Lodním dopravcům v Česku došla trpělivost a chtějí po ministerstvu dopravy bezmála 2,6 miliardy korun. Pět českých rejdařských firem žádá náhradu za škody způsobené nesplavností Labe, na kterém má podle nich vinu stát. Na řece totiž podle nich zbytečně kolísá hladina, při nízkém stavu vody se po ní nedá plout.

Předseda Sekce vodní dopravy Svazu dopravy Jiří Aster viní ministerstvo i vládu z nečinnosti: "Neustále slibují zlepšení plavebních poměrů, mají to v koaliční smlouvě i v přijatých usneseních. Ale za deset let se nic nestalo." Dopravci se obrátili na právníky a ti jim doporučili, že mohou vyčíslit ušlé zisky a domáhat se odškodnění až za poslední tři roky. Odškodnění proto chtějí za období 2004 až 2006.

Ministerstvo částku odmítá

Jejich nároky přitom stoupaly. V prosinci se hovořilo o 1,5 miliardy korun, ještě před pár dny o dvou miliardách. Počítal se ušlý zisk samotných přepravců i přístavišť - tedy částka, kterou by podniky získaly navíc, kdyby Labe fungovalo, jak vláda slíbila.

Nejvyšší odškodné požadují firmy ČSPL (1,8 miliardy) a EVD-Sped (590 milionů). Ministerstvo dopravy tak vysoké částky odmítá.

"Ty požadavky jsou přehnané, jsme ochotni hovořit o 150 až 160 milionech korun, nevíme, jak k té své částce dospěli," říká mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Zatím se nezdá, že se obě strany dokážou na odškodném shodnout. Ministerstvo má na posouzení žádosti rejdařů šest měsíců. Pokud jí nevyhoví, je jejich právní zástupce Aleš Pejchal připraven podat žalobu. Stát je podle rejdařů povinen splavnost Labe udržovat, jinak porušuje zákon.

Podstata sporu: jez

"Odmítáme, že bychom vodní cesty nerozvíjeli. Ano, problém je například u Děčína, kde výstavbu jezu blokují léta ekologové a žádná vláda s tím zatím nic neudělala. Bezedný není ani měšec, ze kterého projekty financujeme. Budujeme přece třeba i síť dálnic," brání se Hanzelka.

Zmiňovaný jez u Děčína je nejvýraznější příčinou sporu. Stavba, která by zlepšila splavnost Labe u německých hranic, je jednou z priorit ministerstva dopravy již dlouhá léta. Původní, již před lety vypracovaný projekt, však zamítlo ministerstvo životního prostředí. Na dopravě od roku 2005 připravují nový. Ekologové se však stále bojí, že stavba poškodí krajinu. "Vodní doprava je na emise šetrná. Ovšem tím, že se řeka změní na betonový kanál, ekologičnost klesá. Povodí Labe u Děčína je chráněná oblast, postupujeme podle zákona," říká mluvčí Ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Vodní cesta tu podle něj není ani nutná: "Podél Labe stejně vede kapacitně nevyužitá železnice," dodává. Nestálost hladiny Labe je dlouhodobý problém, ale minulý rok byl skutečně nepříznivý. Řeka byla splavná jen 182 dní. V letech 2005 a 2006 to bylo 232 či 208 dní.

Česká říční flotila se od roku 2003 neustále zmenšuje, z někdejších 136 lodí jich zůstalo jen 107. Šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara ovšem varuje, že úbytek lodí se může prodražit. Podniky totiž budou nuceny platit si mnohem dražší železniční či silniční dopravu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist