Ti podnikatelé, kteří se letos chystají na mezinárodní veletrh či výstavu a rozhodnou se sáhnout po finanční podpoře Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, objeví poměrně zásadní změny. Od konce loňského roku je tu totiž Koncepce prezentace České republiky na mezinárodních veletrzích a výstavách pro rok 2008, která je zcela odlišná od té předchozí.
Nyní poprvé Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR představuje ucelenou nabídku prezentačních akcí MPO společně s agenturou CzechTrade, ve které je kombinováno využití finančních prostředků našeho státního rozpočtu i fondů Evropské unie.
Podpora z rozpočtu MPO je určena výhradně na společné prezentace, a to jak pod hlavičkou státu, tak pod hlavičkou jednotlivých podnikatelských asociací za předem stanovených podmínek.
Veletrhy a výstavy, které ministerstvo nebude moci pokrýt ze svého rozpočtu, budou realizovány prostřednictvím agentur CzechTrade a CzechInvest.
Dále je však možné zajistit individuální účast firem výhradně z prostředků Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI). Zejména pokud se bude jednat o typově jiné akce neorganizované MPO, kdy společná účast není výhodná (katalogová prezentace).
Předchozí koncepce se výlučně zaměřovala na zahraniční veletrhy a podpora exportu prostřednictvím tuzemských mezinárodních veletrhů byla opomíjena. Nová koncepce obrací proto svou pozornost k tuzemským mezinárodním veletrhům, které mohou poskytnout českým firmám významné exportní možnosti. Navíc je účast na těchto tuzemských mezinárodních veletrzích pro začínající exportéry méně finančně nákladná.
Ministerstvo společně s agenturou CzechTrade připravily různé formy podpory pro naše podnikatele, které zahrnují od zvaní zahraničních nákupčích přes podpory proexportních aktivit odvětvových asociací a obchodních misí organizovaných obchodně-ekonomickými úřady či zahraničními kancelářemi CzechTrade až po akce doprovodného charakteru.
Vlastní příprava a realizace veletrhu bude nově probíhat formou projektového řízení.
Nová koncepce dává velký prostor podnikatelským subjektům při plánování českých oficiálních účastí na mezinárodních i tuzemských veletrzích, které tak mohou prostřednictvím svých oborových asociací a svazů spolurozhodovat o všech zásadních otázkách týkajících se výběru, obsahové náplně a vyhodnocování těchto účastí. Stávají se tím iniciátory a vlastně i garanty zájmu českých firem o jednotlivé oficiální účasti.
Takový přístup sníží riziko rušení oficiálních účastí z důvodu nedostatečného zájmu českých firem, jako tomu bylo v předchozích letech.
Navíc každý veletrh bude řízen manažerským způsobem v čele s pověřeným a odpovědným projektovým manažerem. Ten bude mít kolem sebe tým, kde budou i zástupci oborového svazu.
Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR společně s agenturou CzechTrade vychází vstříc zejména začínajícím exportérům a připravilo pro ně nové aktivity, které mohou výrazně zprofesionalizovat prezentaci těchto firem v zahraničí prostřednictvím cíleně zvoleného zahraničního veletrhu.
Exportéři se zájmem o účast na veletrhu se státní podporou mohou získat více informací na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR www.mpo.cz v sekci Mezinárodní obchod a na stránkách agentury CzechTrade www.czechtrade.
Na těchto webových stránkách najdou zájemci také informace o podmínkách účasti na jednotlivých zahraničních akcích, o programu pro začínající exportéry, o vzdělávacích modulech, oborově zaměřených konzultačních dnech a odborných seminářích, které ministerstvo připravuje ve spolupráci s agenturou CzechTrade.
Najdou zde i informaci o tom, jaké finanční podpory mohou firmy získat při účasti na veletrzích, které jsou děleny podle tří kategorií.
Kategorie A - Národní výstava
MPO uhradí zúčastněným firmám:
- výstavní plochu o velikosti 9 m2
- základní stavbu české expozice včetně osvětlení a státní grafiky
- jednotnou grafiku oficiálního názvu vystavující firmy na límci stánku
- plochu pro prezentaci jeho exponátů
- realizační zázemí české výstavy
- připojení elektřiny, přívod a odpad vody, spotřebu energie a vody a úklid
- doprovodnou propagaci
- pojištění celé expozice
Kategorie B - Společná expozice ČR
MPO hradí:
- výstavní plochu do 9 m2 na vystavovatele i základní výstavbu expozice včetně označení
- jednotnou grafiku oficiálního názvu vystavující firmy na límci stánku
- doprovodnou propagaci, zaměřena bude především na služby poskytované vystavovatelům (odborné semináře, prezentace apod.)
- ze společné expozice hrubou stavbu
- připojení elektřiny, přívod a odpad vody
- pojištění celé expozice
Kategorie C
Finanční příspěvky českým ZÚ/OEÚ v zahraničí, oborovým svazům a asociacím, SPD ČR a Hospodářské komoře ČR při organizování prezentací na významných mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí.
MPO přispívá žádajícím subjektům na pronájem výstavní plochy a uhradí:
- maximálně 6 m2 na jednu firmu, přepravu tiskových materiálů, doprovodné aktivity odborného zaměření,
- celkový příspěvek může činit maximálně 1,5 milionu korun na jednu akci.
S platností od března 2008 si budou žádající subjekty vybírat pro zajištění své účasti na veletrhu pouze takového realizátora, který má s MPO uzavřenou rámcovou smlouvu o spolupráci, a to z důvodu transparentního vyúčtování přidělených finančních prostředků. Po schválení návrhu expozice bude žádajícímu subjektu převedeno padesát procent příspěvku. Zbylá část bude doplacena po závěrečném vyúčtování veletrhu.
Národní výstavy ČR 2008
1.Kchun-ming - Čína 6.6. - 10.6.
2. Ufa - Baškarkostán 17.6. - 20.6.
3.Volgograd září
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist