Rozhovor

081208_KA_04_R.jpgDoba, kdy si manažeři diktovali podmínky a užívali výhod, je pryč. Dnes si hlavně chtějí udržet své pozice. Miroslav Hofírek říká, že je nyní je na trhu poptávka po krizových manažerech a těch, kteří jsou ochotni jít na východ. Minulý týden jej zařadil časopis BusinessWeek mezi 50 nejvlivnějších executive search konzultantů světa.


HN: Pozná headhunter, že se blíží krize, dřív než nastane?

Pozná. I většina firem vnímá krizi podprahově, dříve než se objeví první příznaky. Naše ekonomika je samozřejmě provázána s evropskou a světovou ekonomikou. A vlivy tamní krize začínáme pociťovat stále zřetelněji. Například sníženou poptávkou po manažerech a specialistech některých výrobních oddělení.


HN: Jak vypadají signály toho, že se něco začíná měnit?

Vlastníci ze zahraničních firem zvažují, zda náklady v Česku jsou odpovídající. Přemýšlejí o tom, zda není výhodnější přenést výrobu do Asie nebo jiných bývalých postkomunistických zemí. Již před šesti sedmi měsíci s námi někteří konzultovali, zda by bylo možné nalézt odborníky-specialisty a manažery v zemích, jako jsou Bulharsko, Rumunsko, Bělorusko, nebo v tolik populární Číně či Indii.


HN: Jaký typ manažerů je žádán v Česku?

Poptávka je a bude po krizových manažerech. Po takových, kteří dokážou nekompromisně snížit náklady, motivovat zaměstnance, odstranit z firmy všechny aktivity, které nepřinášejí zisk. Současná recese má skutečně globální charakter. Dříve jsme nepociťovali tolik zahraniční vlivy, které na nás nyní působí. To je situace, s níž nemají čeští manažeři velkou zkušenost. Můžete být ředitelem dceřiné zahraniční společnosti v Česku, pracovat seberacionálněji a sebeefektivněji. Ale když poptávka v zahraničí výrazně klesne, prostor pro vaše manažerské schopnosti se zúží.


HN: Jaká je role manažera v současné krizi?

Role manažera v globální krizi je jiná než v krizi, která nastane kvůli špatnému hospodaření. Nyní jde především o zvýšení efektivity všech procesů, optimalizaci nákladů, motivaci klíčových zaměstnanců a neustálou komunikaci s nimi. Pro mnohé manažery představuje taková situace výzvu. Kapitalismus je cyklická záležitost, za rok za dva může být situace jiná.


HN: Změnily se atmosféra a podmínky vyjednávání s kandidátem?

Podmínky jsou nyní diametrálně odlišné. Netýká se to jenom pozic ve vrcholovém a středním managementu, ale zaměstnanců na všech úrovních. Dobu před rokem dvěma, kdy jsme si nevědomky užívali blahobytu, střídá doba střídmější. Teď jsou manažeři skromnější. Více než na benefity sází na jistotu.


HN: Jak vypadá pohyb manažerů na globálním trhu?

Ambicí českých manažerů vždy bylo proniknout do manažerského prostředí v západní Evropě nebo do Spojených států. A konfrontovat se s ním. Ale v minulém roce jsme zaznamenali i nezvykle vysoký příliv životopisů manažerů ze západu, kteří se ucházeli o manažerské pozice v Česku nebo střední Evropě.


HN: Kde vidíte příčiny?

Naše kancelář má kontakty i v Americe. Tušili jsme, že krize bude mít větší dopad než jen na hypoteční trhy a přesune se do dalších odvětví. To, co se nyní děje v oblasti automobilového průmyslu, je toho jasným dokladem. Spousta manažerů v Americe si to uvědomovala a začala se z určitého pudu sebezáchovy obracet do střední Evropy, kde signály eventuální krize v té době nehrozily. Západní manažeři měli více informací a uměli je díky své delší zkušenosti lépe vyhodnotit. Vnímali střední Evropu jako zemi příležitostí. Navíc disponují zkušenostmi, které stále českým manažerům v mnoha ohledech chybí.


HN: V Americe je náhrada top manažera rutinní záležitost, firmy využívají společnosti executive search běžně. Jak je to u nás?

Přestože je v Americe krize, tamní firmy executive search navyšují své obraty v řádu dvouciferných čísel. Jedním z důvodů je, že dochází k těsnějšímu vztahu mezi personálními konzultanty a jejich klienty. U nás taková tradice není. Jsme jedna z nejstarších kanceláří a na českém trhu působíme osmnáct let. Zpočátku jsme byli v českém prostředí trochu terčem posměchu. Předpokládalo se totiž, že kapitalismus s sebou přinese nezaměstnanost a obrovský výběr talentovaných hlav a rukou. To se nenaplnilo.


HN: Jak se vybírali první šéfové?

Když došlo k privatizaci několika firem, manažeři nebo ti, kteří se chopili kormidel, měli pocit, že specializované firmy na vyhledávání vhodných lidí prostě nepotřebují. Obraceli se na přátele, příbuzné a kamarády. Navíc se naši manažeři neuměli pohybovat v tržním prostředí. Během krátké doby se však zjistilo, že takto sestavené týmy nefungují. Důvěra v člověka nestačí, pokud postrádá profesionální dovednosti a zkušenosti.


HN: Není hazard nyní měnit místo?

V současnosti se vyplatí spíš zůstat na místě a stabilizovat svou pozici. Ale jsou oblasti, kde se objevuje zajímavá poptávka. Nyní hledáme manažery pro Čínu. To jsou příležitosti pro ty, kteří se nebojí radikální změny. Tato investice se jim i za cenu jistého nepohodlí vrátí v podobě zkušeností, které získají. Tato práce však vyžaduje často velké odříkání. Někdy tak obrovskou změnu manažeři neunesou.


HN: S jakým zadáním se na vás teď firmy nejčastěji obracejí?

Hlavně konzultují, jakým způsobem racionalizovat strukturu společnosti tak, aby firma pracovala co nejefektivněji. Hledají možnosti, jak ušetřit. A jednou z cest je vybrat takové spolupracovníky, kteří jsou schopni dlouhodobě podávat výkon, který jim pomůže nepříjemné období recese překonat.

Miroslav Hofírek (59 let) je personální konzultant a majitel kanceláře Hofírek Consulting. Americký časopis BusinessWeek ho v prosincovém čísle uvedl do galerie 50 nejvlivnějších executive search konzultantů současného světa. Vystudoval psychologii na Masarykově univerzitě v Brně. Do roku 1989 pracoval jako klinický a poradenský psycholog. Pak založil personálně poradenskou kancelář Hofírek Consulting, která patří na českém trhu k firmám s nejdelší tradicí v tomto oboru.

Online rozhovor

Na další dotazy čtenářů odpoví Miroslav Hofírek v on-line rozhovoru 9. prosince od 10.30 hodin. Víte, o kolik peněz například přijdete, pokud pozici špičkového manažera obsadíte špatně? Nebo kde všude může personální konzultant firmě pomoci? Ptejte se na kariera.ihned.cz/online-rozhovor .

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist