Rozhovor

081215_KA_04a_R.jpgAleš Mazgaj je zkušený manažer. Prošel řadou různorodých oborů, proto ví, že v krizi vyhravá ten, kdo nabídne lepší služby. Nyní, kdy firmy zmrazují náklady na vzdělávání, jeho společnost sází na lepší vzdělání.


HN: Rozhovor vedeme v zatím nezařízených kancelářích. Jste typem manažera "rozjížděče"?

Určitě. Jsem typ, který hledá mezery a zajímavé příležitosti na trhu a těch nejlepších chce využít. Rád buduji nový tým spolupracovníků, se kterými mohu uspět.


HN: Všichni žehrají na krizi. Je krize pro manažery také příležitostí?

Pro nás je snažší vstoupit na zdejší trh snazší právě proto, že je krize. Důvod je prozaický. Doposud se v Česku na vlně boomu vezla řada nekvalitních realitních firem. V Praze se v minulých třech letech dala prodat takřka každá nemovitost, která přišla do nabídky. Makléři nemuseli mít ani žádné základy právního povědomí, přesto se na realitním trhu uchytili.


HN: Oddělí krize "zrno od plev"?

V krizi se více projeví rozdíl v kvalitě firem, to, zda mají dobrý systém práce a lidi s kvalitním tréninkem, nebo ne. Snáze konkurujeme firmám, kde sedí lidé, které nic nenutilo na sobě pracovat a také investovat do nových technologií. Jedním z důvodů, proč v Česku chceme nabídnout svoje služby, je také nízká kvalita zdejších služeb.


HN: Během krize řada firem propouští lidi a redukuje vzdělávání. Vy jdete opačnou cestou...

Jedním z pilířů společnosti Century 21 je důkladné školení makléřů a majitelů naší licence. Majitele školíme v tom, aby uměli správně řídit kanceláře, optimalizovat svoje náklady, dělat nábor a vést makléře. Ti musejí být nejen dobří obchodníci, schopní poskytnout odborné poradenství, ale také lidé, kteří dodržují etický kodex. Měli by být pro klienty partnery. Založili jsme například tréninkovou akademii, kde makléři sdílejí svoje zkušenosti ze všech sedmdesáti zemí, kde působíme.


HN: V čem by třeba neuspěli naši realitní makléři v zahraničí?

Jde zejména o vzájemnou spolupráci, která je v zahraničí na vyspělých trzích na výborné úrovni, kdežto v Česku téměř na nule. Makléř v tuzemsku si chce zakázku spravovat sám. Tak je klient odkázán pouze na něj, na to, zda nemovitost prodá, nebo neprodá, sežene vhodnou nemovitost nebo ne. Sdílení zkušeností, zakázek a vlastně celého know-how hraje v tomto oboru významnou roli.


HN: Makléřem může být v Česku každý, nejde o vázanou činnost. Prospívá to oboru?

Větší transparentnosti oboru by pomohlo, kdyby se živnost stala vázanou nebo licencovanou. Pak by bylo těžší, aby se do ní dostali podvodníci, kteří nectí žádná pravidla. Je to smutné, když uvážíme, že nákup nebo investice do bydlení je pro každého z nás jedno z nejzávažnějších rozhodnutí v životě. V Česku je problém také v tom, že zdejší realitní asociace jsou "bezzubé", a neschopné "kočírovat" realitní makléře.


HN: Založili jste tréninkovou akademii...

Přinášíme know-how, které je nashromážděno ze sedmdesáti zemí světa. Chceme tréninkovou akademii postavit na co nejvyšší úroveň. Dbáme na interakci zúčastněných. Několikrát ročně se konají setkání manažerů a ředitelů nejen na lokální úrovni, ale i té mezinárodní. Diskutují o vývoji, pozitivech a negativech na trzích. A zkušenosti se tak dostávají do vzdělávacích a tréninkových kurzů. Je pak snazší vytvářet firemní kulturu a dbát na etiku podnikání.


HN: Působil jste v oborech jako farmacie, pivovarnictví, strojírenství, poradenské firmy... Umíte přenášet manažerské dovednosti napříč obory?

Umím se přizpůsobit různým poměrům. Začalo to v mých sedmnácti letech, kdy jsem odešel na gymnázium. Byla to přípravka pro studenty, kteří chtěli studovat v cizině. Spali jsme na pokoji po čtyřech, daleko od domova. Byla to taková moje první "vojna". Ale ani poměry ve východním Německu, kam jsem šel pak studovat, nebyly vlídnější. Musel jsem se naučit samostatnému rozhodování.


HN: Co jste studoval?

Hlásil jsem se na sportovní farmacii, kterou ve východním Německu chtěli zavést jako nový obor. Vždy jsem sportoval, hodně jsem lyžoval, ale nakonec ten obor neotevřeli. Zřejmě nechtěli, aby jim do "kuchyně" nahlíželi lidé zvenku. Nabídli mi obor organická syntéza.


HN: Tyto znalosti jste v Česku zúročil. Byl jste spoluzakladatelem farmaceutické společnosti Pharmos, která vznikla na "zelené louce"...

Založit farmaceutickou společnost a jednat s lékárníky obnášelo řadu starostí. Nebylo jednoduché tyto věci financovat. Nakonec se firma bez dotací stala jednou z nejvýznamnějších českých společností.


HN: Kterých zkušeností si jako manažer ceníte nejvíce?

Určitě jsou to zkušenosti z Jižní Afriky. Rok a čtvrt jsem pracoval ve firmě, která se zabývala těžbou platiny a dalších nerostů. Zažil jsem například dobu, kdy se vyměnila celá garnitura lidí ve vládě. Podnikali jsme do určité míry v totalitním státě. Do vedení firem se dostala řada nových lidí bez vzdělání a potřebných zkušeností, což se projevilo i při řízení lidí. Navíc v Jihoafrické republice pracuje mnoho národností, je tam například mnoho Indů, míšenců, Evropanů...


HN: Nyní řídíte realitní firmu, která vstoupila minulý měsíc na trh. "Headhunteři" říkají, že je kontaktují dva tři kandidáti denně z tohoto oboru. Nebojíte se?

Franšízová společnost Century 21 přichází do Česka s vysokými ambicemi. Do pěti let chceme být lídrem na tuzemském trhu. Vedle standardního zprostředkování obchodu s nemovitostmi chceme klientům i radit, jak nemovitost připravit k prodeji nebo pronájmu.

Aleš Mazgaj (46 let) je ředitelem realitní franšízové společnosti Century 21. Vystudoval Technickou univerzitu Carla Schorlemmera v Halle-Merseburg. V roce 1990 spoluzaložil farmaceutickou společnost Pharmos. Strávil šest let v Jihoafrické republice, kde zastupoval jako konzultant české společnosti (Nová Huť, Vítkovice, Česká pojišťovna, Stavostroj) a spolupracoval na investičních projektech v pivovarnictví, výstavbě a těžbě povrchových dolů. Poslední léta se zabýval investicemi do Česka ve spolupráci se společností Kingfisher Consulting Group v oblasti průmyslu a developerských projektů.

Online rozhovor

Na další dotazy čtenářů odpoví Aleš Mazgaj v on-line rozhovoru 16. prosince od 13 hodin. Jaký je způsob výběru, motivace a vzdělávání realitních makléřů? Společnost Century 21 má vlastní vzdělávací systém a spolupracuje s Vysokou školou ekonomickou. Odpovědi naleznete na kariera.ihned.cz/online-rozhovor .

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist