081118_KA_08_sedat_nemli.jpgSedat Nemli, generální ředitel nově otevřeného hotelu Kempinski v Praze, klade důraz na výběr správných lidí do týmu. Úspěch spojuje s týmovou prací a ze všeho nejvíce sází na upřímnost.


HN: Jaká je podle vás nejdůležitější manažerská dovednost?

Být schopen dát dohromady úspěšný tým. Vybrat správné lidi, dát jim prostor a nástroje k tomu, aby byli úspěšní. Pokud to manažer dokáže zajistit, chod společnosti bude pravděpodobně úspěšný. Když vhodné pracovníky vyberete, musíte je naučit, co je důležité a na čem záleží firmě. Pak potřebuje uspět v byznysu a uspokojit investory. Musíte lidi vést tak, aby pochopili, co je pro hotel důležité a všichni táhli za jeden provaz.


HN: Co vás baví na hotelovém managementu nejvíc?

Různorodost v přístupu k práci. Ta odlišnost osobností, které se v tomto byznysu pohybují. Je zajímavé sledovat jejich podnikatelské nápady. To je to, čím se lišíme od jiných odvětví. Lidský přístup je totiž nesmírně důležitý. Poskytujeme služby a existuje mnoho způsobů, jak je prodávat.


HN: Co je ještě zásadní v hotelových službách?

Je to lidský faktor. Jde o přístup k zákazníkům a také k vlastním lidem. Důležitá je vyrovnaná a efektivní spolupráce ve vlastním týmu. Z pozice šéfa je to schopnost přenést filozofii fungování hotelu na zaměstnance tak, aby jejich přístup k zákazníkovi byl profesionální a splňoval požadavky, které se od něj očekávají.


HN: Jaké lidi potřebujete a hledáte?

Čich na osobnosti je pro tento obor klíčový. Snažíme se zaměstnávat talentované lidi se zájmem se rozvíjet. Dovednostem je můžete naučit, jejich přístup je však daný od narození. Své lidi školíme a učíme je základním věcem tak, aby získali správný postoj k práci. Naše společnost se v byznysu pohybuje už více než sto deset let. A v posledních letech se hotelnictví musí vyrovnávat s tvrdou konkurencí. Snažíme se zaměstnávat lidi, kteří budou schopni pozvednout tento hotel a pak jít a přestoupit třeba do jiných hotelů nebo jiných odvětví. Hledáme tedy vítěze.


HN: Jak je poznáte?

Něco napoví instinkt, pomohou také reference. Nejdůležitější je však projev lidí, když se stanou součástí týmu. V každodenní práci se ukáže, jaké jsou jejich skutečné dovednosti a přístup. Sledujeme, jak se chovají k zákazníkům a ke kolegům. Musí být schopni respektovat sami sebe a zároveň hosty. K tomu je samozřejmě potřeba, aby už měli zkušenosti z provozu. Když někoho zaměstnáte, tak z něj máte určitý pocit. Ideálně dobrý pocit. Ale dobrý dojem nestačí, stejně se lidé musejí osvědčit v praxi.


HN: Jací jsou tedy ideální pracovníci vhodní do vašeho týmu?

Musí to být lidé se společenskými dovednostmi. Příjemní a schopní vést konverzaci s našimi klienty a se svými spolupracovníky. Musí se umět usmát a podívat se člověku do očí. Náš byznys stojí na detailech a potřebujeme, aby se naši pracovníci dokázali na ně zaměřit. Jsou to lidé společenští, vnímaví a s dobrým chováním. Jsme mezinárodní společnost, takže samozřejmostí jsou také jazykové dovednosti.


HN: Jak motivujete lidi k lepším výkonům?

Snažíme se v nich vybudovat pocit hrdosti a sebevědomí. Učíme je, že patří do vlivné skupiny hoteliérů. Že žijí v krásném městě a pracují pro společnost, která vyznává tyto hodnoty. Snažíme se v nich vybudovat pocit, že jsou součástí něčeho důležitého. Nejsou jenom číslem, ale byli vybráni z mnoha jiných, protože naší firmě záleží na úspěchu. Osobně věřím na delegování úkolů. Dobrý manažer musí být schopen přenášet úkoly na ostatní. Chceme, aby naši lidé byli odpovědní a byli schopni sami posoudit výsledek.


HN: Někteří šéfové mají problémy delegovat práci. Myslí si, že ji nikdo neodvede tak dobře jako oni...

Nejsem třeba kuchař. Nemůžu tedy přijít do kuchyně a mluvit jim do vaření. Má role je v tom, abych se postaral o všechno, co kuchař potřebuje, aby to, co uvaří, odpovídalo naší značce. Po domluvě s týmem se umíme postarat o vše marketingově. Neuměl bych však říci, co je potřeba přidat do omáčky. Musím dohlédnout na to, aby bylo o náš hotel špičkově postaráno. To je moje role, sledovat, jestli je vše, jak má být. Mám také odpovědnost k našim investorům.


HN: Jak řešíte třeba pracovní konflikty?

Věřím v otevřenost. Snažíme se co nejvíce komunikovat, nikdy nezavírám před nikým dveře. Náš tým je malý a otevřenost mezi lidmi je důležitá. Neměla by však být chápána jako rodinkaření, protože vzájemný respekt v práci je velmi důležitý. Jsem rozhodující osoba a snažím se, aby škoda, která by mohla vzniknout, byla co nejmenší. Nejsem expert ve všech oblastech, a to také není důležité. Musím dát všem týmům nástroje, a pak je regulovat tak, aby uspěly.


HN: Dokážete oddělit práci od osobního života?

Ano. A myslím si, že je to dobré nejen pro mě, ale i pro ostatní lidi v týmu. Je lepší být schopen přijít domů a hodit vše, co se v práci děje, za hlavu. Lidi pracují na různých úrovních, a mají tak různé pracovní odpovědnosti. V našem byznysu to však nejsou odpovědnosti dané, ale přirozeně srozumitelné. Musíte mít pro hotelnictví vášeň, jinak nemůžete uspět. Máme mnoho kolegů, kteří nevědí, kdy skončit. Jsem samozřejmě šťasten, že jsou odevzdáni svojí práci. Ale na druhou stranu to není zdravé. Je skutečně lepší najít rovnováhu.


HN: Co si myslíte, že je pro vás charakteristické?

Jsem člověk, co chce dělat ostatní šťastnými. A dělat lidi spokojenými je vlastně hlavní poslání tohoto byznysu. Vždy doufám, že se hosté mají dobře, že se dobře ubytovali, na pokoji vše funguje, a jídlo jim chutná. Zkrátka - jsem pečovatel.


HN: Čeho si nejvíce vážíte?

Své rodiny a pracovního týmu. Snažím se být upřímný k sobě a ostatním. V byznysu se vyplatí být upřímný profesionál.

Autorka je spolupracovnicí redakce.

 

Sedat Nemli (52 let) se pohybuje v oboru hotelnictví už 23 let. Původem Turek vystudoval University of Sussex v Anglii a MBA ve Francii. Posledních 15 let žil ve Spojených státech, z toho již 13 let pracuje pro Kempinski Hotels. Před rokem byl zvolen jako nejvhodnější kandidát na pozici šéfa hotelu v Praze, a tak se s rodinou přestěhoval do Prahy. Nyní vede tým 70 lidí. Do Prahy se zamiloval, věří v její obrovský potenciál.