- Od ledna musejí dodavatelé paliv navýšit podíl biosložek v benzinu a naftě

- Rafinerie chtějí změnu pravidel pro míchání pohonných hmot


Od ledna potečou do nádrží aut u tuzemských pump pohonné hmoty s vyšším obsahem biosložky. České rafinerie se na to již připravují, ale zároveň se na poslední chvíli snaží zmírnit přísná pravidla, která přimíchávání biopaliv upravují.

Od příštího roku totiž budou muset ze zákona dodat na trh z celkové spotřeby benzinu minimálně 3,5 procenta lihu a ze spotřeby nafty 4,5 procenta metylesteru olejů. Zatím to u obou typů pohonných hmot byla procenta dvě.

Zároveň ale do žádné z cisteren, které zásobují čerpací stanice, nesmí rafinerie a další distributoři namíchat nikdy víc než pět procent biosložky. Jinak řidičům hrozí problémy s motorem.

Rafinerie pod tlakem

"Pokud bychom za rok dodali na trh méně, než požaduje zákon, a to je v případě biosložky do nafty od ledna pouhé půl procento pod těmi pěti, máme na krku snad nejvyšší pokutu na světě - 75 korun za každý litr nesplněné kvóty," stěžuje si generální ředitel rafinerie Paramo a šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Ivan Ottis.

Dodávky biosložek od výrobců prý navíc nejsou pravidelné. Týdenní i větší zpoždění není výjimkou. Rafinerie pak musejí ve zbylé části roku dohánět zákonem dané roční procentuální minimum lihu a metylesterů olejů jejich vyšší koncentrací.

Celá situace podle Ottise tlačí rafinerie k tomu, aby kvůli nepřetržitému odběru nakupovaly biosložky téměř za každou cenu, jakou si jejich výrobci řeknou.

Petrolejáři proto usilují o novelu zákona, podle kterého se přimíchání biosložek řídí. Do ní kromě snížení sankcí chtějí prosadit i to, aby nemuseli případnou nadprodukci namíchané směsi udat na trhu v daném roce, ale mohli ji případně převést do dalšího roku nebo na jinou firmu.

Líh i metylester olejů jsou dražší než klasické palivo a zvýšený podíl biosložek tedy bude znamenat zdražení pohonných hmot v řádu desítek haléřů. Čerpací stanice kupují palivo už namíchané a řidiči vůbec netuší, kolik lihu nebo metylesteru olejů si s benzinem či naftou do nádrže lijí. Aby biosložka nepřevýšila pět procent, hlídá jen Česká obchodní inspekce. Je přitom jisté, že řidiči budou v závěru letošního roku tankovat do aut palivo s vyšším podílem biosložky, než kolik tankovali na začátku roku.

"Celé první letošní čtvrtletí jsme kvůli legislativnímu zpoždění nemíchali do benzinu žádný líh. Letošní dvouprocentní minimum se tedy musí ve zbylé části roku dohnat," uvedl na nedávné konferenci Petrol summit Dalibor Delong, ředitel úseku zásobování surovinami v Unipetrolu RPA. Zbylá tři procenta, která zbývají do kritické pětiprocentní hranice, ale letos ještě umožní Unipetrolu, který ovládá produkci všech tří největších českých rafinerií, jarní zpoždění v míchání lihu dohnat. V příštím roce ale bude tento "polštář" minimální.

Zájmy zemědělců

Náměstek ministra průmyslu Tomáš Hüner připouští, že jde o obecnější problém podpory biopaliv. "Stát by s určitou podporou přijít měl. Zvlášť v situaci, kdy ty náhražky jsou dražší než samotný benzin a nafta a přimíchávání se tedy rafineriím nevyplácí," říká Hüner.

Nároky petrolejářů narážejí i na zájmy zemědělců, kteří vidí v co největším a nejrychlejším rozšíření biopaliv šanci na lukrativní odbyt svých plodin. Odbytu biosložek by přitom pomohlo rozšíření paliv s jejich vyšším podílem.

O nedotovanou "zelenou" naftu se 30 procenty řepkového oleje ale není zájem. A na stoprocentní metylestery olejů nebo moderní paliva typu E 85 s odpovídajícím podílem lihu v benzinu nejsou auta v Česku uzpůsobena.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist