- Sovětské tanky se ve filmech nové vlny bezprostředně neobjevily

Když měla v lednu roku 1968 premiéru kriminální komedie Přísně tajné premiéry, v jejímž závěru střílí tank v ulicích Prahy, nikdo netušil, že o sedm měsíců později do hlavního města vjedou tanky skutečné. A že se režisér snímku Martin Frič v noci z 20. na 21. srpna rozhodne vědomě odejít z tohoto světa a napije se - ač má přísně zakázaný alkohol - ze své schované láhve koňaku.

Sovětské tanky se ve filmech nové vlny bezprostředně neobjevily, přestože například podle svědectví tvůrců snímku Spalovač mrtvol (který se natáčel v průběhu onoho osudového léta) vznikla scéna, zachycující pana Kopfrkingla v davu lidí na Národní třídě v okupované Praze.

Sekvence byla ze snímku nakonec vyřazena, stejně jako byl pozměněn závěr apokalyptického podobenství Den sedmý - osmá noc, které vzniklo přímo pod vlivem invaze a v původním scénáři Zdeňka Mahlera končilo nájezdem obrněného transportéru na kameru.

Režisér snímku Evald Schorm ale již předtím záznam událostí z prvních dnů okupace de facto ilegálně sestříhal do dokumentu Zmatek. Tento film byl dokončen až v roce 1990, ovšem některé tehdy natočené záběry se objevily již v Kaufmanově adaptaci Kunderova románu Nesnesitelná lehkost bytí (1987).

Další jedinečné dokumentární svědectví o 21. srpnu, natočené v pražských ulicích, předkládá krátkometrážní snímek Jana Němce Oratorium pro Prahu z roku 1968. (tse)