Kdyby se nyní vyhlašovala soutěž o to, jak zaručeně narazit na pořádnou kolonu aut, bezpochyby by vyhrál opravovaný úsek dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové v okolí Bříství. Na dvanácti kilometrech tu je doprava do 26. května svedená do jednoho pásu. Dopravní experti doporučují, aby řidiči jeli od Poděbrad do Prahy po staré hradecké silnici. Sjíždět už před Poděbrady však nemá cenu. "Situaci tu komplikuje i to, že na staré hradecké silnici je uzavřen do konce května most přes Labe v Poděbradech," říká Jaroslava Hynková z infoservisu ÚAMK.

Ředitelství silnic a dálnic, které hradeckou dálnici opravuje, slibuje, že se pokusí termín oprav zkrátit.

"S opravami jsme začali ve velkém nyní, kdy nám byly přiděleny peníze. Termíny se snažíme koordinovat s kraji, které také opravují silnice, aby bylo možné místa objíždět," říká mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Podle ní se kolony částečně tvoří i kvůli tomu, že řidiči neumějí místem zúžení projet plynule. "Nejde jen o správné používání pravidla zipu, ale sledovali jsme, jak řidiči záměrně zpomalují, aby viděli, co se právě na druhé straně opravuje," říká mluvčí.

V cizině je třeba běžné, že se na dálnicích při takovýchto opravách nesvede doprava do jednoho pruhu, ale nechá se ve dvou, byť zúžených.

"O to jsme se pokoušeli třeba na mladoboleslavské dálnici. Ale protože je ta rychlostní silnice stará a úzká, dopravní policie nám to kvůli riziku častých nehod nedovolila," říká Vápeníková.

Dalším, v cizině běžným řešením, jsou opravy v noci. "To jsme letos zkoušeli při opravách na dálnici D1 na Chodově, kde jsme tak zkrátili dobu oprav o tři týdny. Bohužel si však lidé stěžovali na hluk, a to je pak velkou překážkou tomu, abychom častěji pracovali v noci," dodává Vápeníková.

Hluk jako překážka noční práce je skutečně ve městech pochopitelný, současné velké opravy ale probíhají většinou mezi poli.

080515_05.gif