Celoživotním snem Karla Hály bylo zazpívat si s orchestrem Counta Basieho. Bohužel se mu nevyplnil. Dokonce nikdy nebyl prvním sólistou ani v orchestru Karla Vlacha, třebaže ve swingovém cítění mu nemohli Rudolf Cortés nebo Milan Chladil konkurovat. Hála se sice nakonec dostal až do japonské Ósaky. Ale až s Hudbou Hradní stráže.
Paradoxně nikdy neměl největší úspěch s tím, co uměl nejlíp. Král swingu, český Sinatra, Mr.Swing - a přitom jeho největším hitem zůstala Rimonova a Apltova prostinká taneční "řachanda" Ona je krásná, kterou v roce 1963 nahrál se zpívajícím trumpetistou Zdeňkem Šedivým. Prodalo se kolem 200 000 desek.
Jeho pouť
Ve své knize Chcete zpívat pop? - nejlepší, jaká na to téma u nás existuje - Leo Jehne použil jako učebnicový příklad Hálovo vzorné synkopické frázování a tvoření vibrata. Jenomže nic z toho se neuplatnilo ve vítězné písni festivalu Děčínská kotva "Lodí bílou". O dechovkových valčících a polkách ani nemluvě.
Ve slavném sinatrovském vyznání, písni My Way od Paula Anky, která minulý čtvrtek ve strašnickém krematoriu uzavírala Hálův pohřeb, se v Borovcově textu Má pouť opakuje "Kéž se to vrátí".
Tak vzpomínám, co jsem s Karlem Hálou zažil a co bych si asi přál, aby se vrátilo. Nebo nevrátilo.
Zpěváci bez konzervatoře
Natrefil jsem se k tomu, když natáčel australskou lidovou písničku Hádej Matyldo. Bylo to dopoledne 22. září 1965 v Salesiánském divadle v Kobylisích.
Tehdy tam samozřejmě nebyli salesiáni, ale studio Supraphonu. Svůj text si přišel pohlídat autor textu Jirka Štaidl a byl tam i Karel Gott. Hála si nasadil sluchátka s předtočeným doprovodem, dal hlavu trošku na pravou stranu, nepatrně se houpal do rytmu širokými rameny a vystřihl celou písničku hned na první pokus. Gott na to obdivně zíral. Byli jsme z nahrávky tak nadšeni, že jsme to šli hned oslavit do čínské restaurace. Tedy Štaidl, Gott a já. Bez Hály.
Oba bratři Štaidlové se tenkrát v Hálovi vzhlíželi. Skoro jako v Gottovi. Vzali ho do svého nového souboru Apollo a psali mu jednu písničku krásnější než druhou. Bylo jim okolo dvaceti a nápady z nich padaly. Už nikdy potom nepracovali tak rychle a lehce.
Litoval jsem jediného: že jsem už měl odevzdanou kapitolu o Hálovi do své knížky Zpěváci bez konzervatoře. Najednou nebylo důležité, jestli Hála jediný vlastně konzervatoř dokončil (na rozdíl od Gotta, Drobného aj.) a pak v Armádní opeře rok zpíval titulní roli v Rossiniho Lazebníku sevillském. Nebylo ani důležité, s kterými kapelami objížděl republiku. Zajímavější byla každá jeho nová nahrávka. Dívka toulavá (s Gottem a Jiřím Kysilkou), kde měl plné basové hloubky. Zámoří, kde si vymyslel tenorové ozdoby. Předělávky z repertoáru Sinatry, Nata Kinga Cola, Ray Charlese, Mela Tormého.
Jen tak si trochu písknout
Měl jsem Hálu na očích i při zájezdech Apolla za železnou oponu v roce 1966. Všichni pořadatelé se točili kolem Gotta. Po koncertu v Západním Berlíně se Hála smutně koukal, jak novinářům rozdávají jen Gottovy singly. Povídal, že je to škoda, že bychom se měli snažit prorazit všichni. Ale říkal to tiše a jenom mně.
V Antverpách měl se mnou společný pokoj. Zatímco jsme všichni po nocích brouzdali přístavními neřestmi, proslulý světák na mě čekal v hotelu. Svěřoval mi, jak se vracívával ze zpívání s Karlem Krautgartnerem a v noci pokaždé zapískal ve Vladislavově ulici pod okny Vlastě Průchové. Platonicky ji miloval. Plzeňské a melancholie nám tekly až do svítání.
Z druhé až šesté ruky znám samozřejmě historky říznější, tématikou i druhem alkoholu. Hála v nich vystupuje coby muž mnoha tváří, zasloužilý umělec, piják jakamarusu; rváč, který při moskevském družebním koncertě chytil v zákulisí pod krkem ředitele Pragokoncertu. Té bych věřil nejradši.
Jako Gott v Kobylisích
Naposled jsem ho slyšel před čtyřmi roky v Rychnově nad Kněžnou při XI. Šlitrově jaru. To už dávno bydlel v Předoníně, nedaleko Roudnice nad Labem. Známí se mě ptávali, jestli ještě vůbec zpívá...
Swingoval stejně polnicově jako když v roce 1969 nahrál s Gustavem Bromem čtyři evergreeny s texty Josefa Kainara, po mém soudu vrchol Hálovy diskografie.
Neznám nikoho, kdo by se češtinu naučil swingovat líp. A mládenci z výborného týnišťského bigbandu na něj při hraní koukali ve vytržení. Jako tehdy Gott v Kobylisích.
Autor je hudební kritik
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist