Audi 
Snímek: AUTOR, AUDI

U nového Audi A4 si tuhle šanci nenechali ujít - LED diody tvoří efektní vlnku uprostřed hlavního reflektoru a liší se tím od supersportu Audi R8 nebo kupé A5. Není to ale zdaleka jediná pozoruhodnost, kterou nová A4 nabízí. I když zrovna tahle je v základní ceně. Za většinu ostatních se připlácí.
Přestože slavný designér Walter de Silva přešel už loni v květnu od Audi ke značce Volkswagen, karoserie nese jeho rukopis. Styl vozů Audi prochází pozoruhodnou evolucí, která s sebou nese větší dramatičnost křivek, přitom ale celkové zjemnění výrazu. Novinka je o 12 centimetrů delší než její předchůdce, nepůsobí ovšem nepřístupně ani nadutě. Ve zvláštní symbióze tu funguje sebevědomí i pokora, německý perfekcionalismus a italský smysl pro vnímání krásy. Kombinace natolik zajímavá, že k závazné objednávce zlákala 140 Čechů ještě v době, kdy auto mohli znát jen z fotografií.

Auto na desítky způsobů
Audi o nové A4 neskromně tvrdí, že je nejsportovnější limuzínou ve své třídě. Jak toho ale docílit, když za humny číhá BMW řady 3 se svým zadním pohonem, který je pro milovníky rychlého průjezdu zatáčkou tak neodolatelný? Recept z Ingolstadtu je následující: o deset procent lehčí karoserie, která nově kombinuje ocel s hliníkem, pětiprvková přední náprava namísto čtyřprvkové, použití hliníku také na klíčových částech podvozku a hlavně předsunutí diferenciálu před spojku, do těsného sousedství s motorem. Díky tomu mohla být přední náprava posunuta o 15 centimetrů vpřed, čímž zmizel pro Audi dosud typický dlouhý přední převis. Tato konstrukční úprava přinesla lepší rozložení hmotnosti mezi obě nápravy a tím i předpoklad pro neutrálnější chování v zatáčkách.
Pokud je to někomu málo, jistě si připlatí za elektronický systém Drive Select, díky kterému si řidič může podle nálady ve třech režimech nastavit tuhost tlumičů, strmost převodu řízení, charakter řazení automatické převodovky nebo odezvu motoru. Všechny elektronické systémy na sobě pracují nezávisle, a jejich naladění tak lze libovolně kombinovat. A kdo si vybrat neumí nebo nechce, ponechá automatický režim, který se sám přizpůsobí kvalitě silnice i jízdnímu stylu šoféra.
Nová elektronika od Audi umí z kapsy technického nadšence odčerpat i stovky tisíc korun. Auto si pak ale dokáže ohlídat téměř všechno - na couvání má kameru, na mikrospánek vibrace do volantu, na mrtvý úhel blikající diodu ve zpětném zrcátku. Když si k tomu řidič pustí hudbu ze sound systému Bang & Olufsen, nemůže se ubránit dojmu, že tohle auto je, řečeno s jeho výrobcem, premiantem své třídy.
Ale i v případě, že se člověk nenechá omráčit okázalou demonstrací vyspělé techniky, nelze pominout pokrok, jaký automobilka při generační výměně udělala. Podvozek je na příčných nerovnostech výrazně klidnější a řízení citelně přesnější. Jen těžko si dnes můžete představit auto s předním pohonem, které by se v zatáčce chovalo stejně suverénně.

Audi_mCouvání s asistentem
S délkou 4,7 metru překonává novinka Mercedes C a BMW řady 3 o 12 centimetrů. A protože rozvor náprav u audi narostl oproti předchozí generaci o nevídaných 16 centimetrů, zmizel i nedostatek místa pro kolena pasažérů na zadních sedadlech. Opravdové pohodlí si však v A4 dopřejete při cestování maximálně ve čtyřech - nepřehlédnutelný středový tunel nohám dospělého člověka dost překáží.
První ryze průměrná věc na Audi A4 je prostor pro zavazadla. Ve srovnání s Volkswagenem Passat je jeho objem menší o 85 litrů, delší předměty se dají převážet jen po sklopení opěradel zadních sedadel. Nic skutečně velkého ale audi neuveze, jak už to u tříprostorových limuzín bývá.
Nadšení nebudí ani výhled z vozu. Z výčtu příplatkové výbavy se určitě vyplatí parkovací asistent, protože spodní hrana zadního okna je hodně vysoko, a znepříjemňuje tak couvání. Boční výhled zase především na pravé straně komplikuje široký středový sloupek karoserie, který vyžaduje větší ostražitost při výjezdu z vedlejší silnice. Přední kapotu má ale řidič jako na dlani - tady se při parkování nemusí spoléhat jen na svůj odhad.

Dvakrát benzin, třikrát diesel
Éra vstřikování systémem čerpadlo-tryska, který koncern Volkswagen léta s úspěchem používal, letos definitivně končí. Modely značky Audi už jsou nyní běžně vybaveny rozšířenějším common-railem, tak jako testovaný šestiválec 2.7 TDI s výkonem 190 koní. Nové vstřiky se projevují především tišším chodem a větší kultivovaností při studených startech. Šestiválce TDI mají navíc hliníkový blok a jejich pohon obstarává řetěz - odpadá tak riziko možného prasknutí rozvodového řemene, které znamená vždy vážné poškození agregátu. Pokud se zájemce o audi rozhodne právě pro tento motor, musí vzít na vědomí, že bude jezdit s automatickou převodovkou a s poháněnou přední nápravou, to vše s městskou spotřebou v rozmezí devět až jedenáct litrů, mimo město sedm až osm litrů nafty.
Pohon všech kol quattro nabízí Audi jen k nejsilnějším motorům. V případě dieselu je jím třílitrový šestiválec s výkonem 240 koní a u benzinu šestiválec 3.2 FSI s výkonem 265 koní. Manuální řazení je zase k dispozici jen u nejslabších verzí - benzinové osmnáctistovky TFSI (160 k) a turbodieselového dvoulitru (143 k). Tím nabídka motorů končí - další mají přijít na trh v průběhu roku, stejně jako automatizovaná dvojitá spojka Tiptronic.

JAKUB STEHLÍK

Premiéra u Audi: aktivní řízení
Dojem řidiče z přesného řízení do značné míry ovlivňuje jeho zpřevodování - potíž je ale v tom, že pro každou jízdní situaci se hodí jiný převod. Právě tento problém dokonale řeší takzvané aktivní řízení, které u Audi nese název Dynamic Steering. Převod řízení může být měněn až o 100 procent, v závislosti na rychlosti jízdy automobilu a zvoleném režimu v systému Drive Select. Změny převodu probíhají kontinuálně a řidič je prakticky nepostřehne.
Při parkování je řízení extrémně přímé, pouze se dvěma otáčkami mezi dorazy, a díky vysokému účinku posilovače vyžaduje od řidiče jen minimální sílu na volantu. Při běžných rychlostech na silnicích mimo město je účinek posilovače menší a převod delší, ale ani tehdy není třeba "ručkovat" po věnci volantu v prudké zatáčce. Ve vysokých rychlostech na dálnicích má posilovač nejmenší účinek a převod řízení je nejdelší, jak to vyžaduje stabilní jízda přímým směrem. Teoreticky by v této chvíli bylo nutné otočit volantem od dorazu k dorazu čtyřikrát.

Technické údaje

Audi A4 2.7 TDI
Motor
- objem ... V6 - 2698 cm3
- výkon ... 140 kW/190 k/3500 ot./min
- točivý moment ..... 400 Nm/1400 ot./min
Rozměry
- délka ... 4703 mm
- šířka .... 1826 mm
- výška ... 1427 mm
- rozvor náprav ...... 2808 mm
Zrychlení 0 - 100 km .............. 7,7 s
Max. rychlost .......... 226 km/h
Komb. spotřeba ....... 6,6 l
Pohotovostní hmotnost ........... 1595 kg
nosnost .... 550 kg
Objem kufru ......... 480 - 962 l
palivové nádrže ....... 65 l
Přenos hnací síly .... pohon předních kol, bezestupňová automatická převodovka Multitronic
Sériová výbava: přední, boční a hlavové airbagy vpředu, hlavové airbagy vzadu, ESP, dálkové centrální zamykání, elektromechanická parkovací brzda, elektrické ovládání oken, elektricky nastavitelná a sklopná zrcátka, halogenová světla doplněná o denní světla z LED diod, rádio s CD a čtyřmi reproduktory, automatická klimatizace, kožený volant, zadní opěradla dělená a sklopná, hliníková 16" kola.
Cena nového vozu ... 1 108 000 Kč
Záruka výrobce ....... 2 roky

Hodnota vozu
- po 1 roce a 15 000 km ........... 646 900 Kč
- po 1 roce a 30 000 km ........... 629 700 Kč
- po 5 letech a 75 000 km ......... 294 600 Kč
- po 5 letech a 150 000 km ....... 253 300 Kč

Servisní náklady
do 150 000 km ......... 59 600 Kč
Povinné ručení ......... 12 160 - 10 720 Kč*
Havarijní pojištění .... 73 538 - 70 063 Kč**

Pozn.: Cenu ojetého vozidla stanovil Eurotaxglass#146#s, cenu pojištění vypracoval pojišťovací makléř Max Legler, sazby jsou platné pro pojišťovnu Generali se spoluúčastí 10 %, min. 10 000 Kč. *Nižší sazba platí pro obce do 30 000 obyvatel. **Nižší sazba platí mimo Prahu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist