Praha se od uplynulého víkendu o něco víc podobá západoevropským metropolím. Změna, která se ze soboty na neděli odehrála, přitom na první pohled vypadá jen jako zápis ze statistické ročenky: v Praze a okolí je o 33 procent vlakových spojů víc.

Pro město, které se každý den potýká s kolonami na příjezdových silnicích, znamená posílení vlakových spojů možnost se nadechnout. Možnost přesunout část lidí pendlujících městem na koleje už léta využívá třeba Berlín, Řím nebo Vídeň.

33 procent v praxi

Karolína Dušková bydlí v Berouně, vlakem do práce jezdí už třetí rok. "Zvykla jsem si na příměstskou železnici ve Vídni, kde jsem studovala. Do centra, kde pracuju, mi to rychlíkem trvá půl hodiny - to je stejně, jako když jsem měla pražský podnájem," říká mladá žena.

Realitní makléřka z Berouna patří k těm, kteří na oněch třiceti procentech vlaků, jež do jízdních řádů na pražských tratích přibyly, vydělají nejvíc. Z Berouna budou vlaky ve špičce na Prahu odjíždět co deset minut. Skoro stejně často budou pražským směrem mířit i spoje z Kolína.

Na většině dalších tratí mířících do hlavního města budou vlaky v nejžádanějších časech pendlovat s půlhodinovými rozestupy.

"Jestli spojů přibude, přejdu na železnici," plánuje Ondřej Černý, který bydlí v Bubenči. Studuje filozofickou fakultu a většinu přednášek má nedaleko Masarykova nádraží. Cesta vlakem trvá kolem pěti minut, metrem nebo tramvají necelou půlhodinu.

Přes město vlakem

České dráhy doufají, že kromě lidí dojíždějících z okolí Prahy přilákají i vnitroměstské pendlery. "Lidé si po městě zvykli jezdit vlakem během povodní, kdy nejezdilo metro. Od té doby takových cestujících přibývá," říká Petr Šťáhlavský z tiskového odboru Českých drah, které příměstské linky zajišťují. Už předtím, než přibyly spoje, využívalo příměstských linek kolem sto tisíc lidí denně. Jeden spoj v ranní nebo večerní špičce dokáže pobrat i tisícovku cestujících. Do budoucna se počítá ještě s posílením spojů jezdících směrem na Český Brod. Dopravní expert Petr Moos považuje přesun Pražanů na vlakové koleje za logický. "V západní Evropě je to naprosto standardní způsob městské dopravy," připomíná. Ti, kteří dojíždějí z obcí za Prahou, mohou zase využít kombinace vlaku a metra. Jediné nebezpečí, které na cestující, kteří se spolehnou na slogan Českých drah "Auta stojí, vlaky jedou", číhá, jsou zloději kovů. Ti totiž na sklonku letošního roku svými nájezdy na opravené pasáže městské železnice způsobili několik odstávek vytížených úseků. Na trati většinou kradou kabely. Kvůli tomu stály v posledních týdnech nejfrekventovanější městské úseky dráhy několikrát i desítky minut.

Více na http://domaci.iHNed.cz 

081215_4a_V.jpg

Zvětšit

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist