Celoživotním snem Karla Hály bylo zazpívat si s orchestrem Counta Basieho. Bohužel se mu nevyplnil. Dokonce nikdy nebyl prvním sólistou ani v orchestru Karla Vlacha, třebaže ve swingovém cítění mu nemohli Rudolf Cortés nebo Milan Chladil konkurovat. Hála se sice nakonec dostal až do japonské Ósaky. Ale až s Hudbou Hradní stráže.

Paradoxně nikdy neměl největší úspěch s tím, co uměl nejlíp. Král swingu, český Sinatra, Mr.Swing - a přitom jeho největším hitem zůstala Rimonova a Apltova prostinká taneční "řachanda" Ona je krásná, kterou v roce 1963 nahrál se zpívajícím trumpetistou Zdeňkem Šedivým. Prodalo se kolem 200 000 desek.

Jeho pouť


Ve své knize Chcete zpívat pop? - nejlepší, jaká na to téma u nás existuje - Leo Jehne použil jako učebnicový příklad Hálovo vzorné synkopické frázování a tvoření vibrata. Jenomže nic z toho se neuplatnilo ve vítězné písni festivalu Děčínská kotva "Lodí bílou". O dechovkových valčících a polkách ani nemluvě.

Ve slavném sinatrovském vyznání, písni My Way od Paula Anky, která minulý čtvrtek ve strašnickém krematoriu uzavírala Hálův pohřeb, se v Borovcově textu Má pouť opakuje "Kéž se to vrátí".

Tak vzpomínám, co jsem s Karlem Hálou zažil a co bych si asi přál, aby se vrátilo. Nebo nevrátilo.

Zpěváci bez konzervatoře


Natrefil jsem se k tomu, když natáčel australskou lidovou písničku Hádej Matyldo. Bylo to dopoledne 22. září 1965 v Salesiánském divadle v Kobylisích.

Tehdy tam samozřejmě nebyli salesiáni, ale studio Supraphonu. Svůj text si přišel pohlídat autor textu Jirka Štaidl a byl tam i Karel Gott. Hála si nasadil sluchátka s předtočeným doprovodem, dal hlavu trošku na pravou stranu, nepatrně se houpal do rytmu širokými rameny a vystřihl celou písničku hned na první pokus. Gott na to obdivně zíral. Byli jsme z nahrávky tak nadšeni, že jsme to šli hned oslavit do čínské restaurace. Tedy Štaidl, Gott a já. Bez Hály.

Oba bratři Štaidlové se tenkrát v Hálovi vzhlíželi. Skoro jako v Gottovi. Vzali ho do svého nového souboru Apollo a psali mu jednu písničku krásnější než druhou. Bylo jim okolo dvaceti a nápady z nich padaly. Už nikdy potom nepracovali tak rychle a lehce.

Litoval jsem jediného: že jsem už měl odevzdanou kapitolu o Hálovi do své knížky Zpěváci bez konzervatoře. Najednou nebylo důležité, jestli Hála jediný vlastně konzervatoř dokončil (na rozdíl od Gotta, Drobného aj.) a pak v Armádní opeře rok zpíval titulní roli v Rossiniho Lazebníku sevillském. Nebylo ani důležité, s kterými kapelami objížděl republiku. Zajímavější byla každá jeho nová nahrávka. Dívka toulavá (s Gottem a Jiřím Kysilkou), kde měl plné basové hloubky. Zámoří, kde si vymyslel tenorové ozdoby. Předělávky z repertoáru Sinatry, Nata Kinga Cola, Ray Charlese, Mela Tormého.

Jen tak si trochu písknout


Měl jsem Hálu na očích i při zájezdech Apolla za železnou oponu v roce 1966. Všichni pořadatelé se točili kolem Gotta. Po koncertu v Západním Berlíně se Hála smutně koukal, jak novinářům rozdávají jen Gottovy singly. Povídal, že je to škoda, že bychom se měli snažit prorazit všichni. Ale říkal to tiše a jenom mně.

V Antverpách měl se mnou společný pokoj. Zatímco jsme všichni po nocích brouzdali přístavními neřestmi, proslulý světák na mě čekal v hotelu. Svěřoval mi, jak se vracívával ze zpívání s Karlem Krautgartnerem a v noci pokaždé zapískal ve Vladislavově ulici pod okny Vlastě Průchové. Platonicky ji miloval. Plzeňské a melancholie nám tekly až do svítání.

Z druhé až šesté ruky znám samozřejmě historky říznější, tématikou i druhem alkoholu. Hála v nich vystupuje coby muž mnoha tváří, zasloužilý umělec, piják jakamarusu; rváč, který při moskevském družebním koncertě chytil v zákulisí pod krkem ředitele Pragokoncertu. Té bych věřil nejradši.

Jako Gott v Kobylisích


Naposled jsem ho slyšel před čtyřmi roky v Rychnově nad Kněžnou při XI. Šlitrově jaru. To už dávno bydlel v Předoníně, nedaleko Roudnice nad Labem. Známí se mě ptávali, jestli ještě vůbec zpívá...

Swingoval stejně polnicově jako když v roce 1969 nahrál s Gustavem Bromem čtyři evergreeny s texty Josefa Kainara, po mém soudu vrchol Hálovy diskografie.

Neznám nikoho, kdo by se češtinu naučil swingovat líp. A mládenci z výborného týnišťského bigbandu na něj při hraní koukali ve vytržení. Jako tehdy Gott v Kobylisích.

Autor je hudební kritik

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist