zdenek_juracka.jpgZDENĚK JURAČKA, PREZIDENT SVAZU OBCHODU A TURISTICKÉHO RUCHU

- Tržby na konci roku ovlivňuje fakt, že loni touhle dobou stály potraviny mnohem více než dnes

- Zákazníci nakupují stejné množství, ale levněji


Čeští obchodníci čekají v obavách na leden. Tehdy totiž budou mít první údaje o tom, nakolik se jim podařilo oslovit během vánočních nákupů spotřebitele polekané zprávami o zpomalování české ekonomiky. Na výsledky čeká i Svaz obchodu a cestovního ruchu, jehož prezident Zdeněk Juračka upozorňuje na fakt, že obavy zákazníků budou hrát v nižších tržbách jen jednu z rolí.


HN: Jaké budou podle vás letošní vánoční tržby?

Údaje, které získáváme z obchodů, signalizují, že počet zákazníků se od loňska nezmenšil, někde dokonce i narostl. Menší jsou však tržby pocházející z jednotlivých nákupů - lidé začali šetřit a vybírají do košíku zboží, které je levnější. Tržby ve čtvrtém čtvrtletí navíc ovlivňuje i to, že ve srovnání s loňskými Vánocemi jsou mnohé ceny základních potravinářských komodit pod cenami loňského roku. Jako příklad mohou sloužit ceny mléčných výrobků a másla.


HN: Letos začaly velké výprodeje a slevy už často před Vánocemi. Neočekáváte, že toto chování obchodníkům spíše ublíží?

Jde o velmi zajímavý a nový marketingový tah. Ale obávám se, že nemusí všude dopadnout úplně podle očekávání. Působí to trochu dojmem, že obchodníci stáhli kalhoty, i když brod byl ještě daleko. Nicméně vidina sníženého obratu v příštím roce sehrála svou roli. Je lepší prodat zboží se slevou před Vánocemi, než aby zůstalo ve skladu.


HN: Jak ovlivní prodeje na konci roku fakt, že vánoční svátky letos vychází na pracovní dny?

Prodeje ovlivní, ale nepůjde o žádný rozhodující faktor. Kalendář tržby rozkládá poněkud jinak než vloni. Ale to, co si lidé chtějí a mohou dopřát hlavně v potravinách, to si dopřejí. A dárky nakoupí do Štědrého dne. Nicméně však budou postiženy menší prodejny v regionech, pokud budou mít zavřeno po celou dobu svátků. Celkově však budou obchodníci rádi, když dosáhnou reálně loňských prosincových tržeb.


HN: Co podle vás v letošním roce maloobchodní tržby nejvíc ovlivnilo?

Šlo zejména o rozhodnutí zvýšit DPH u potravin z pěti na devět procent, což se odrazilo na zdražení na konci roku 2007. Pod tlakem "mléčného kolapsu" v Německu a spekulací našich zpracovatelů v téže době stoupla cena másla téměř na třicet korun. Dnes ho koupíme za sedmnáct. Našly by se však i další příklady. V průběhu roku 2008 se zdražovalo například u rostlinných tuků a olejů, ale zvýšení ceny postihlo i ovoce a zeleninu. Rekordního zdražení, zhruba o 50 procent, dosáhla v průběhu tohoto roku rýže. Pokles obratu se projevil poprvé v srpnu a provází obchodníky až do dnešních dnů. Kromě obav ze světové krize za něj může také fakt, že zákaznická poptávka už nemá kam růst - růst mezd zpomaluje, a tím klesá i zájem o nakupování. Stále také stoupá zadluženost rodin, které místo úvah o pořízení nových věcí musí nyní řešit, jak splatit úvěry.

Osobně jsem rád, že se nepotvrdila prognóza kolegy Veleby z Agrární komory, který předpovídal růst cen potravin o 20 procent a více. Já jsem tipoval do deseti procent, zejména z titulu velmi tvrdých konkurenčních vztahů mezi obchodníky, kteří tím drží ceny nízko, tedy ve prospěch spotřebitele.


HN: Kdy podle vás zasáhne maloobchod opravdová krize?

Myslím si, že další poklesy obratů můžeme čekat hned v prvním čtvrtletí roku 2009. Bude však také záležet na tom, jak moc se zpomalující ekonomika projeví na platech lidí a zvyšování nezaměstnanosti. Jednoznačně nás však nečekají veselé časy. Jde o to, zda se vývoj po boomu zastaví někde kolem "normálu".