Zřejmě prosté zlomení kolejnice v mírné zatáčce stojí za sobotní nehodou soupravy Pendolino v pražských Dolních Počernicích. K této variantě se alespoň přiklání Drážní inspekce.

Jasno však bude až za několik měsíců. "Poškozenou kolej si odvezli kriminalisté," říká mluvčí Českých drah Ondřej Kubala.

Právě dráhy ve hře udržují další možnou příčinu nehody: "Na koleji byl nalezen opracovaný řez," uvádí Kubala. Důkazy zatím nemá.

Jisté je podle něho to, že dva dny před nehodou, kdy stav kolejí naposledy zkontrolovali zaměstnanci drah, na nich nic nenašli.

Drážní inspekce naopak uvádí, že prosté zlomení by zde nebylo žádným překvapením. "Je to problémový úsek. Kolejnice již v těchto místech několikrát praskla," říká náměstek ředitele Drážní inspekce Jan Kučera.

Nejméně pravděpodobná varianta příčiny nehody zatím zůstává ta, že problém byl přímo na vlaku.

Podle železničního internetového serveru Želpage mohly nehodu zavinit rázy kol pendolina, které byly vždy na jednom místě od brzdění vybroušené. Ve stokilometrové rychlosti, kterou vlak před nehodou jel, pak mohly způsobit prasknutí koleje.

Mluvčí Kubala však takovéto tvrzení odmítá. "Tento vlak jezdí 160 kilometrů za hodinu. Pokud by tyto plošky na kolech byly, souprava by se tak klepala, že by si toho všiml nejen strojvedoucí, ale i všichni cestující," říká mluvčí.

Podle informací HN měl navíc tento konkrétní vlak nové podvozky. Ty dostal letos v září poté, co na starých ujel zhruba 660 tisíc kilometrů. Jako jediné pendolino tak dostal podvozky, které jako nové stály v drážních dílnách jako záloha. Ostatní pendolina budou postupně dostávat jen podvozky opravené z předchozích souprav.

Poškozené pendolino dnes budou prohlížet technici Českých drah a Drážní inspekce během komisionální prohlídky. Jejím cílem je jediné - stanovit škodu.

Ta zatím byla odhadnuta na 25 milionů korun na pendolinu a na 100 tisíc korun na trati.

Ve spolupráci s www.iHNed.cz