Thomas a Sabina Müllerovi (tak zní typické německé příjmení) jsou manželé.
Pětačtyřicetiletý Thomas spořádá ročně asi 43 kilogramů ovoce, spí výhradně v pyžamu, sledováním televize stráví ročně 1200 hodin a život si zkrášluje v průběhu roku 540 vypitými sklenkami nějakého alkoholu. Měří 1,79 metru, do práce jezdí autem, se svojí ženou Sabinou se miluje 117krát ročně.
Sabina je o tři roky mladší, více preferuje zdravou stravu, sní 57 kilogramů ovoce ročně. Měří 1,66 metru. Alkoholu si dopřeje méně než její muž, stačí jí za rok 229 sklenek. Spí ráda v noční košili, sledováním televize stráví 1400 hodin ročně, tedy o něco málo víc než její muž.
Rodina Müllerových je fiktivní: její členy si pojmenovala redakce týdeníku Der Spiegel, která hledala za pomoci sociologů v posledním čísle odpověď, jak vypadá typický Němec (Němka).
Téma znělo: jací tedy vlastně jsme? A posléze detailněji: kolik si Němci vydělávají? Na co nejčastěji myslí? Co mají rádi? Jak jsou si věrní? Jak často se myjí, milují, kolik času stráví ve frontách? A také: na co umírají?
Der Spiegel zveřejnil na obsáhlém prostoru výsledky studie, která se snažila odpovídat.
Podíval se i na výdělky. Thomas nosí domů 3702 eur. Výdělek Sabiny není důležitý, pracuje jen na poloviční úvazek. Kvůli dětem.
Manželé Müllerovi, kteří bydlí v Kolíně nad Rýnem, jsou spolu 17 let, jejich jediné dítě, patnáctiletý Alexander, už má za sebou rok starou zkušenost s prvním líbáním spolužaček.
Němečtí redaktoři vycházeli ve svých závěrech ze všeobecně známých trendů v německé společnosti i z exluzivních průzkumů agentury TNS a sociologického ústavu v Allensbachu.
Životní styl a návyky Němců jsou přitom vysoce zajímavé pro marketingové agentury, výrobce hraček, nábytku, aut i margarínů. Proto nová studie vzbudila značnou pozornost.
Závěr vcelku překvapil. V době, kdy se tolik oceňuje individualismus a originalita, kdy "osobitý styl" je oblíbeným klišé v reklamách, se Němci v mnoha ohledech vtěsnávají do typologických šablon. Začíná to už snídaní. Průměrný Němec vstává v 6 hodin 23 minut. U snídaně stráví 5 až 30 minut, všichni dotázaní si dávají docela podobná jídla, polovina z nich má ráda tousty, tři čtvrtiny jich k tomu poslouchají rádio.
Do práce se přichází okolo sedmé. Dopravním prostředkem bývá auto, které volí více než dvě třetiny lidí, kolo či chůzi si oblíbila zhruba pětina Němců.
Studie porovnává zálibu v dovolených. Američané tráví v práci 238 dnů ročně, Britové 217 dnů, Francouzi 204. Němci jsou milovníci svátků a lenošení: v práci jsou dohromady 192 dnů ročně.
Po práci (doprava zpět hlavně autem) přichází čas zábavy. Téměř polovina Němců ráda vidí sportovní utkání, o něco méně jich preferuje dobrou večeři, tři procenta volí večer koncert. Seznamují se v kruhu přátel, 14 procent ale hledá partnera přes internet.
Co si Němci myslí, čemu věří a čeho se obávají
(sla)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist