Ve Spojených státech vznikne obří letecká společnost. Firma Delta Airlines - třetí největší aerolinie v Americe - včera po intenzivním vyjednávání oznámila sloučení s konkurentem Northwest Airlines - pátým největším dopravcem v USA. Ke sloučení dojde tak, že obě společnosti si vymění akcie v hodnotě 3,6 miliardy dolarů (téměř 48 miliard korun). Fúzi však musí ještě schválit americké úřady pro hospodářskou soutěž. Pokud se tak stane, vznikne z hlediska tržní kapitalizace největší letecká společnost na světě.

"Je to významný den pro obě firmy. V současnosti pracujeme na nových plánech a čekáme na rozhodnutí antimonopolních úřadů," cituje agentura Bloomberg Richarda Andersona, šéfa společnosti Delta Airlines.

Zůstane jméno Delta

Některá světová média říkají budoucímu leteckého gigantu "nová Delta." Společnost totiž ponese název po stávající firmě, jejím šéfem se stane Richard Anderson a sídlit bude v Atlantě - v místě současné Delty.

Podle předběžných odhadů Andersona bude mít nová Delta téměř 80 tisíc zaměstnanců a roční příjem společnosti se bude pohybovat kolem třiceti miliard dolarů.

Fúze přinese oživení především Deltě, která za poslední tři měsíce loňského roku hospodařila se ztrátou ve výši 70 milionů dolarů. Společnost v únoru navíc oznámila, že v důsledku rostoucích cen paliv a slábnoucí americké ekonomice propustí až 30 tisíc svých zaměstnanců. "Měli bychom být spokojeni. Sloučení nám pomůže vyrovnat se vysokými náklady na paliva a zlepšit mezinárodní postavení v letecké dopravě," dodal pro zpravodajský web BBC Anderson.

Spokojeni však mohou být i piloti Delty, kteří se snažili sloučení s Northwest několikrát zabránit. Společnosti s piloty naposledy jednaly koncem února letošního roku, avšak bezvýsledně. Hlavním tématem byla otázka, do jaké míry si piloti zachovají postavení, které získali během předešlých let - například v jaké pozici a na které lety budou nasazováni. Piloti Delty podle včerejší dohody získají ve firmě podíl 3,5 procenta a fúzi nakonec podpořili.

Naopak sloučení obou firem trápí piloty Northwestu, jimž nejvíce vadí věkový rozdíl - pracovníci Delty jsou totiž podle analytiků v průměru mladší, což jim zvyšuje pracovní příležitosti.

Fúzí bude mnohem víc

Spojení Delta a Northwest by podle expertů mělo být startovním výstřelem pro další konsolidace na trhu. Dlouho na sebe zřejmě nenechá čekat spojení konkurentů Continental Airlines a United. Šest velkých amerických aerolinií - American Airlines, United, Delta, US Airways, Continental a Northwest, čelí velmi ostrému konkurenčnímu boji. Pokud by došlo ke spojení Delta s Northwest a Continental Airlines s United, mohlo by to zbylé dvě firmy donutit ke sloučení také. Tím by zůstaly konkurenceschopné. Na fúzi Delty s Northwest ještě čeká francouzsko-nizozemská společnost Air France-KLM, která chce v nově vzniklém kolosu získat menšinový podíl.

Fúze Delty a Northwestu může posílit postavení Českých aerolinií - ČSA totiž spadají pod leteckou alianci SkyTeam, jejímž členy jsou oba američtí konkurenti. "Situace ČSA se může zlepšit pouze v případě, že nová Delta bude více spolupracovat s ostatními členy aliance. V opačném případě to pro ČSA nebude mít zásadní význam," řekl Jan Procházka, odborník na leteckou dopravu z firmy Cyrrus.


Sloučení aerolinií Delta Airlines a Northwest Airlines

Profil Delta Airlines
Delta je třetí největší americká letecká společnost.
Za rok 2007 hospodařila se ziskem 1,6 miliardy dolarů. V posledních třech měsících však měla ztrátu 70 milionů.
Loni opustila režim bankrotové ochrany a odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od US Airways Group. Nedávno oznámila, že propustí téměř 30 tisíc lidí.
Má silnou pozici v Atlantě, která je jejím leteckým centrem, a v letech přes Atlantik.

Profil Northwest Airlines
Northwest Airlines jsou pátými největšími aeroliniemi v USA.
Společnost loni vykázala zisk ve výši 2,1 miliardy dolarů.
Silnou pozici mají především v Asii, včetně svého centra v Tokiu. I přes fúzi s Deltou aerolinky zatím neplánují ukončení provozu na těchto trasách.
Zdroj: HN