Zhruba dvacet tisíc kamionů za měsíc má odbavit v Česku největší areál pro služby řidičům kamionů, který otevře příští týden u Rozvadova společnost WAG minerální paliva. Toto truckcentrum by mělo odstranit nárazové sezonní fronty na hranicích a do budoucna by mělo poskytnout prostor i pro odstavení vozidel, pokud se Česko rozhodne zakázat jízdy nákladních aut o víkendech.
U Rozvadova jde o největší zařízení v Česku, vybudované speciálně pro nákladní silniční dopravu. Kromě WAG ale zatím žádná jiná firma ani stát takovýto záchytný areál pro náklaďáky neprovozuje. Firmy, jako jsou Benzina, OMV nebo Shell, dosud pro služby v kamionové dopravě využívají stávajících čerpacích stanic.
"V Česku je zásadní nedostatek parkovacích prostor pro kamiony, chybí zhruba dva tisíce míst," řekl prezident sdružení Česmad Bohemia Vladimír Starosta. Pokud vláda v létě zakáže jízdy nákladních vozidel o víkendech, pak si podle něho mohou řidiči vybrat ze dvou zel. "Buď špatně zaparkují kvůli nedostatku místa a dostanou pokutu, nebo budou pokračovat v jízdě a dostanou pokutu, trestné body a ztratí zaměstnání," dodal.
Chybí stovky míst
Takzvaný truckpark Euro WAG v Rozvadově je po Modleticích u dálnice D1 a rychlostní R6 u Chebu v pořadí už třetí, jaký u nás WAG vybudovala. V oploceném a střeženém areálu nabízí rychlé tankování pro sedm kamionů současně, prodejnu, tankování ekologické příměsi AdBlue, sprchy a další zázemí pro tiráky. Připravuje i speciální myčky pro nákladní vozy. Má kapacitu sedmdesáti parkovacích míst. Jenže v Česku, v zemi s obrovským nárůstem kamionové dopravy, jsou jich třeba stovky.
Ředitel WAG Martin Vohánka připouští, že stavět truckcentra, podobná například v Německu rozšířeným "Autohofům", je drahé. Rozvadovský areál přišel v první fázi na 70 milionů korun, a nebýt stavby zčásti na firemních pozemcích jako revitalizace někdejší pumpy EuroWAG, vyšplhala by se suma na dvojnásobek. "To už by pro nás ale bylo těžko realizovatelné. Bohužel nemůžeme zatím počítat s žádnou dotací od státu ani unie, přestože jde silniční doprava tak prudce nahoru a všude se mluví o tom, jak je třeba zlepšit podmínky pro řidiče či chránit životní prostředí," říká šéf WAG.
Podle Martina Felixe, mluvčího Česmad Bohemia, u nás podobná zařízení stále chybí a Česko jako země s více než desetiprocentním nárůstem silniční dopravy jich potřebuje na hlavních tazích kolem tří desítek. "Budou-li tahle centra pro kamiony sloužit za rozumnou cenu, bude o ně obrovský zájem," soudí Felix.
Hlavně prodej nafty
Ještě před lety tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský mluvil o podpoře podobných investic ze strany státu. Dnes je situace jiná. Ministerstvo už sice od loňska pracuje na studii, která by měla stanovit, kolik truckcenter a v jakých lokalitách bude potřeba vystavět, ale ve věci finanční podpory konkrétní plány nemá. Podle mluvčí resortu Adély Parkanové je zdlouhavá i příprava podobných projektů.
Ostatně i WAG chystalo svůj rozvadovský truckpark více než dva roky. A návratnost investice se počítá na dlouhé roky. Vydělat si mohou podobné areály především z masivního prodeje nafty a provozu tankovacích karet spíše než z poplatků za parkování a služby. A to je také další důvod, proč je truckcenter zatím málo. Rakouské OMV coby jednička trhu v prodaném množství paliv chce letos otevřít minimálně dvě ze čtyř plánovaných Euro Truck stanic v Česku, zaměřených především na prodej nafty i servis řidičům kamionů.
Benzina nebo Shell nechystají žádný speciální areál výhradně pro kamiony. "U starších pump byly tady služby pro kamiony podceněny. Dnes už jsou ale parkovací místa - třeba až pro čtyřicet kamionů - povinností u každé větší osobní čerpačky, zejména u dálnice," říká mluvčí Shellu Petr Šindler.
Podobnou cestou jde i Benzina. Několik desítek míst pro parkování kamionů mají třeba její klasické pumpy Devět křížů, Šlovice u Plzně nebo u Průhonic. Také Benzina vydělává na vyšším prodeji dieselu nebo na používání tankovacích karet.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist