První klienti si založili účet už v neděli
Plně funkční účty slibuje banka do týdne
Chce zopakovat úspěch z Polska
Za co se doteď v Česku v bankách platí, bude k mání zdarma.
Bez poplatku získá klient v internetové mBank účet. Za nulový poplatek budou všechny platební příkazy v rámci banky i do jiných ústavů, příchozí platby, měsíční elektronický výpis z účtu, elektronická karta Visa a tři výběry z jakéhokoliv tuzemského bankomatu.
Nová banka, která je internetovou odnoží polské BRE Bank ze skupiny Commerzbank, spustila pro Čechy provoz ze soboty na neděli.
"První účet jsme založili už sedm minut po půlnoci," říká Jan Burian ze společnosti Omnia Consulting, který za mBank mluví. Zároveň včera začalo fungovat i call centrum, které založení účtu umožňuje po telefonu. "Funkční by účty měly být do týdne," uvedla pracovnice call centra.
Nový obchodní model internetové mBank funguje na podobném principu, jako když diskont prodává potraviny: nabídka je levná, ale omezená, navíc s minimem poboček, kterých má být po celém Česku do konce příštího roku jen patnáct. Mezi českými bankéři zatím koncept nevzbuzuje velké obavy.
"eBanka si také myslela, že nemusí mít pobočky, a pak od toho ustoupila," říká Lubor Žalman, šéf Raiffeisenbank, která eBanku vloni koupila.
"mBank nás neohrožuje. Naši klienti jsou zvyklí na kvalitu a komfort a i u nás je konto skoro zadarmo," říká Žalman. Při splnění určitých podmínek - například posílání měsíční výplaty 20 tisíc korun, zaplatí klient eBanky jen za platební příkazy a více než dva bankomatové výběry.
Jistá se cítí i Česká spořitelna. "Máme jiný obchodní model a hodně poboček, které naši klienti oceňují," říká její mluvčí Klára Gajdušková.
Na velké změny na tuzemském trhu nesází ani většina analytiků. "Češi neradi mění banku," říká Marek Hatlapatka ze společnosti Cyrrus. "mBank je příliš malá, aby pohnula s trhem. Ale mohla by přinutit konkurenci, aby služby po internetu dávala za nižší ceny," říká Jan Schiesser ze společnosti Atlantik FT.
"Být ostatními bankami, tak bych se mBank bál," říká naopak Jiří Staník ze společnosti Wood&Company. "Je to agresivní banka. V Polsku začala před sedmi lety od nuly a teď má skoro dva miliony klientů. V Česku chce úspěšný model zopakovat a půjde tvrdě za svým cílem," říká Staník. Podle něj už přechod několika tisíců klientů k mBank přinutí konkurenty, aby zlevňovali.
Její úspěch může stát na nižších nákladech. mBank má k dispozici vyzkoušený IT systém a nebude mít velké nároky na provoz 15 poboček a 60 samoobslužných zón.
Pořídit si nový účet v mBank je přitom snadné. mBank si po zaregistrování údajů - čísla občanského průkazu, rodného čísla, hesel pro identifikaci, adresy a telefonního čísla, po internetu nebo přes call centrum, s klientem domluví, kdy mu může kurýr donést smlouvu k podpisu. Tu může zájemce buď podepsat na místě, nebo poslat bance poštou. Pracovníci call centra přitom slibují, že účet začne fungovat do týdne.
Základní služby zdarma jsou ale jen při ovládání účtu přes internet. Když bude chtít klient dělat transakce přes call centrum, zaplatí za poslání peněz nebo za zřízení, změnu či zrušení platebního příkazu pokaždé 12 korun. Na rozdíl od původních informací si mBank nechá zaplatit i za častější používání bankomatů - čtvrtý a každý další výběr bude stát 19 korun.
Nalákat chce ale mBank Čechy také na výhodné spořicí účty - ty bude úročit bez ohledu na výši vkladu třemi procenty ročně. Přitom nejvýhodnější úročení obdobných vkladů má ING a Citibank nyní o polovinu procentního bodu nižší.
mBank se chce navíc prosadit i na tuzemském hypotečním trhu. Jak vyplývá z ceníku, který mají HN k dispozici, hypotéky chce nabídnout za srovnatelné úrokové sazby, ale bez poplatku za vyřízení a také bez poplatku za vedení hypotečního účtu a za předčasné splacení. Cenově zvýhodněné hypotéky on-line má přitom od letoška jen Hypoteční banka, ale jde jen o srážku ze vstupního poplatku.
Kritickým momentem pro udržení nulových poplatků bude získání většího počtu klientů. "mBank potřebuje větší objem depozit, aby mohla levně financovat své obchody. Potřebuje také získat klienty na hypotéky a na investice do podílových fondů," říká Staník. Na polském trhu se jí to podařilo, například na hypotečním trhu drží podíl mezi sedmi a osmi procenty.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist