Bankovní účet má ve Vietnamu pouze sedm procent obyvatel, jen čtyři procenta z nich používá kreditní kartu. Více než polovina plateb je prováděna hotově a bankomaty najdete jen ve větších městech. Už jen tyto údaje naznačují současný stav bankovního systému v této asijské zemi.

Banky nejsou příliš využívány nehledě na to, že jich ve Vietnamu působí dvaačtyřicet, z toho zahraničních bank je dvacet osm a zahraničních joint-ventures je pět. Jejich počet by se však v budoucnu mohl snížit na pětadvacet, přispět by k tomu měla probíhající bankovní reforma, která banky tlačí k nutné restrukturalizaci.

V průměru mají totiž čtrnáct a mnohé z nich více než dvacet procent nesplácených úvěrů. A vzhledem k nedokonalé evidenci a klasifikaci úvěrů je takový podíl znepokojivý. Navíc proces změn v bankovním sektoru probíhá poměrně pomalu, nehledě na masivní investice do informačních technologií, zavedení mezibankovního elektronického platebního systému, rozšíření nabídky produktů a postupné zvyšování kontrolní role centrální banky.

Mezi bankami dominuje pět státem vlastněných bank, na které připadá 80 procent trhu a 70 procent úvěrů. Hlavními bankami jsou Vietnam Bank for Agriculture and Rural Development, Bank for Foreign Trade of Vietnam, Bank for Investment and Development of Vietnam a Industrial and Commercial Bank of Vietnam.

V roce 2006 byla rozhodnutím vietnamského premiéra založena nová banka Vietnam Development Bank, jejím cílem je podporovat vládní proexportní strategii a rozvoj investic. Právě s ní uzavřela v březnu letošního roku Komerční banka rámcovou úvěrovou smlouvu, na jejímž základě lze za dohodnutých podmínek poskytovat exportní financování až do výše 100 procent hodnoty kontraktu. Důležitost smlouvy je nasnadě, neboť vietnamské firmy automaticky očekávají nabídku financování.

Podpis smlouvy přímo navazuje na aktivní působení mezinárodní skupiny Société Générale, která v tomto regionu realizuje řadu strategických exportních projektů. Její reprezentativní kanceláře se nacházejí v Hanoji a Ho či Minově Městě.

Znalost prostředí dokládají i další aktivity Komerční banky. Počátkem února pořádala s agenturou CzechTrade vzdělávací akci, která proběhla na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze. Účastnilo se jí kolem 130 podnikatelů a živá diskuse naznačila zájem o tuto zemi. Ten dokládá i dvojnásobný meziroční růst českého exportu, povzbuzený více než ročním členstvím Vietnamu ve Světové obchodní organizaci.

Vietnamský trh má však svá specifika a rizika. V žádném případě nelze počítat s tím, že bude obchod nebo spolupráce navázána hned při první návštěvě. Typické pro Vietnamce je dlouhodobé ladění podmínek.

Při jednáních se stále usmívají, často i v situacích, kdy k tomu není z našeho pohledu důvod. Při vyjednávání tamní obchodníci obvykle přikyvují, což je výrazem pozornosti, nikoliv souhlasu. Vietnamci nemají ve zvyku dávat najevo emoce, podobné chování očekávají od svého partnera. Dokonce pouhé zvýšení hlasu či rozčilení je vnímáno jako neslušné chování.

Obchodní jednání jsou zpravidla vedena v angličtině, kterou tamní podnikatelé poměrně slušně ovládají. Relativně velký počet Vietnamců mluví nebo rozumí česky, proto je potřeba vyvarovat se zejména netaktních poznámek v češtině. Při jednání se doporučuje úsměv, zdvořilost a dochvilnost. A při podnikání ve Vietnamu, jako všude jinde, je potřeba i jistá dávka odvahy. K ní vyzývá i předseda Česko-vietnamské společnosti a majitel marketingové firmy WMC Marcel Winter.

"Není třeba bát se konkurence. Za osmatřicet návštěv VSR a při postavení továrny na biohnojiva v Hai Duong jsem poznal, že Vietnam se nejen rychle rozvíjí, ale současně požaduje japonskou kvalitu za české ceny. Předpokladem úspěchu je, že exportéři o sobě dají vědět v této zemi s 86 miliony obyvatel a budou se prezentovat na velkých veletrzích. Doporučuji také najít si velké renomované smluvní partnery," říká Marcel Winter.

"Pozitivní pro podnikání je, že díky přímému propojení našich a vietnamských bank jsou oboustranné platby rychlé a bezpečné. Má firma je čtrnáct let klientem Komerční banky a jsem s jejími službami při platebním styku s VSR spokojen," dodává Marcel Winter.

Autorka je ředitelkou divize Financování obchodu a exportu Komerční banky