Jako každý leden, i ten v roce 2008 nám přinese mnoho novinek. Některé budou příjemné více, jiné méně. Některé však leží mimo tyto kategorie a je možné označit je prostě jen jako důležité. Mezi ně patří i ty, které se dotýkají firem obchodujících jak v EU, tak mimo její hranice - novinky a změny v oblasti cel a Intrastatu.
"Nejdůležitější zprávou je, že k 31. 12. 2007 ukončí celní správa program IDES, který dosud sloužil jako jedna z variant k podávání výkazů Intrastat. Za měsíc leden 2008 tak již bude možné podat výkaz pouze prostřednictvím Portálu veřejné správy (PVS) a současně speciálního programu nebo, v případě málopoložkových výkazů, přes web celní správy," říká Martin Kobler, ředitel společnosti Celní software, s.r.o. Jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma způsoby podávání výkazů? "Specializovaná řešení na trhu umožňují pohodlné podání přes PVS především kvůli lepší přehlednosti a průkaznosti, nemluvě o uživatelském komfortu. Vzhledem k obrovskému množství zpravodajských jednotek, které doposud přes IDES vykazovaly, očekávám, že v závěru roku 2007 dojde - jako obvykle při podobných změnách - k přetížení administrativních pracovníků celní správy vydávajících nová povolení k elektronické komunikaci i k přetížení helpdesku celní správy. Proto doporučuji přejít na PVS včas; lze-li ještě použít tuto formulaci," dodává Martin Kobler.
Intrastat - nutné zlo?
Intrastat je systém sběru dat pro statistiku obchodu se zbožím mezi členskými státy Evropské unie. Povinnost vykazovat data pro Intrastat se od 1. 5. 2004 týká osob, které překročí asimilační práh při přijetí nebo odeslání zboží. Tím se stávají zpravodajskými jednotkami. Asimilační práh je stanoven pro odeslání zboží v hodnotě přesahující čtyři miliony korun ročně a pro přijetí zboží v hodnotě přesahující dva miliony korun ročně. Určuje se z fakturované hodnoty nezávisle na sobě, zvlášť pro přijetí a zvlášť pro odeslání zboží. Výkazy Intrastatu se předkládají příslušnému celnímu úřadu souhrnně za předchozí měsíc do dvanáctého pracovního dne následujícího měsíce tištěnou formou nebo elektronicky. Měsíční výkazy lze zpracovat třemi způsoby. Jednou z možností je průběžně zadávat údaje o jednotlivých obchodních operacích, které program jednou měsíčně automaticky převede do měsíčního výkazu. Lze také načítat potřebná data z jiných ekonomických systémů a z nich sestavit měsíční výkaz importem do specializovaného programu. A konečně při malém množství obchodů máte možnost každý měsíc vypsat příslušný měsíční výkaz.
"Oproti internetové verzi má však podávání výkazů ve specializovaných programech celou řadu předností. Díky nim existuje například možnost evidovat obchodní operace průběžně a snadno též lze průběžně zadávané hodnoty opravit. Zanedbatelnou výhodou není ani možnost kumulace stejných obchodních případů do jednoho řádku měsíčního výkazu nebo možnost přehledné evidence podkladů pro opravná hlášení, jimiž jsou dobropisy a opomenuté faktury," říká Slavomír Zima, manažer značky Helios, a dodává: "Systém umožňuje též automatickou tvorbu řádného i opravného hlášení z průběžných podkladů. Velmi vítaná je i možnost zpracování výkazů pro libovolný počet zpravodajských jednotek či možnost uživatelem konfigurovatelného exportu všech vložených dat do Excelu, txt či XML." Pro většinu firem je velmi důležitá také integrace do ERP systémů s možností využití elektronického podpisu a také elektronicky podepsané průkazné potvrzení o přijetí výkazu celní správou. Kvalitní program s sebou nese i perspektivu a garanci kvalitního zázemí softwarové firmy.
Dnešní programy již ve svém základu obsahují prostředky pro přípravu celního řízení, tedy elektronický celní sazebník, zpracování dovozních, vývozních a tranzitních celních deklarací s kompletní elektronickou podporou. Je možné jej rozšířit o řadu modulů, například modul Intrastat, Zjednodušené postupy, NCTS, Celní a daňové sklady a AZS nebo Záruční listiny. Vše pak mezi sebou komunikuje bez nutnosti dvojího zapisování totožných údajů.
Chystáte se vykazovat přes Portál veřejné správy?
Za měsíc leden 2008 tedy již bude možné podat výkaz pouze prostřednictvím Portálu veřejné správy. "S tím však souvisí nezbytnost zřízení kvalifikovaného elektronického podpisu. Dále je nutné na celním úřadě podat žádost o elektronickou komunikaci, kde mimo jiné mají být uvedeny údaje o elektronickém podpisu," připomíná ředitel Martin Kobler. Nakonec je nutné zaregistrovat se na Portálu veřejné správy na adrese https://bezpecne.podani.gov.cz. "Potom stačí už jenom nastavit některé z výše uvedených údajů ve specializovaném programu, jako je například Helios," tvrdí dále Slavomír Zima, manažer této značky, a doplňuje: "V případě, že zastupujete jiné zpravodajské jednotky, je navíc nutné, aby zastupovaní podali na svém celním úřadě žádost o elektronickou komunikaci, kde mimo jiné uvedou údaje o vašem elektronickém podpisu (svůj mít nemusí) a údaje o zástupci, tedy o vaší firmě. Zástupce sám za sebe žádnou žádost na celní úřad nepodává. Nakonec je nutné zaregistrovat na PVS jednotlivé zastupované zpravodajské jednotky i sebe jako zástupce." Pokud zastupovaná jednotka poskytne plnou moc, můžete všechny uvedené kroky udělat sami. Lze tedy za ni podat žádost o elektronickou komunikaci, můžete ji zaregistrovat na PVS a přidělit jí zástupce. V současné době dochází k úpravě a zjednodušení některých postupů.
"Pro úspěšnou práci s elektronickými podpisy musíte mít v každém počítači, z kterého budete výkazy odesílat, nainstalované podpůrné certifikáty. Firmy specializované na celní problematiku a celní software obecně tyto certifikáty automaticky dodávají zdarma. I to je jeden z důvodů, proč používat specializovaný program. Uživatel však musí sám zvážit, do jaké míry integrovanou funkcionalitu s informačním systémem požaduje. Zda uživatelská přívětivost a automatismy v celém vykazovacím procesu jsou přínosem, nebo spíše nežádoucí komplikací," uzavírá Martin Kobler, ředitel společnosti Celní software, s.r.o. n
zh
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist