- Železnice otevřela stavbu století, brzy ale vypadl proud.


Měl to být velký den pro České dráhy. Vlaky poprvé vyjely přes nové pražské mosty a tunely, aby cestující dorazili dříve do cíle. Nastal ale opak. Doprava zkolabovala.

Hořký příběh začal kolem páté hodiny ráno. V tu dobu začali dělníci Správy železniční a dopravní cesty zapojovat proud v nově opraveném vinohradském tunelu. Daleko od nové stavby. Jakmile jím elektřina začala proudit, drážní síť nápor neunesla a spadla.

Dráha jako domino

Provoz se následně zastavil i na nových tratích. Do té chvíle přes ně stihly projet jen dva ranní spoje. Začal zmatek a cestující počítali zpoždění. Dotklo se tisícovek lidí. "To jen těžko někdo omluví," stěžovala si cestující z Olomouce. "Vlak od Benešova s příjezdem po osmé hodině se zastavil ve vinohradském tunelu asi na dvacet minut. Byli jsme uvězněni bez informací i bez telefonního signálu," popisoval další z cestujících.

Vlaky ale nabíraly i daleko větší zpoždění. Rychlíky do Brna či Chebu vyrážely s více než dvouhodinovým mankem.

Chyba podle všeho vznikla tím, že dráhy se špatně domluvily se Správou cesty a poslaly k vinohradskému tunelu v ranní špičce příliš spojů.

Kdo kolaps na železnici způsobil, budou železničáři teprve zjišťovat. "Nestalo se ale nic mimořádného. Z osobní zkušenosti vím, že podobné věci se stávají i jinde ve světě," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Cestující žádný nárok na odškodnění neměli. "Pokud nenastoupili do vlaku, vraceli jsme jízdné. Na jiné náhrady nemají nárok," doplnil mluvčí.

Vlaky se začaly rozjíždět před polednem, dozvuky pondělního kolapsu ale trápily cestující ještě několik hodin poté.

Podle mluvčí Správy železniční cesty Anny Kodysové neměl kolaps nic společného se zahájením zkušebního provozu na nových tratích. "Je to souhra okolností," řekla. Součástí projektu nazvaného Nové spojení je například tunel pod vrchem Vítkov. Vybudování křižovatky mezi hlavním, Masarykovým a libeňským nádražím přišlo Správu cesty na devět a půl miliardy korun.

Křižovatka má zrychlit spojení Prahy s Ostravou, Brnem či Pardubicemi.

Samá chlouba

Na projektu si dráhy velmi zakládají, vytvořily pro něj i vlastní webové stránky. O zpoždění na nich ale neinformovaly. Označují ho nicméně za největší železniční stavbu v Praze za posledních sto let.

Doba dokončení se oproti původním plánům zkrátila o dva roky, provoz se na nových tratích bude během září a října postupně rozjíždět.

Oprava vinohradského tunelu začala letos v červnu a vlaky kvůli ní končily jízdu na nádraží Smíchov. Její začátek provázel chaos, protože na hlavní nádraží musely davy cestujících dojet metrem, které bylo při příjezdu vlaků přeplněné. Rekonstrukce vinohradského tunelu stála zhruba osmdesát milionů korun.

080902_05a_ctk.jpg