Za všechno může drahá nafta a další energie. A vyšší sazby DPH. Benzin a nafta už nebudou stát letos průměrných 29 korun jako loni, ale o korunu víc. A zdražení jízdného v osobní dopravě je už realitou.

Barel ropy loni stál v rozmezí od 60 do 100 dolarů a prognózy na letošek hranici posouvají na 90 až 105 dolarů. Úměrně tomu poroste i burzovní cena benzinu a nafty. Peněženky řidičů ale u nás bude dál bránit silná koruna k dolaru a velká konkurence pumpařů.

Ne o mnoho, ale i tak už zdražuje prakticky všechno, co "jede". Vlaky a regionální autobusová doprava zhruba o pět až deset procent, ale na většině linek i meziměstské autobusy. S odkazem na rostoucí náklady a k nelibosti cestujících zvedly cenu veřejné dopravy i mnohá města. Třeba Most, Liberec, Plzeň a také Praha, kde dopravní podnik zdražil cenu přestupní jízdenky ze 20 na 26 korun. Podnik to zdůvodňuje nejen rostoucí cenou nafty, ale vysokými investicemi, zejména miliardami prodlužování tras metra.

Zdražily i autobusoví dopravci na nejfrekventovanějších linkách, kde panuje téměř cenová "válka". Prakticky všichni se snaží letošní úpravu cen "zkrášlit" nejrůznějšími slevami a akčními nabídkami. Například žluté autobusy Student Agency mezi Prahou a Brnem podražily ze 180 na 200 korun. A České dráhy zdražily obyčejné jízdné mezi oběma městy z 294 na 314 korun. Celkově se musejí vypořádat se šestiprocentním nárůstem nákladů v osobní dopravě, čtyřprocentním zvýšením DPH a vyššími mzdovými požadavky. "Pomáháme ale i snižováním vlastních nákladů a organizačními změnami. Pozitivně ovlivňuje hospodářskou bilanci také růst počtu cestujících," říká mluvčí drah Radek Joklík.

V regionech dotují dopravcům ztráty krajské úřady, ale přesto i tady ČSAD a další firmy s odkazem na vyšší DPH vyjednaly zdražení. "Dotace pokrývá jen část nákladů, další část jsme už museli přenést na cestující," říká ředitel ČSAD Autobusy Plzeň Miroslav Hucl.

Stále častěji tak vychází laciněji vlastní automobil. Přestože vzrostly ceny povinného ručení, na roční sumě kolem čtyř tisíc korun se moc nemění vlivem různých bonusů a slev. Osobní vůz tak jednoznačně vítězí i ve srovnání s "akční" cenou Českých drah za nákupy do některých německých měst. Například z Prahy do Mnichova teď dráhy nabízejí zpáteční jízdenku za 56 eur. Stejná cesta autem vyjde při spotřebě šesti litrů a ceně benzinu 30 korun na 1404 korun. Tedy při současném kurzu koruny zhruba o 50 korun laciněji než vlakem. A pokud v autě nepojede jen řidič, úspory se znásobí.

HN_080124_17c.jpg