Mankowski konstatuje, že ČR dnes zaznamenává pozitivní hospodářský vývoj, dokonce lepší, že se očekávalo i v optimistických prognózách. Pozitiv se dá vyjmenovat více, avšak zároveň stále přetrvává řada negativ. Např. není uspokojivě vyřešen zákon o konkurzu anebo obchodní rejstřík či korupce. A paradoxní je, že se objevuje i jeden poměrně závažný problém, který dříve neexistoval. Oč tu jde?
STAGNUJÍCÍ ČI DOKONCE KLESAJÍCÍ KVALIFIKACE
Investoři, kteří by chtěli v ČR vyrábět, si totiž v posledních letech začali stěžovat na nedobrou kvalitu výuky dorostu pro průmysl. Jestliže po roce 1989 se ČR jevila zahraničním investorům jako atraktivní, protože pracovní síla zde byla levná a přitom vysoce kvalifikovaná, pak dnes už, aspoň podle Mankowského, neplatí ani jedno ani druhé - ale hlavně to druhé.
Je podle něho v pořádku, že se u nás zvedly mzdy, protože je zapotřebí, aby se jejich úroveň postupně přibližovala k úrovni v západní Evropě. Horší ale je, že technologický pokrok v českém průmyslu se západní části Evropy nepřibližuje tak rychle jako mzdy a platy anebo dokonce v řadě oborů stagnuje. Ne-li celkově, tedy jistě na úseku odborné výuky dělnických a středně technických profesí - pokud se ovšem stav dokonce přímo nezhoršuje.
PŘÍLIŠ MNOHO UČEBNÍCH OBORŮ?
Příčinu spatřuje pan Mankowski v tom, že v českých školách (míněny jsou školy odborně, resp. technicky zaměřené a učiliště) se dnes jejich vedení snaží vycházet každému jednotlivci příliš vstříc. Zavádějí se odbornosti i podle názoru Mankowského až "nesmyslné" a neexistuje centrální autorita, která by toto koordinovala. Zatímco v SRN je 500 učebních oborů, v ČR jich je evidováno 2200. Učňovské školy chtějí získat žáky a přetahují se o ně. Přitom čím více je oborů, tím nižší je odborná úroveň učňů, kteří je absolvují.
Stát si v tomto podle Mankowského u nás počíná dosti liknavě. Před časem sice převedl školy do pravomoci krajů, ale nedal jim k tomu peníze. Přitom výuka a vzdělávání mladých lidí je přece úkolem státu, bez ohledu na to, kudy vedou finanční kanály, říká Mankowski
O této situaci se začíná v zahraničí mezi podnikateli mluvit, a kdyby se to v dohledné době nezměnilo, mohl by daný stav začít působit jako nedobrý retardační moment, pokud jde o ochotu zahraničních firem investovat v ČR, myslí si jednatel Česko-německé komory.
Snad zbývá dodat jen to, že na nedostatek dobře vyškolených učňů upozorňují už i tuzemští podnikatelé.
DUÁLNÍ SYSTÉM
S názorem, že čeští učni nejsou dostatečně kvalifikovaní, nesouhlasí Jiří Vojtěch z Národního ústavu odborného vzdělávání v Praze, který se zabývá analýzami potřeb trhu práce. Vojtěch říká: "Naše delegace se byla podívat na německý duální systém vzdělávání a došla k názoru, že naši učni jsou připraveni na obdobné úrovni jako jejich vrstevníci v Německu."
Zmíněný duální systém je systém přípravy učňů podle těchto zásad:
Do učňovského poměru přijímají absolventy devítiletek podniky. Učni navštěvují učňovskou školu (mimo podnik) jen jedenkrát týdně anebo jeden týden v měsíci. Faktické těžiště výuky je tedy v podnicích a i tam probíhá podle směrnic stanovených a kontrolovaných státními a stavovskými institucemi.
Názor či obhajoba pana Vojtěcha je takováto: Zatímco v SRN je výuka koncipována hlavně jako příprava v podniku, takže jejím výsledkem jsou poměrně úzce specializovaní pracovníci, vzdělávání českých učňů klade důraz spíše na všeobecnou vzdělanost a osobnostní rozvoj. Podle jeho názoru firmy přicházející ze zahraničí český systém preferují.
Pokud jde o příliš vysoký počet učebních oborů v ČR, Vojtěch s Mankowským rovněž nesouhlasí:"Školy mají oprávnění podávat návrhy na nové obory, ale ty jim musejí schválit kraje a ministerstvo školství." Aniž by se konkrétně vyslovil k počtu oboru, vysvětluje daný stav tak, že u nás "dochází spíše k inovacím existujících než ke vzniku nových učebních oborů."
NEDOSTATEK UČŇŮ V DŮLEŽITÝCH OBORECH
Společné pohledům obou jmenovaných činitelů je nicméně znepokojení nad nízkými početními stavy učňů v technických oborech. Nejvíce chybějí soustružníci, zámečníci a skláři.
Ve sklářství je situace obzvláště tristní. Sklářské učiliště ve Světlé nad Sázavou, které je dnes jediné v republice, má toho času po dvou učních v prvním a druhém ročníku a devět učňů ve třetím ročníku. Přitom v generaci sklářů, kteří už pomalu budou odcházet do penze, se učilo po stovce lidí v každém ročníku. Vedení školy konstatuje, že zájem je pouze o obor sklář s maturitou. U takových je zde poměrně vysoká pravděpodobnost, že budou chtít zamířit výše a že nebudou chtít vzít do ruky píšťalu a foukat sklo. Absolventi oboru sklář samozřejmě mají být schopni se dále vzdělávat a přizpůsobovat se novinkám v oboru atd., ale jistě ne za tu cenu, že jejich odchod oslabí základní sklářskou výrobu.
TŘETÍ NÁZOR (DE FACTO ALE OPĚT PRVNÍ)
Pokud jde o praxi v průmyslu, tak firmy přicházející k nám ze západu preferují duální systém. Radomír Šimek z firmy Siemens k němu říká: "S Česko-německou průmyslovou a obchodní komorou jsme iniciovali duální vzdělávání, ale myslím si, že je to pořád ještě záležitost jednotlivých firem." Šimek se domnívá se, že v situaci, kdy pro mladého člověka - či spíše pro jeho rodiče - nebývá učiliště tou správnou perspektivou, by se měl daleko více angažovat stát. Ale ten podle jeho názoru nedělá to, co by v učňovském školství dělat měl.
Názor jiné významné zahraniční firmy podnikající u nás, a to firmy Bosch působící v Českých Budějovicích a Jihlavě a dodávající díly automobilkám, sdělil pan Martin Zettl, představitel koncernu v ČR: "Podporujeme duální systém, protože s ním máme v Německu dlouholeté vynikající zkušenosti. Absolventi zdejších učňovských škol mají sice dobré teoretické vlastnosti, ale chybí jim řemeslná zručnost. Tu se musejí učit až po příchodu do zaměstnání a to je pozdě."
Podle jeho přesvědčení, jež sdílí s mnoha dalšími zaměstnavateli, by měla soustavná praxe v podnicích, kde se mladí lidé učí řemeslo od svých starších kolegů a kde jsou denně stavěni před reálné problémy, nesporně ohromnou přednost před "chráněnou" výukou ve speciálních dílnách v učilištích. Vždyť např. automechanik, který se vyučí přímo v autodílně, zná všechny možné případy rovnou ze života a k řemeslu se pak staví úplně jinak, než když jenom pořád dokola skládá a rozebírá nové autodíly.
Přitom je zapotřebí brát v úvahu i ten fakt, že firmy se zahraniční účastí u nás nemají s nedostatkem učňů a jejich příp. nedostatečnými dovednostmi tak velký problém jako firmy českých podnikatelů. Je tomu tak zřejmě proto, že nabízejí perspektivní a také lépe ohodnocenou práci. Mnohé z nich samy iniciativně do výchovy učňů vstupují, aby měly jistotu, že po vyučení budou mít dobře kvalifikované mladé lidi, což s duálním systémem není v rozporu.
Evropsko-české fórum vytýká malý zájem o problémy učňovského školství nejenom Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ČR, ale také živnostenským svazům, průmyslovým komorám a odborům. Zahraniční firmy potřebují schopné mladé pracovníky nebo učně, a nezajímá je např. to, zda a kdy česká vláda převedla fondy pro financování učňovského školství na nižší úrovně včas anebo pozdě a v jaké výši. Problémy by se měly řešit, dokud ještě čas, a dokud stále trvá boom zájmu zahraničních firem o podnikání u nás.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



