Jistě důležitým předpokladem pro vzájemné obchodní vztahy je skutečnost, že česko-chorvatské vztahy nezatěžují žádné spory a mají dlouhodobou tradici. České předsednictví Evropské unii může navíc zviditelnit náš zájem o naplnění scénáře vstupu Chorvatska do EU v roce 2011, a tím i podpořit naše obchodní zájmy v této zemi.

Již nyní je patrné, že Chorvatsko může být daleko významnějším trhem než dosud. Za prvních osm měsíců roku 2008 dosáhl obrat 364,3 milionu eur a v dolarovém vyjádření byl o zhruba 21 procent vyšší oproti stejnému období v roce 2007.

K trvalému nárůstu objemu vzájemné obchodní výměny dochází od roku 1999. Takže v loňském roce Chorvatsko zaujalo 33. místo v pořadí zemí v obchodním obratu a 24. pozici mezi zeměmi, kam Česko exportuje. Obrat loni činil 527,36 milionu eur, v dolarovém vyjádření se proti roku 2006 zvýšil o zhruba 24 procent.

Podstatný je však trend rychlého nárůstu našeho vývozu. V loňském roce činil zhruba 436 milionů eur, v dolarovém vyjádření šlo o meziroční nárůst o více než 28 procent. Na druhé straně se do statistik promítají kurzové vlivy, které výsledky do jisté míry zkreslují.

Hlavní položky tvoří na straně českého vývozu do Chorvatska motorová vozidla, železo a ocel a výrobky z nich, elektrické stroje a přístroje, čisticí přípravky a detergenty, papír, dále pak plastové výrobky, výrobky ze skla, kaučuk a výrobky z něj. Na straně dovozu do ČR z Chorvatska nejvýznamnější pozici zaujímají kakao a kakaové výrobky, elektrické stroje a zařízení, jako jsou transformátory, nábytek či montované stavby. Schodek ve výměně zboží se Chorvatsku daří do značné míry vyrovnávat exportem služeb, protože je to nejnavštěvovanější prázdninová destinace českých turistů.

Co se týče investic, ty zatím zaostávají za obchodní výměnou. Podle údajů ČNB dosáhly na konci roku 2006 přímé zahraniční investice Česka v Chorvatsku 2,2 milionu eur a v roce 2007 činily pouze 127,6 tisíce eur. Šlo o reinvestovaný zisk. České firmy však projevují o investování zájem, aktivní jsou například při privatizaci hotelových komplexů.

K nejvýraznějším českým firmám a značkám, které jsou zastoupeny v různých právních formách na chorvatském trhu, patří zejména ŠKODA Auto, ČECHOFRACHT, Českobudějovický Budvar, ČSA, OHL ŽS. České firmy se již zapojily do dostavby dálnice Záhřeb-Rijeka, a to ražbou tunelu Tuhobić (Subterra a.s.) a výstavbou tunelu Lučice a viaduktu Stara Sušica (Metrostav a.s.). Do konce roku má být vyhlášen tendr na výstavbu dálničního mostu přes řeku Drávu u Osijeku, což bude největší stavební objekt na chorvatském úseku dálnice 5C.

Společnost ČEZ projevuje zájem prosadit se na chorvatském energetickém trhu - ať přímo nebo prostřednictvím zahraničních kapitálových podílů, Škoda Power usiluje o dodávky při rekonstrukci záhřebské teplárny. O chorvatský trh se ale v poslední době zajímá i celá řada středních a menších firem.

V důsledku současné světové finanční krize je obtížné předpovídat vývoj vzájemného obchodu. Očekává se, že bude zachována rostoucí tendence, avšak přírůstky se budou zřejmě pohybovat v rozmezí pěti až deseti procent. Důležité bude, jak se českým subjektům podaří participovat na možnostech, které se otevírají v souvislosti s hospodářskou politikou chorvatské vlády. Ta plánuje privatizaci a infrastrukturní projekty v energetice (plynové elektrárny), v dopravě (dálnice, železnice, silnice, říční přístavy, letiště), v oblasti životního prostředí, vodohospodářství, bytové výstavbě a v cestovním ruchu.

081113_EX_28.gif