Seriál povídek


Dnes na silnici zahynulo deset lidí, pět bylo vážně zraněno, jeden lehce. Doprava se v obou směrech zastavila na 45 minut. Bože, jak milujeme něco měřit, porovnávat, statisticky vyhodnocovat. Jaké uspokojení to přináší ostatním dozvědět se od nás důležité údaje.

...

"Mám pocit, že měříme blbosti. Zavedli jsme měřitelné cíle pro všechny útvary, oddělení, a dotáhli to až na jednotlivce. Koupili jsme speciální software, vyškolili lidi. Najali poradenskou firmu a postup pečlivě popsali."

"No to je úžasné! Zavedli jste dokonalý výkonnostní model."

"Sarkasmus ti nechybí. Přestaň se mi smát."

"Ani nevíš, jaký jsi u mě získal respekt. Je málo takových, co zavedou blbosti a přiznají to. Výkonnostní model je můra mnoha firem. Co jsi očekával?"

"Nárůst motivace a odpovědnosti. Konec zašívání."

"Vytvořit měřitelné úkoly se zdá být jednoduché. Má to však háček. Zkusím ti ho přiblížit."

...

Nedávno dcera přinesla vysvědčení.

"Tati, mám samé jedničky!"

"Maminka bude mít radost."

"A ty ne?"

"Samozřejmě, já taky."

"Ne! Tobě je to jedno. Maminka říkala, žes měl i čtyřky!"

"To je pravda. Z ruštiny jsem dokonce propadal."

"A k čemu jsou jedničky, když tys měl špatný známky a vyděláváš, a maminka samé jedničky a nechodí do práce?"

"Škola ukazuje, jak se snažíš a co umíš."

"A ty ses moc nesnažil?"

"Ne, mě škola nudila."

"A teď se snažíš?"

"Ano, dělám, co mě baví."

"Aha, mě škola taky moc nebaví, ale maminka má radost."

...

"Funguje tedy systém cílů jen proto, že si to někdo přeje?"

"Přesně tak. Všichni pracují na svoje maminky - své manažery. Chcete-li to změnit, potřebujete lidem neustále vysvětlovat užitek, který přinášejí zákazníkovi. Bez toho vytvoříte jen ukazatele pro ukazatele."

"Zkus příklad."

"Jsi klientem nákupu. Co bys nejvíc ocenila na jejich službě?"

"Zkomplikuji ti to. Štve mě, že když jim kdokoli z vedení zavolá, mohou se přetrhnout. Obyčejným klientům ale dávají znát svou nadřazenost. Teď se ukaž!"

"Jednoduché otázky ti pomohou pochopit ubohost situace. Jaký mají prodejci cíl? Snížit základní cenu dodavatelů o třicet procent. Užiteční jsou jen vám. Obyčejným lidem jsou pro zlost, a subdodavatelům zatápí."

"Řekni víc! Manažer nákupu mi ale hlásí dobré zprávy. V minulém roce jsme snížili náklady služeb o 15 procent a vytvořili seznam renomovaných dodavatelů."

" Jenže nákup - honosně "procurement" - se utápí vytvářením short listu dodavatelů. Ti často pracují na čestné slovo, bez smlouvy, schválené ceny, termínů. Centralizace nákupu možná není špatná myšlenka, ale ta realizace! Stovky zajímavých dodavatelů se ztratily, o řadě zajímavých služeb nemají manažeři potuchy - zbyl holý strom, ořezaný, živořící. Jakmile vyroste větvička, je odříznuta, nedej bože, aby strom kvetl! Rozhodující je cena, a ne kvalita!"

...

Výkonnostní model - stanovení cílů a hodnocení je často formální. Ztratil smysl: zefektivnit fungování firmy, dát lidem pocit, že mohou něco ovlivnit. Zůstala jen náročná administrativa.

Měřit užitečnost práce každého člověka je dobré. Základním smyslem je rozdělit velké cíle na malé úkoly. Říci tak člověku, zda jeho výkon odpovídá potřebám firmy. Cíle nás ovlivňují, určují priority. Pokud nejsou dobře nastaveny, musíme je změnit.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist