Dlouho jsme to tušili, teď to máme černé na bílém: mezi českými vývozci vládne blbá nálada. Nejnovější exportní výzkum společnosti DHL Express zjistil, že "exportní sebevědomí českých exportérů se ocitlo na historicky nejnižší úrovni". Nic si nelze zastírat, čas na lakování na růžovo není. Pouze 37 procent tuzemských vývozců očekává podle tohoto šetření, že jim v příštím roce stoupne exportní objem. Přitom vloni více než polovina z nich počítala s vyššími tržbami. A počet těch, kteří předpokládají pokles exportního objemu, se od loňského roku téměř zešestinásobil.

Nejprve optimistické výhledy a konkurenceschopnost vývozců tlačily dolů turbulence kurzu koruny vůči euru na kmenových trzích v zemích Evropské unie. A pak začala šplíchat přes Atlantik finanční krize, potápějící tyto klíčové trhy.

Rána by možná nebyla až tak silná, pokud by český export nebyl tolik závislý na trzích unie. O diverzifikaci se sice hovoří již dlouho, přesto většina českého vývozu směřuje do členských států sedmadvacítky. Nezbývá - což ostatně se zvednutým prstem důrazně připomněla i současná světová hospodářská krize - než aby se český export zbavil absolutní závislosti na nejbližším trzích.

Naděje je na Východě. Zejména ruský trh je pro naše exportéry jistým východiskem. Už teď, což zjistil Exportní výzkum DHL, vyváží 43 procent tuzemských firem právě do Ruska a zemí SNS. Na druhé straně stejné procento firem vyjadřuje obavy z rizik při obchodování s touto zemí a poukazují na nespolehlivost trhu či korupci. Přesto rok od roku zájem o podnikání právě na Východě stoupá; proč by ne, Rusko je tradičním trhem pro naše výrobky, kde jsou české produkty známé a mají dobré jméno.

Dobrou image mají české výrobky také v Chorvatsku, tématu tohoto vydání Exportéra. Ano, chorvatský trh je poměrně malý a náš export nespasí. Přesto se stává stále výrazněji součástí úvah rostoucího počtu tuzemských firem o tom, kam by měly směrovat své podnikatelské aktivity. A těch směrem na Západní Balkán a zvláště pak do Chorvatsko přibývá. Přirozeně že v tom hraje roli skutečnost přibližování této země k Evropské unii. Je totiž pravděpodobné, že Chorvatsko do ní vstoupí v roce 2010. Spojence má zvláště v Česku, od ledna na půl roku předsednické zemi EU. Doufejme, že toto předsednictví se podaří dobře prodat právě v Chorvatsku. Proto, aby zde naše firmy mohly prodat zase své výrobky.

Věřím, že jim v jejich úspěšném podnikání pomůže svými informacemi i toto listopadové číslo magazínu Exportér.

Alexandra Mostýn,
vedoucí magazínu Exportér