Ti podnikatelé, kteří se letos chystají na mezinárodní veletrh či výstavu a rozhodnou se sáhnout po finanční podpoře Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, objeví poměrně zásadní změny. Od konce loňského roku je tu totiž Koncepce prezentace České republiky na mezinárodních veletrzích a výstavách pro rok 2008, která je zcela odlišná od té předchozí.

Nyní poprvé Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR představuje ucelenou nabídku prezentačních akcí MPO společně s agenturou CzechTrade, ve které je kombinováno využití finančních prostředků našeho státního rozpočtu i fondů Evropské unie.

Podpora z rozpočtu MPO je určena výhradně na společné prezentace, a to jak pod hlavičkou státu, tak pod hlavičkou jednotlivých podnikatelských asociací za předem stanovených podmínek.

Veletrhy a výstavy, které ministerstvo nebude moci pokrýt ze svého rozpočtu, budou realizovány prostřednictvím agentur CzechTrade a CzechInvest.

Dále je však možné zajistit individuální účast firem výhradně z prostředků Operačního programu Podnikání a inovace (OPPI). Zejména pokud se bude jednat o typově jiné akce neorganizované MPO, kdy společná účast není výhodná (katalogová prezentace).

Předchozí koncepce se výlučně zaměřovala na zahraniční veletrhy a podpora exportu prostřednictvím tuzemských mezinárodních veletrhů byla opomíjena. Nová koncepce obrací proto svou pozornost k tuzemským mezinárodním veletrhům, které mohou poskytnout českým firmám významné exportní možnosti. Navíc je účast na těchto tuzemských mezinárodních veletrzích pro začínající exportéry méně finančně nákladná.

Ministerstvo společně s agenturou CzechTrade připravily různé formy podpory pro naše podnikatele, které zahrnují od zvaní zahraničních nákupčích přes podpory proexportních aktivit odvětvových asociací a obchodních misí organizovaných obchodně-ekonomickými úřady či zahraničními kancelářemi CzechTrade až po akce doprovodného charakteru.

Vlastní příprava a realizace veletrhu bude nově probíhat formou projektového řízení.

Nová koncepce dává velký prostor podnikatelským subjektům při plánování českých oficiálních účastí na mezinárodních i tuzemských veletrzích, které tak mohou prostřednictvím svých oborových asociací a svazů spolurozhodovat o všech zásadních otázkách týkajících se výběru, obsahové náplně a vyhodnocování těchto účastí. Stávají se tím iniciátory a vlastně i garanty zájmu českých firem o jednotlivé oficiální účasti.

Takový přístup sníží riziko rušení oficiálních účastí z důvodu nedostatečného zájmu českých firem, jako tomu bylo v předchozích letech.

Navíc každý veletrh bude řízen manažerským způsobem v čele s pověřeným a odpovědným projektovým manažerem. Ten bude mít kolem sebe tým, kde budou i zástupci oborového svazu.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR společně s agenturou CzechTrade vychází vstříc zejména začínajícím exportérům a připravilo pro ně nové aktivity, které mohou výrazně zprofesionalizovat prezentaci těchto firem v zahraničí prostřednictvím cíleně zvoleného zahraničního veletrhu.

Exportéři se zájmem o účast na veletrhu se státní podporou mohou získat více informací na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR www.mpo.cz v sekci Mezinárodní obchod a na stránkách agentury CzechTrade www.czechtrade.

Na těchto webových stránkách najdou zájemci také informace o podmínkách účasti na jednotlivých zahraničních akcích, o programu pro začínající exportéry, o vzdělávacích modulech, oborově zaměřených konzultačních dnech a odborných seminářích, které ministerstvo připravuje ve spolupráci s agenturou CzechTrade.

Najdou zde i informaci o tom, jaké finanční podpory mohou firmy získat při účasti na veletrzích, které jsou děleny podle tří kategorií.

Kategorie A - Národní výstava

MPO uhradí zúčastněným firmám:

- výstavní plochu o velikosti 9 m2

- základní stavbu české expozice včetně osvětlení a státní grafiky

- jednotnou grafiku oficiálního názvu vystavující firmy na límci stánku

- plochu pro prezentaci jeho exponátů

- realizační zázemí české výstavy

- připojení elektřiny, přívod a odpad vody, spotřebu energie a vody a úklid

- doprovodnou propagaci

- pojištění celé expozice

Kategorie B - Společná expozice ČR

MPO hradí:

- výstavní plochu do 9 m2 na vystavovatele i základní výstavbu expozice včetně označení

- jednotnou grafiku oficiálního názvu vystavující firmy na límci stánku

- doprovodnou propagaci, zaměřena bude především na služby poskytované vystavovatelům (odborné semináře, prezentace apod.)

- ze společné expozice hrubou stavbu

- připojení elektřiny, přívod a odpad vody

- pojištění celé expozice

Kategorie C

Finanční příspěvky českým ZÚ/OEÚ v zahraničí, oborovým svazům a asociacím, SPD ČR a Hospodářské komoře ČR při organizování prezentací na významných mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí.

MPO přispívá žádajícím subjektům na pronájem výstavní plochy a uhradí:

- maximálně 6 m2 na jednu firmu, přepravu tiskových materiálů, doprovodné aktivity odborného zaměření,

- celkový příspěvek může činit maximálně 1,5 milionu korun na jednu akci.

S platností od března 2008 si budou žádající subjekty vybírat pro zajištění své účasti na veletrhu pouze takového realizátora, který má s MPO uzavřenou rámcovou smlouvu o spolupráci, a to z důvodu transparentního vyúčtování přidělených finančních prostředků. Po schválení návrhu expozice bude žádajícímu subjektu převedeno padesát procent příspěvku. Zbylá část bude doplacena po závěrečném vyúčtování veletrhu.

Národní výstavy ČR 2008

1.Kchun-ming - Čína 6.6. - 10.6.

2. Ufa - Baškarkostán 17.6. - 20.6.

3.Volgograd září