- Některé městské části se chystají nová podzemní parkoviště výrazně dotovat
Auta se v Praze budou stěhovat do podzemí. Více než desítka nových podzemních garáží by měla zjednodušit parkování v hlavním městě. K budování podzemních prostor pro auta se chystají hlavně centrální pražské čtvrti.
Podpovrchová parkoviště by měla během několika let vzniknout třeba Na Františku, pod Karlínským náměstím, na Klárově, na Senovážném náměstí či na náměstí Jiřího z Poděbrad.
Některé městské části je zřejmě budou výrazně dotovat.
Dopravní expert Petr Moos má přibývání podzemních garáží v centru za součást vývoje velkých měst. "V evropských metropolích to začalo tak před dvaceti lety. Podzemní garáže využívá Londýn nebo třeba Mnichov," říká Moos.
Podzemní garáže jsou podle Moose jedním ze způsobů, jak v centru udržet život. "Brání vzniku kancelářských zón, které jsou po šesté odpolední mrtvé," tvrdí Moos.
Jinde místo není
Obyvatele si chce novými garážemi udržet třeba Praha 3, ráda by postavila podzemní garáže pod náměstím Jiřího z Poděbrad, na Škroupově náměstí, v ulicích Ondříčkova a Pod Lipami.
Parking pod Škroupovým náměstím ale vzbudil nevoli Žižkovanů. Petici proti jejich vybudování podepsaly stovky lidí.
Radnice se brání argumentem, že jinak se parkovací kapacity v městské části zvýšit nedají.
"Se čtyřmi sty třiceti obyvateli na hektar jsme jedna z nejhustěji obydlených čtvrtí a v historické zástavbě není místo pro jiný typ stání," vysvětluje Zdeněk Fikar, vedoucí odboru územního rozvoje.
Jako první se kolem roku 2012 začnou stavět garáže pod zadní částí náměstí Jiřího z Poděbrad. "Máme s magistrátem dohodu, že když se změny odehrají jenom v podzemí, nebude třeba měnit územní plán," říká Fikar. Náměstí by prý mělo po dokončení stavby vypadat stejně jako dnes.
Studie, kterou si Praha 3 dala vypracovat, říká, že podzemní garáže nebudou ziskové. Radnice chce jejich provozování svěřit soukromé firmě, a aby ceny nebyly pro místní přemrštěné, bude část míst dotovat ze svého rozpočtu.
"Doplácet budeme asi na sedmdesát procent kapacity parkoviště," odhaduje Fikar.
Zkušenost s podzemním parkováním už mají na Praze 6, kde otevřeli stodvacetimístný komplex pod Wüchterlovou a Kafkovou ulicí. "Investice se nám vrátí tak za třicet let," uvádí mluvčí městské části Martin Šalek. "Soukromník by do toho s tak pomalou návratností nešel."
Kdo dá víc
Od loňského prosince, kdy parkoviště začalo fungovat, je rozebráno devadesát procent jeho kapacity. Většinu míst obsadili obyvatelé, kteří platí čtyři tisíce měsíčně, dvacet procent kapacity využívají firmy, u nichž sazba začíná na šesti tisících.
"Na taková místa vypisujeme něco jako výběrové řízení. Kdo nabídne víc, dostane je," říká Šalek.
I když v příštích letech přibudou v centru podzemní garáže, komplikace s parkováním v centru se tím nevyřeší. "Půjde o stovky míst, další potřebné tisíce by pak měly vyrůst na okraji města," říká Zdeněk Fikar.
"Záchytná parkoviště na periferii musí být základem celého systému," potvrzuje Petr Moos.
Podzemní parkingy v centru podle něj budou určeny hlavně pro místní obyvatele.
Výrazný příliv automobilů do centra Prahy by podle něj způsobit neměly. Tomu se hlavní město koneckonců dlouhodobě brání: během dvou let chce například zavést mýtné pro historické centrum Prahy.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist