Česká spořitelna se potýká s nejtvrdším útokem "phisherů" ve své historii. Vlna podvodných e-mailů, vyzývajících náhodně oslovené k prozrazení přihlašovacích údajů do internetového bankovnictví pravděpodobně vrcholí.

Nejčastějším terčem rozesílatelů podvodných e-mailů je právě Česká spořitelna. "S podvodnými e-maily se opět potýkáme zhruba od začátku nového roku, ale poslední dobou se počty oslovených klientů výrazně zvýšily," říká mluvčí České spořitelny Klára Gajdůšková.

Čtěte více: Podvodné e-maily útočící na Českou spořitelnu. Takto vypadají - ZDE

Podle statistik klientského centra banky dorazilo minulý týden přes deset tisíc podezřelých e-mailů. "Několika desítkám klientů jsme už také preventivně zablokovali karty," dodává Gajdůšková. Podle ní jde o zatím nejdokonalejší verze podvodných e-mailů.

Spořitelna se od dopisů distancuje a rozjíždí informační kampaň, kde chce formou inzerátů varovat před nebezpečím phishingu. "Kampaň nás bude stát statisíce až milion korun," dodává Gajdůšková. Proti případnému zneužití informací už banky své systémy zabezpečily a chtějí potvrdit transakce pomocí textové zprávy SMS. "Je to sice trochu na úkor uživatelského komfortu, ale je to bezpečnější," dodává Gajdůšková.

Po spořitelně přijdou další

Ostatní banky zatím problémy s phishingem nemají. "V současnosti jsme podobné pokusy nezaznamenali. Několik jsme jich zachytili v únoru a vše jsme řešili individuálně," říká Zuzana Čepelková z Komerční banky. Podobně jsou na tom i ostatní. "K těmto případům dochází jen ojediněle," říká mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

Cílem tak v drtivé většině případů zatím zůstává Česká spořitelna. "Pravděpodobně je to tím, že má nejvíce drobných střadatelů a také není vyloučeno, že phisheři nějak získali informace o tom, jak funguje její systém," říká odborník na informační technologie Martin Zikmund a dodává, že se podvodníci jen u spořitelny nezastaví. "Již brzy se s podobnými útoky začnou potýkat i další," předpovídá. V současné době jsou oslovováni i klienti jiných bank.

"Občas se stává, že naši klienti volají, protože jsou zmatení, když jim přijde e-mail od České spořitelny," říká tiskový mluvčí ČSOB Tomáš Kopecký. Oslovování i klientů cizích bank souvisí podle Zikmunda s tím, že podvodníci využívají e-mailové adresy, které jsou volně přístupné na internetu nebo si kupují celé databáze kontaktů. Ty můžou stát podle velikosti i desetitisíce dolarů.

I karty v ohrožení

Kromě podvodných průniků do internetových systémů ale stále funguje zneužívání platebních karet. Policisté loni šetřili přes osm tisíc případů neoprávněného držení platebních karet s celkovou škodou 44 milionů korun. Ve srovnání s loňským rokem tak ztráty narostly o tři miliony. Roste také počet zneužívání výběrů z bankomatů. Zatímco v roce 2006 se v ČR objevilo patnáct případů takzvaného skimmování, tedy kopírování karet, loni už podvodníci využili čtečky karet a kamery čtyřikrát častěji.

Banky už také proto své bankomaty proti podobnému zneužití chrání. Raiffeisenbank používá zařízení zabraňující zneužití magnetického proužku na platební kartě, Česká spořitelna to řeší nástavcem na vstupní otvor bankomatu.

HN_080311_13p.jpg

Co podvodníci zkoušejí na klienty bank