Administrativa amerického prezidenta George Bushe připustila, že jednou z možností, jak pomoci odvětví výroby automobilů, je přistoupit k řízenému bankrotu automobilek. Bílý dům chce prý předejít tomu, aby začaly automobilky kolabovat chaoticky, což by vedlo ke ztrátě mnoha pracovních míst. Uvedla to včera agentura AP.

Primárně však Bílý dům uvažuje o finanční pomoci, kterou měl schválit Kongres. Záměr ale prošel jen ve Sněmovně reprezentantů, zatímco Senát jej odmítl. Automobilky měly podle původního plánu získat asi 14 miliard dolarů (zhruba 254 miliard Kč).

"Něco provedeme," řekla včera novinářům mluvčí Bílého domu Dana Perinová. Administrativa je podle ní blízko rozhodnutí, jakou formu bude plánovaná pomoc mít, neřekla však, kdy by pomoc mohla být oznámena. Jisté tak zřejmě není ani to, zda to bude tento týden.

"Prezident nedovolí chaotický kolaps automobilek. To nepřipadá v úvahu," dodala Perinová.

Volba takzvaného řízeného bankrotu by byla komplikovaná, soudí AP. Podmínky, za jakých by automobilka vyhlásila bankrot, by totiž bylo nutné projednat i s odboráři a s akcionáři. Bílý dům zvažuje, zda finanční pomoc automobilkám neposkytne ze zhruba 700 miliard dolarů, kterými chce postupně podpořit finanční systém.

Prezident už dříve avizoval, že vláda pomůže pouze těm automobilkám, které budou schopny se dlouhodobě udržet na trhu. Perinová ale připustila, že vzhledem ke špatnému stavu ekonomiky by kolaps více automobilek způsobil vážné hospodářské problémy.

Bílý dům tak nadále zvažuje všechny možnosti a bere v úvahu i středeční zprávu automobilky Chrysler. Ta uvedla, že kvůli odbytovým problémům minimálně na jeden měsíc uzavře všech svých 30 závodů, které má v Severní Americe.

Automobilka tím reaguje na prudký pokles prodeje vozů ve Spojených státech. V listopadu klesl prodej jejích aut o 47 procent.

Více než 30 tisíc zaměstnanců amerických továren však dostane platy v téměř plné výši.

Omezení výroby potvrdila také největší americká automobilka General Motors. Ta oznámila, že pozastavuje stavbu závodu v Michiganu, ve kterém plánovala vyrábět ekologicky šetrná vozidla. V prvním čtvrtletí příštího roku hodlá také omezit produkci o 60 %.

GM také vyvrátil zprávy o tom, že obnovil jednání o spojení s Chryslerem, v němž má 80procentní podíl americký investiční fond Cerberus Capital Management. Koncerny měly údajně spolu vést rozhovory poté, co Cerberus Capital Management projevil vůli vzdát se části svého podílu.