří Ford, Zentiva nebo indický miliardář Lakschmi Mittal, jemuž pomáhala s privatizací ostravské Nové huti.
Původně chtěla studovat žurnalistiku, ale na školu se nedostala a práva dodělala formou večerního studia.
Vlastní advokátní kancelář založila poté, co začátkem 90. let absolvovala několik stáží v Londýně, Frankfurtu a Paříži, které objela sama s dvěma malými syny, manžela nechala v Praze.
Jedním z jejích receptů, jak skloubit kariéru s rodinou, je, že "člověk nesmí moc spát". Kromě cestování relaxuje také jízdou na koni.
8. Birgit Rechbergerová
Henkel ČR
generální ředitelka
Rakušanka s českými kořeny Birgit Rechbergerová pracuje pro společnost Henkel už patnáct let. Nejprve osm let působila v rakouské pobočce firmy, poté se z vídeňské centrály Henkel starala o tržby osmadvaceti zemí a Střední Asie. Před dvěma lety prolomila nadvládu mužů v českém Henkelu a stala se první ženou, která kdy usedla na nejvyšší křeslo ve firmě.
Přestože sama nikdy žádnou "ženskou šéfovou" neměla, nemyslí si, že by se mužský a ženský přístup ve vedení nějak zásadně lišil. "Knihy týkající se managementu nabízí mnoho stereotypů. Ze zkušenosti ale vím, že ženy kladou menší důraz na hierarchii než muži," říká Rechbergerová.
V loňském roce pod jejím vedením dosáhl Henkel obrat 3,5 miliardy korun, což je o deset procent více než v roce 2005. "Český trh se ale od těch zahraničních stále v některých kategoriích liší. Například v případě pracích prostředků je česká kupní síla stále nižší než v západní Evropě," dodává Rechbergerová.
Přesto se "její divizi" pracích a čisticích prášků podařilo dosáhnout maxima a s čtyřiatřiceti procenty se stal Henkel lídrem trhu.
9. Andrea Ferancová
Wood & Company
spolumajitelka, šéfka akciových obchodů
Když v roce 2002 kupovala spolu se třemi kolegy makléřskou společnost Wood & Company, nedokázala si představit, že se z její firmy stane jeden z největších obchodníků s cennými papíry ve střední Evropě. "Trhům se nedařilo a Richard Wood se rozhodl z byznysu odejít. Chtěl ale, aby firma nezanikla, tak jsme do toho s jeho podporou šli," říká spolumajitelka a šéfka akciových ochodů Wood & Company Andrea Ferancová, která do firmy zamířila už při studiích v roce 1995.
Letos čtveřice majitelů prodala polovinu společnosti, jež působí v osmi zemích ve střední a jihovýchodní Evropě, islandské bance Straumur. Kolik za podíl dostali, zatím tají.
Ferancová se přitom o akciové trhy původně vůbec nezajímala. Na Vysokou školu ekonomickou v Praze přišla studovat zahraniční obchod. Dnes už s úsměvem vzpomíná na své začátky, kdy - jak přiznává - ani kloudně nevěděla, co to vlastně akcie jsou. Když nastoupila do německé banky Bayerische Vereinsbank, svět cenných papírů ji však úplně strhnul. Dokonce změnila obor na škole a zahraniční obchod vyměnila za studium financí. Kromě toho složila i makléřské zkoušky.
10. Klára Starková
PPF
členka vedení budoucího holdingu Generali-PPF
Finančním byznysem se zabývá už od dob studií - vystudovala specializaci kapitálové trhy a statistiku na ekonomické univerzitě ve Vídni, poté MBA. Následně se jedenáct let zabývala bankovnictvím a pojišťovnictvím ve firmě McKinsey, světové jedničce v poradenství. Jako partner v McKinsey vedla Evropskou odbornou skupinu zaměřenou na bankovnictví malých podniků.
Před třemi měsíci neočekávaně přešla do PPF Petra Kellnera, kde se stává ve vznikajícím holdingu Generali-PPF členem výkonného vedení.
"V budoucím holdingu budu zodpovědná za organici. To znamená hlavně za to, aby ve vedení jednotlivých dceřiných firem byli schopní, dobře motivovaní a samozřejmě úspěšní manažeři, kteří ale také umějí dál rozvíjet své schopnosti," říká. A také má na starosti Polsko, kde bude holding vlastnit pojišťovnu.
"Za své dva největší životní úspěchy zatím považuji to, že jsem se stala partnerkou v McKinsey a že mám šestnáctiměsíčního chlapečka Lukáška," říká. Manažerskou práci zatím umí perfektně sladit s rodinou - a tak se nyní těší, že se jí další velká věc podaří v Generali-PPF.
11. Marie Kovářová
Česká pojišťovna
náměstkyně pro provoz a lidské zdroje
Sestra Kláry Starkové, která se v letošní soutěži umístila o jediný stupínek před ní.
Kovářová před nástupem do České pojišťovny pracovala šest let v poradenské firmě McKinsey, většinou v Německu v těžkém průmyslu a v energetice. Po návratu do Čech, předloni, nastoupila do České pojišťovny jako náměstkyně pro klientský servis. Postupně se ale její zodpovědnost rozšířila ještě o lidské zdroje, centrální nákup a likvidaci pojistných událostí.
Baví ji ale také lyžování, plachtění, potápění a vůbec věci zvedající hladinu adrenalinu. Hraje i mariáš a bridge a cestuje ráda na sever, někam, kde je "chladno a vysoké hory".
"Manažerské, matematické, finanční i adrenalinové geny máme zřejmě v rodině - sestra je manažerkou v pojišťovnictví, matka matematička otec bývalý rektor technické univerzity v Liberci, který ale jel třeba i s kamionem rallye Paříž - Dakar," říká.
Kovářová má doktorát z matematiky na pražské Karlově univerzitě. Ale aby prý její zaměření nebylo příliš jednostranné, studovala při tom rovněž teologii.
12. Veronika Přikrylová
Microsoft
generální ředitelka pro rozvoj trhů střední a východní Evropy
Nejprve v Microsoftu měla na starosti malé a střední podniky a teď jako generální ředitelka pro rozvoj trhů střední a východní Evropy se Veronika Přikrylová věnuje tvorbě nové obchodní strategie firmy především v Arménii, Ázerbájdžánu, Bosně a Hercegovině, Makedonii a na Kypru a Maltě. Má na starosti firemní strategii a programy na podporu prodeje, marketingu a služeb pro rychle rostoucí trhy v celém regionu. Předtím, než se vrhla na rozvojové trhy, vedla rok obchodní a marketingové aktivity Microsoftu v Estonsku, Litvě, Lotyšsku a Kazachstánu.
V Microsoftu začala kariéru v roce 1996 jako Account manager pro středně velké firmy. Potom byla obchodní a marketingovou ředitelkou tehdy ještě společného českého a slovenského zastoupení softwarového giganta.
Vystudovala strojní inženýrství na VÚT v Brně. Zaměřila se na IT průmyslu, kde vyzkoušela od programování přes prodej a marketing až po řízení lidí. "Jsem zvyklá pracovat v mužském kolektivu a vyhovuje mi to. Ale jsem moc ráda, že se v poslední době ženy přece jen více prosazují ve vedoucích pozicích, a to nejen v Microsoftu," říká.
13. Anna Berdychová
Dell
šéfka marketingu pro Česko a Slovensko
Ze světa zpátky domů se vrátila Anna Berdychová do čela marketingu americké počítačové firmy Dell. Od letošního podzimu má na starosti Česko i Slovensko a pro vystudovanou ekonomku je marketingové oddělení prvním krokem mimo finanční sféru.
Ve firmě, která je ikonou přímého prodeje počítačů, totiž měla dosud na starosti jen finanční záležitosti. Od svého nástupu byla finanční ředitelkou a z této pozice se loni vyšvihla na jednatelku společnosti a evropskou šéfovou pro pohledávky Dellu. V tu ránu pro ni pracoval tým 167 lidí, z nichž 130 pracovalo v indickém Bengalore. "Chtěla jsem změnu a zkušenosti v marketingu se mi určitě neztratí," říká novopečená šéfka, jejímž nejoblíbenějším vínem je růžové šampaňské Billecart-Salmon.
Období cestování a poznávání nových zemí už má ale za sebou a vrací se zpět do Česka. Podle ní není zásadní rozdíl mezi českými a zahraničními manažery, kromě toho, že Češi tráví v práci více času. Berdychová se ale přesto domů vracela ráda.
Berdychová získala inženýrský titul na Fakultě managementu Vysoké školy ekonomické v Praze a v tuzemské filiálce Dellu pracuje již deset let.
14. Dita Stejskalová
Ogilvy Public Relations
managing partner
Dita Stejskalová (37) pracuje v pražské pobočce mezinárodní PR agentury téměř 13 let. Jedním z hlavních důvodů pro její dlouhodobé působení v Ogilvy je možnost uplatňovat vlastní názory a realizovat svoje nápady. "Ve firmě, kde bych musela poklonkovat šéfům, bych nevydržela ani den," říká. Také popřela spekulace o tom, že by se chystala odejít ze společnosti, kterou vede od roku 1999. "Z Prahy řídíme expanzi firmy ve střední a východní Evropě, práce je tolik, že jsou na to potřeba dva lidé," vysvětluje důvod, proč do Ogilvy na pozici ředitele v září nastoupil bývalý šéf agentury GCI Praha Radek Vítek.
Do budoucna ale Stejskalová nevylučuje možnost, že by v rámci Ogilvy odjela pracovat do zahraničí, protože cestování a poznávání nových kultur je jejím velkým koníčkem. I když, jak říká, může žít "kdekoli," nejvíce by se jí líbilo pracovat v Londýně, USA nebo v Asii. Zatím má ale absolventka fakulty mezinárodních vztahů na VŠE v Praze dva velké důvody zůstat v Čechách. Dostavuje totiž za Prahou svůj dům a musí se věnovat psovi boxerovi jménem Bruno. Hlavně kvůli stavbě jí už nezbývá tolik času na další zálibu - ježdění na koni.
15. Kateřina Forstingerová
Moravia Worldwide
generální ředitelka
Kateřina Forstingerová ve společnosti Moravia Worldwide pracuje prakticky od jejího vzniku. Ve firmě si vyzkoušela snad vše - začínala jako překladatelka a korektorka, okusila i práci projektové manažerky a postupem času se "vyšvihla" na pozici generální ředitelky.
Pod jejím vedením se Moravia Worldwide vypracovala na desátou největší společnost v oboru jazykových služeb na světě. Brněnská společnost má dnes kanceláře v devíti zemích na třech kontinentech, například v USA, Argentině, Japonsku či Číně. Mezi klienty Moravia Worldwide patří firmy jako Microsoft, Hewlett-Packard, Sun Microsystems, nebo Xerox.
Loni se Moravia zařadila mezi padesát nejrychleji rostoucích technologických firem ve střední Evropě a letos se umístila v žebříčku Europe's 500, který oceňuje nejúspěšnější firmy v celé unii z hlediska růstu obratu a vytváření pracovních míst.
Kateřina Forstingerová je v byznysu známou postavou. Před sedmi lety se stala Podnikatelkou roku a zúčastnila se i celosvětového finále této soutěže v Monte Carlu.
16. Radka Pekelská
Tesco
personální ředitelka, členka představenstva
Instruktorka power-jógy Radka Pekelská (34) už osmým rokem řídí lidské zdroje v Tesku. Od roku 2002 je členkou představenstva Tesco pro Českou a Slovenskou republiku a personální ředitelkou. Měřeno počtem zaměstnanců má jedno z nejtěžších míst, jaké jsou v Česku v oblasti personalistiky k mání: pro Tesco v obou zemích pracuje přes 22 tisíc lidí.
V Pardubicích vystudovala dvě vysoké školy - dopravní logistiku a ekonomii. Dva roky pracovala ve chvaletické elektrárně jako technik pro americkou firmu Babcock & Wilcox. V roce 1998 se přihlásila na roční manažerský tréninkový program Teska, kde se pak přesouvala z Hradce Králové do Prahy na Národní třídu a do centrály.
Za svůj ústřední úkol považuje udělat z Teska "nejlepšího zaměstnavatele v oboru". Loni začlenila do firmy 4000 lidí z převzatých řetězců Carrefour a Edeka. Letos její tým 40 lidí kompletně zreformoval systém odměňování: kvůli prevenci před fluktuací stouply od října platy v Tesku v průměru o 15 procent. Tento týden slouží jako personalistka a pokladní v Tesku na Kladně, aby si s ostatními topmanažery jednou za rok osahala provoz v terénu.
17. Vlasta Dolanská
Poštovní spořitelna
výkonná ředitelka
Měřeno množstvím klientů a sumou spravovaných peněz je Vlasta Dolanská (51) patrně nejvýše postavenou ženou v českém bankovnictví. Šestým rokem pracuje jako výkonná ředitelka Poštovní spořitelny, která dříve patřila IPB a nyní je s více než dvěma miliony účtů klíčovou divizí skupiny ČSOB.
Vlasta Dolanská v bance začínala u přepážky na pobočce v Táboře, kde je pořád "doma" a kam z Prahy jednou až dvakrát týdně dojíždí. Z regionální ředitelky IPB v Táboře povýšila v roce 1996 do krajské centrály v Českých Budějovicích a po fúzi s ČSOB v roce 2000 řídila ČSOB ve středních Čechách. Před nástupem do čela Poštovní spořitelny pracovala v týmu, který slučoval pobočky IPB a ČSOB.
Do týmu Vlasty Dolanské spadá 800 lidí. Pro styk s klienty si banka "najímá" personál České pošty. S ní nyní Dolanská dokončuje jednání o další podobě spolupráce a o tom, jak v praxi uvést do života novou obchodní smlouvu z roku 2005.
Vlasta Dolanská má dva syny, ale v práci prý žádný handicap kvůli rodině necítila. Ženy si podle ní umí práci lépe zorganizovat a mohou využít mužskou ješitnost.
18. Lucie Vorlíčková
Vorlíčková & Leitner
partner
Během posledních 13 let postavila Lucie Vorlíčková (42) jednu z největších domácích poradenských firem v oblasti daní a auditu. S diplomem z německého Würzburgu a cenou za nejlepší diplomovou práci v ročníku se v roce 1992 vrátila do Prahy a po dvou letech založila vlastní kancelář. Tu před čtyřmi lety spojila s nadnárodní skupinou Leitner & Leitner. Dnes zaměstnává 105 lidí, funguje jako dvorní poradce pro německé a rakouské investory a stává se v Česku největším konkurentem velké auditorské čtyřky.
Lucie Vorlíčková je jedním z 25 členů stálého vědeckého výboru v mezinárodním sdružení daňových poradců IFA. Přednáší na Univerzitě Karlově i ve Vídni a v Innsbrucku, dva roky studovala evropské právo v belgické Lovani. Jako odborná vedoucí pracovní skupiny "právo a daně" na česko-německé obchodní a průmyslové komoře se rovněž intenzivně angažuje v diskusích o daňové legislativě.
Je vdaná a má dceru. Ve firmě razí zásadu, že pravidelná práce přesčas není žádná ctnost. "Nevyžaduji fyzické, nýbrž intelektuální nasazení," říká.
19. Renata Telínová
Scanservice
zakladatelka a předsedkyně představenstva
Objeví-li se na scéně cizí investor, čeští podnikatelé mu obyčejně svou firmu prodávají. Ovšem Renata Telínová (41) udělala pravý opak. Společnost Scanservice od cizích vlastníků odkoupila a nyní ji rozvíjí jako jedničku v oboru.
Scanservice nabízí službu, o jejíž existenci možná málokdo ví, ale která se na první poslech jeví jako dobrý podnikatelský nápad. Firma skenuje papírové dokumenty, vrací je klientům v digitální verzi, a kdo chce, tomu z dokumentů rovnou "vytěží" data. V Praze pro ni na tři směny pracuje kolem stovky lidí a ročně firma utrží přibližně sto milionů korun. Mezi největší klienty patří Česká a Slovenská pošta, Johnson & Johnson a AXA.
Renata Telínová začínala u softwarové společnosti Grall a jako dealer vozů Saab. Pak byla sedm let obchodní ředitelkou Kodak Document Imaging pro Evropu. V roce1998 se rozhodla založit v tomto oboru vlastní firmu, ovšem z 90 procent za peníze americké investiční společnosti East Bridge. Před třemi lety pak investora spolu s kolegy vyplatila.
20. Marianna Bradovková
Avon
generální ředitelka Avon pro Česko a Slovensko
Marianna Bradovková si sice původně plánovala kariéru v bankovnictví, ale dnes je jednou z nejvlivnějších žen na českém trhu s kosmetikou. Už déle než dva roky šéfuje české a slovenské pobočce společnosti Avon.
Během jejího působení se z poměrně neznámé firmy zaměřené na přímý prodej stala významná společnost s ročním obratem přes dvě miliardy korun, která konkuruje zavedeným značkám. "Své rozhodnutí odejít do Avonu dodnes považuje za nejlepší v životě. To i přesto, že napoprvé jsem firmu odmítla," řekla Bradovková. Ve firmě působí už čtrnáct let a za tu dobu si vyzkoušela práci téměř na všech pozicích. Začala jako finanční ředitelka, kde se ale nudila, a proto si postupně vyzkoušela práci v terénu, pozici zónové i divizní manažerky i obchodní ředitelky.
"Postupem času jsem se nakonec stala generální ředitelkou firmy pro Českou republiku a Slovensko," řekla Bradovková. V Česku má Avon téměř sto tisíc prodejců a z netypického způsobu prodeje udělal svou hlavní přednost.
21. Zdenka Pelikánová
Direct Pojišťovna
generální ředitelka
Nizozemská skupina GDII, která v Česku rozjíždí novou pojišťovnu Direct, nasadila proti klasickým pojišťovákům nečekané řešení. Do čela pojišťovny v červenci najala Zdenku Pelikánovou (40), expertku na obchod a marketing, která má za úkol prodávat pojistky "jako spotřební zboží".
Zdenka Pelikánová vystudovala v Praze sociální vědy a v Londýně public relations. Pracovala nejdříve v televizi a pak ve dvou reklamních agenturách. V roce 1994 nastoupila jako šéfka marketingu v čerstvě zakládané české pobočce Pepsi. U limonád strávila čtyři roky, pak pomáhala rozbíhat Contactel, a tak Direct je už její třetí "start-up".
Do pojišťovny ji za GDII najímala Renata Mrázová, která projekt rozbíhala a vloni skončila v žebříčku HN na 17. místě. Pelikánová věří, že návyky z prodeje rychloobrátkového zboží zužitkuje. Televizní reklama a dvacetiprocentní sleva daná levnějším, přímým prodejem už přilákaly "několik tisíc" klientů. Direct počítá s tím, že do čtyř let se prý bude přes web nebo telefon prodávat 30 procent pojistek.
22. Barbora Stejskalová
T-Mobile
personální ředitelka
"Největší úspěch byl pro mě to, že jsem se kdysi překonala a vyrazila za hranice do Anglie," říká o sobě Barbora Stejskalová, vystudovaná učitelka z Boskovic. Podle svých slov si nikdy neplánovala žádnou pozici ani kariéru, ale přesto postupně vyzkoušela fungování v americké bance GE Capital, nebo kosmetické společnosti Johnson & Johnson.
Absolventka brněnské pedagogické fakulty se letos stala maminkou, ale už necelý půlrok po porodu se vrátila do práce. "Změnily se mi priority, už nevysedávám v práci do noci, mám přesně plánované schůzky a celé odpoledne se snažím věnovat synovi," vysvětluje manažerka, která má na starosti více než dva tisíce zaměstnanců operátora.
Do českého T-Mobile se dostala přes slovenskou pobočku firmy. "Slovensko byla velká výzva, protože jsme museli vybojovat zpět pozici jedničky na trhu," říká o své první telekomunikační štaci Stejskalová. Až v T-Mobile si uvědomila, že mezi americkou firemní kulturou a tou evropskou jsou opravdové rozdíly.
V práci funguje jako prostředník mezi zaměstnanci a firmou a snaží se vyjednávat vhodný kompromis. V životě se řídí heslem "ničemu se nebránit".
23. Jitka Schmiedová
Česká spořitelna
ředitelka úseku Lidské zdroje
Hnojiva, startéry, zdravotní pojištění, finance... Z míst, kde Jitka Schmiedová (42) pracovala, už zná leccos. Od letošního července nastoupila jako personální ředitelka pro více než deset tisíc zaměstnanců České spořitelny a jejích dcer.
S personalistikou začala ve společnosti Norsk Hydro, kde pracovala od roku 1991 v logistice, účtárně a později na akvizicích a rozsáhlé restrukturalizaci zemědělské divize. V roce 2000 Norsk Hydro tuto divizi včetně zeštíhlených podniků ZZN prodal skupině Andreje Babiše a Jitka Schmiedová nastoupila jako manažerka lidských zdrojů do Mitsubishi Electric ve Slaném, jedné z prvních japonských továren na autodíly.
Po čtyřech letech přijala nabídku na personální reformu VZP od tehdejší ředitelky Jiřiny Musílkové, jejíž plány ale zastavil David Rath. Schmiedová poté odešla do České spořitelny a loni na půl roku do Accenture.
Odtud ji přivedl zpět odstupující ředitel spořitelny Jack Stack, jehož personalistka Alena Wollerová, loni 24. žena českého byznysu, v létě odešla na mateřskou dovolenou.
24. Martina Šmidochová
Microsoft ČR
personální ředitelka
Od roku 2002 Martina Šmidochová řídí v Česku personální záležitosti pro světovou softwarovou jedničku Microsoft. Před nástupem do společnosti vedla oblast řízení lidských zdrojů ve společnosti PricewaterhouseCoopers.
Absolventka sociologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy od roku 1999 přednáší na Masarykově ústavu vyšších studií při ČVUT. O své zkušenosti se dělí také v českém klubu personalistů a při spolupráci s Americkou obchodní komorou. Kromě sociologie se na Přírodovědecké fakultě věnovala demografii. V roce 1994 složila zkoušku z populační geografie na Theinische Friederich-Wilhelms Universität v německém Bonnu.
"Mám ráda, když jsou lidé kolem mne veselí a mají dobrou náladu a daří se jim. A také když za mnou přijde syn a řekne: "Mámo, rád". Jsou mu totiž dva roky, tak dává zatím slovíčka jen tak dohromady a pak mi dá pusu," říká Martina Šmidochová s tím, že se snaží volný čas trávit co nejvíce s rodinou, a i když je práce pro ni hodně důležitá, dokázala by se kariéry kvůli rodině klidně vzdát. Což podle ní není nutné, protože ve své rodině cítí velké zázemí.
25. Daria Lamžová
Sodexho
generální ředitelka a jednatelka firem Sodexho společné stravování a služby a Altys
Francouzskou firmu Sodexho zatím v Česku živí ze všeho nejvíc to, díky čemu je známá - stravenky. Ale byznys budoucnosti, který prý narozdíl od stravenek ještě hodně poroste, je jinde: v podnikových a školních jídelnách a ve službách spojených se správou budov. Obojí má v Sodexhu na starosti bývalá závodní tenistka Daria Lamžová (34).
Vystudovala obchod a marketing v Ostravě a má za sebou rozmanitou kariéru. Tři roky pracovala v auditu Ernst & Young, poté rok a půl v energetické firmě VA TECH (dříve EZ Praha), která například montovala kabelové rozvody v Temelíně. Od roku 2001 pracovala nejdříve jako finanční a poté jako generální ředitelka v hračkářské síti Global Express, odkud před třemi lety odešla, v konkursu porazila tři starší muže a nastoupila do Sodexha.
Nyní pod ní spadá přes dva tisíce lidí, což je jednoznačně největší část ve firmě. Zodpovídá za správu zhruba dvou stovek budov, například Komerční banky nebo Živnobanky, a plánuje expanzi do správy průmyslových objektů. Řídí 180 firemních restaurací a školních jídelen a armádních kuchyní. Dohromady má její divize tržby 1,2 miliardy korun.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist