Prezentací současných novinek užitkových a nákladních automobilů, autobusů, přívěsů, příslušenství a servisní techniky je spíše zasvěcena automobilovým profesionálům a odborné veřejnosti, ale také fanouškům nákladních a užitkových vozidel. Přesto nebo právě proto na ni každoročně přicházejí desetitisíce návštěvníků.

Vozidel těchto kategorií je u nás registrováno přes 630 000 kusů a navíc ještě zhruba čtvrt milionu návěsů a přívěsů (v tom nepočítáme přívěsy za osobní automobily). O výjimečnosti Autotecu svědčí i skutečnost, že je pravidelně zařazen do prestižního kalendáře mezinárodních výstav organizace O.I.C.A., a patří tak jednoznačně mezi evropskou elitu.

Novinkou letošního Autotecu 2008 je stanovení termínu konání výstavy v pracovním týdnu, od středy 4. do neděle 8. června pro veřejnost s tím, že v úterý 3. června je výstava vyhrazena jako odborný den a pro novináře.

Silniční doprava je v současné době prakticky nenahraditelným způsobem přepravy surovin, materiálů, potravin, zboží a nejrůznějších výrobků. Její obliba a využívání neustále rostou a s tím i problémy, které ji provázejí. Tyto problémy se dají rozdělit do tří skupin - problémy s vozidly, se silniční sítí a samotnými řidiči nákladních vozidel.

Asi nejsnáze se lze vypořádat s problematikou samotných vozidel. Ta se dají poměrně snadno obměnit za nová či novější, modernější a bezpečnější. V této oblasti také už u nás nastal významný pokrok. V posledních letech už takřka vymizely, až na speciální vozidla, jakými jsou autojeřáby, hasičská vozidla apod., staré náklaďáky i nemotorné rezivějící dodávky. Obměna vozidlového parku probíhá v těchto kategoriích vozidel poměrně uspokojivě. Velký problém pak spočívá v tom, že s rostoucími přepravními požadavky významně rostou počty vozidel a spolu s uvolněním hranic tak nebývale stoupl jejich provoz, projevující se množstvím nákladních a užitkových vozidel jezdících po našich silnicích a dálnicích.

Druhý problém spočívá ve stavu a hustotě silniční sítě. Zatímco motorových vozidel všech kategorií (s výjimkou motocyklů) jen v posledních dvaceti letech výrazně přibylo, silniční i dálniční síť se mění k lepšímu a zlepšuje nepoměrně pomaleji. Chybí více dálnic a především obchvaty měst, ale také odstavná místa pro krátkodobé odstavení kamionů. Často se u nás také stává, že když se už začne s výstavbou nebo plánováním obchvatu, dálnice či přeložky, najde se vždy pár jednotlivců či skupina "bojovníků", kteří většinou z nepochopitelných důvodů brání všeobecně prospěšné stavbě. Příkladů se dá u nás vyjmenovat bezpočet; úsek dálnice pod Plzní, který se zpozdil o řadu let, a obchvat Prahy či dálnice na Drážďany už také mohly být pár let v provozu. Právě nedostačující silniční síť je jedním z největších problémů nákladní dopravy, její plynulosti i bezpečnosti.

Třetím, neméně důležitým problémem jsou řidiči, zejména těžkých nákladních vozidel, jejichž počet a především kvalita také neodpovídají rostoucím počtům vozidel a přepravních úkolů. Práce profesionálního řidiče je dnes opravdu velmi náročná a zodpovědná. Přestože řidičský průkaz mají u nás dnes dvě třetiny obyvatel, kvalitních řidičů je nedostatek. Mnohým chybí větší praxe a pro mezinárodní dopravu také jazykové znalosti. Problém nedostatku kvalitních řidičů je celoevropský, a proto se noví řidiči začínají hledat v zahraničí, ale ani v zemích, které jsou v současné době zásobárnou pracovních sil, není řidičů, kteří by mohli obratem jezdit v evropských podmínkách, dostatek.

Prodeje užitkových automobilů stále rostou

S rozvojem hospodářství rostou požadavky na přepravu zboží i surovin, a nákladní přeprava proto prožívá nebývalý boom. Nejenže přibylo samotných vozidel, ale také jejich vytíženost je vyšší. Desetitisíce kamionů brázdí dnem i nocí naše silnice a dálnice. Ze statistik registrací vozidel vyplývá, že např. za rok 2007 bylo v ČR registrováno o 46 % víc nákladních automobilů než v roce 2004. Jejich prodej se každoročně zvyšuje a i ze současného vývoje se dá předpokládat, že letos by mohl celkový počet registrovaných nových náklaďáků přesáhnout hranici 12 tisíc kusů, z čehož bude asi 7,5 tisíce těžkých vozidel nad 18 tun.

Tuzemský trh dnes pevně ovládá sedmička největších evropských výrobců - Mercedes, MAN, Iveco, DAF, Scania, Volvo a Renault Trucks. S uctivým odstupem se na našem trhu udržují oba domácí výrobci Tatra a Avia, kterým se v posledním období nejenže podařilo zastavit propad odbytu, ale naopak jej letos meziročně výrazně zvýšili. Doufejme, že se oběma už konečně blýská na lepší časy. Přesto bude záležet jen na jejich výrobcích a obchodní strategii, jak se prosadí a zda obstojí v tvrdé konkurenci.

Komfort dnes patří po hospodárnosti a ekologii k nejvíce sledovaným atributům nákladních a užitkových vozidel.

Kabiny současných nákladních vozidel jsou nejen velmi pohodlné a dobře odhlučněné, ale u verzí pro dálkovou dopravu také vybavené nebývalým komfortem. Nechybí v nich zdvojené klimatizace (zajišťující optimální teplotu, i když vozidlo déle stojí), pohodlná lůžka, která se dají při stání na nakloněné ploše "vyvážit" do vodorovné polohy, ledničky, kvalitní komunikační a informační soustavy atd.

Také ovládání je nyní velmi pohodlné. Přispívají k tomu automatizované převodovky, které šetří nejen řidiče, ale také palivo, protože velmi přesně volí příslušné rychlostní stupně tak, aby motor pracoval v optimálním režimu. Řazení je dnes snadnější než u osobních automobilů. Co nejvyšší míra komfortu je u nákladních vozidel důležitá také proto, že má přilákat nebo spíše udržet si kvalitní řidiče, kterých je dnes v celé Evropě citelný nedostatek. Proto se mnohé dopravní a logistické společnosti nyní více orientují na komfort svých řidičů.

Také obliba lehkých užitkových automobilů neklesá

Tuzemský legislativní zlepšovák, umožňující odpis DPH u vozidel vybavených přepážkou, který nemá jinde ve světě obdoby, způsobil razantní přesun obrovského množství osobních automobilů do kategorie N1. Hrubým odhadem jsou dnes dvě třetiny všech registrovaných lehkých užitkových vozidel původně osobní vozy, a skutečných dodávek je tedy jen jedna třetina z prodaných vozidel kategorie N1. To také vysvětluje, proč se prodej vozů N1 od roku 2003 ztrojnásobil, zatímco odbyt nových osobních automobilů vzrostl jen o zhruba 5 %. Aktuální obliba jednotlivých typů lehkých užitkových vozidel na českém trhu je patrná z přiložené tabulky.

Zásadnější změnu v prodeji automobilů N1 by měla přinést legislativní úprava, která zřejmě vstoupí v platnost v příštím roce a která by českou verzi daňové definice měla přiblížit evropským normám. Proto se dá předpokládat, že v příštím roce dojde i k určitým proměnám v poměru registrovaných lehkých užitkových a osobních automobilů. Pozitivním jevem vyplývajícím z enormních prodejů užitkových automobilů v posledních třech, čtyřech letech je skutečnost, že kategorie N1, spolu s těžkými tahači, disponuje nejnižším průměrným stářím.

Autobusy - věc veřejná a nebezpečná

Autobusy představují specifický problém vozidlového parku České republiky. Jejich průměrné stáří se blíží hranic 15 let, což je na pováženou, a především velmi nebezpečné. Znamená to, že u nás jezdí a používají se k hromadné dopravě i autobusy staré více než 25 let. Podmínky, jaké musely splňovat staré autobusy v době schvalování do provozu např. před dvaceti lety, už neodpovídají současným požadavkům. Pohled na autobus, který má evidentně svá nejlepší léta za sebou, pneumatiky mají každá jiný desén, a přitom odváží zájezd dětí na školní výlet, je často děsivý. Tvrzení, že toto viditelně zkorodované vozidlo nedávno "prošlo" technickou prohlídkou, většinou vypadá dost nedůvěryhodně. Stačí se podívat kolem sebe, před školy v čase odjezdů na školy v přírodě nebo na některé zájezdy za poznáním či za nákupy, s čím jsou cestující také voženi.

Přitom nabídka nových moderních autobusů je stejně atraktivní jako u všech ostatních kategorií vozidel. Jen provozovatelům autobusů zřejmě chybějí potřebné prostředky pro inovaci zastaralého parku. Postupná likvidace letitých autobusových "dojížďáků" by měla patřit k nejdůležitějším úkolům technických kontrol blízké budoucnosti. Inspiraci pro tolik důležitou inovaci autobusového parku může poskytnout právě výstava Autotec.

Životní prostředí a automobily

V současné době platná norma Euro 4, které musí vyhovovat všechna do provozu přihlašovaná nová vozidla, přispěla k tomu, že se výrazně snížil podíl škodlivin ve výfukových plynech. Vozidla plnící Euro 4 "produkují" 50x, ale často i 100x méně škodlivin než ta, která ještě žádnou "euronormu" plnit nemusela. Přitom již od 1. října 2009 budou muset nákladní vozidla plnit u nás, stejně jako v ostatních zemích EU, ještě přísnější normu Euro 5.

Technické způsoby, jak dosáhnout splnění požadavků normy Euro 4 a nejnověji také Euro 5, jsou v zásadě dva. Využitím technologií SCR, což je selektivní katalytická redukce výfukových plynů, a EGR znamenající recyklaci výfukových plynů. U technologie SCR se využívá přídavná kapalina AdBlue, která je vstřikovaná v přesných dávkách do výfukových plynů a při vysoké teplotě se přeměňuje na čpavek, díky kterému se v keramickém katalyzátoru SCR minimalizují škodliviny. Čpavek vytvářený z AdBlue tak sám zajišťuje úplnou přeměnu na neškodné látky. Při technologii EGR, používané především u značky Scania, dochází ke snižování emisí přímo v místě jejich vzniku.

Většina výrobců již dnes prodává nákladní vozidla plnící Euro 5 a některé vlády v zahraniční tuto aktivitu daňově zohledňují a také někteří odběratelé podmiňují ve výběrových řízeních dopravu používáním ekologicky výhodnějších vozidel. V této oblasti má naše legislativa obrovské dluhy a např. z hlediska silniční daně je u nás jedno, zdali dodavatel přiveze zboží zapáchající dodávkou či kouřícím náklaďákem nebo hybridním vozidlem s vynikajícími ekologickými parametry. Zelení, pro které by tato oblast měla být jedním z důležitých aspektů aktivit, ale mají zřejmě jiné starosti než legislativní podporu ekologického provozu na našich silnicích a dálnicích.

Zlepšením životního prostředí, zejména v městských aglomeracích, se v rámci výstavy Autotec bude zabývat také mezinárodní konference AUTOSYMPO 2008 na téma "Čistá budoucnost městské dopravy na dosah ruky", na které budou prezentovány současné možnosti alternativních pohonů a paliv v městské dopravě a využití ekologicky šetrných technologií.

S životním prostředím také úzce souvisí moderní likvidace vraků. Té se bude na Autotecu věnovat společnost RPJ International s.r.o., která představí mimo jiné i zařízení SEDA - kompletní linku na odsávání provozních kapalin z autovraků, včetně doplňků na vyřezávání autoskel, likvidaci airbagů a střihání katalyzátorů.

Trocha optimismu, ale ne vždy růžové vyhlídky

Potěšitelné bezesporu je, že se na silnicích objevují stále častěji nová moderní vozidla, která jezdí nejen ekonomičtěji, ale také ekologičtěji. Že se za nákladními vozy a autobusy, až na výjimky, už nevalí oblaka černého dýmu, jak tomu bylo v minulosti. Že se snad dočkáme otevření dalších dálnic, silnic a obchvatů a doufejme, že se postupně odstraní nepochopitelné zmetky v naší legislativě.

Co naopak nemůžeme ovlivnit, jsou ceny pohonných hmot a další náklady spojené se silniční dopravou. S tím se prostě musíme smířit. Co bychom mohli ovlivnit, je bezpečnost na našich silnicích. Zkusme jezdit u nás doma tak, jak jezdíme, například, když vyjedeme do sousedního Německa či Rakouska, ohleduplně, v obcích pomaleji, nepřejíždět plné čáry a nejezdit na červenou. To by pomohlo asi nejvíc. Přejme si proto, ať se nám podaří alespoň po řidičské stránce trochu zlepšit situaci na našich silnicích a dálnicích. Rezervy v tomto směru u nás opravdu jsou. O některých jistě napoví i letošní ročník výstavy Autotec 2008. n


Podklady k tabulkám: SDA, Sdružení AP

080529_HX_05.gif

080529_HX_06.gif

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist