ZDENĚK JURAČKA, PREZIDENT SVAZU OBCHODU A TURISTICKÉHO RUCHU
- Tržby na konci roku ovlivňuje fakt, že loni touhle dobou stály potraviny mnohem více než dnes
- Zákazníci nakupují stejné množství, ale levněji
Čeští obchodníci čekají v obavách na leden. Tehdy totiž budou mít první údaje o tom, nakolik se jim podařilo oslovit během vánočních nákupů spotřebitele polekané zprávami o zpomalování české ekonomiky. Na výsledky čeká i Svaz obchodu a cestovního ruchu, jehož prezident Zdeněk Juračka upozorňuje na fakt, že obavy zákazníků budou hrát v nižších tržbách jen jednu z rolí.
HN: Jaké budou podle vás letošní vánoční tržby?
Údaje, které získáváme z obchodů, signalizují, že počet zákazníků se od loňska nezmenšil, někde dokonce i narostl. Menší jsou však tržby pocházející z jednotlivých nákupů - lidé začali šetřit a vybírají do košíku zboží, které je levnější. Tržby ve čtvrtém čtvrtletí navíc ovlivňuje i to, že ve srovnání s loňskými Vánocemi jsou mnohé ceny základních potravinářských komodit pod cenami loňského roku. Jako příklad mohou sloužit ceny mléčných výrobků a másla.
HN: Letos začaly velké výprodeje a slevy už často před Vánocemi. Neočekáváte, že toto chování obchodníkům spíše ublíží?
Jde o velmi zajímavý a nový marketingový tah. Ale obávám se, že nemusí všude dopadnout úplně podle očekávání. Působí to trochu dojmem, že obchodníci stáhli kalhoty, i když brod byl ještě daleko. Nicméně vidina sníženého obratu v příštím roce sehrála svou roli. Je lepší prodat zboží se slevou před Vánocemi, než aby zůstalo ve skladu.
HN: Jak ovlivní prodeje na konci roku fakt, že vánoční svátky letos vychází na pracovní dny?
Prodeje ovlivní, ale nepůjde o žádný rozhodující faktor. Kalendář tržby rozkládá poněkud jinak než vloni. Ale to, co si lidé chtějí a mohou dopřát hlavně v potravinách, to si dopřejí. A dárky nakoupí do Štědrého dne. Nicméně však budou postiženy menší prodejny v regionech, pokud budou mít zavřeno po celou dobu svátků. Celkově však budou obchodníci rádi, když dosáhnou reálně loňských prosincových tržeb.
HN: Co podle vás v letošním roce maloobchodní tržby nejvíc ovlivnilo?
Šlo zejména o rozhodnutí zvýšit DPH u potravin z pěti na devět procent, což se odrazilo na zdražení na konci roku 2007. Pod tlakem "mléčného kolapsu" v Německu a spekulací našich zpracovatelů v téže době stoupla cena másla téměř na třicet korun. Dnes ho koupíme za sedmnáct. Našly by se však i další příklady. V průběhu roku 2008 se zdražovalo například u rostlinných tuků a olejů, ale zvýšení ceny postihlo i ovoce a zeleninu. Rekordního zdražení, zhruba o 50 procent, dosáhla v průběhu tohoto roku rýže. Pokles obratu se projevil poprvé v srpnu a provází obchodníky až do dnešních dnů. Kromě obav ze světové krize za něj může také fakt, že zákaznická poptávka už nemá kam růst - růst mezd zpomaluje, a tím klesá i zájem o nakupování. Stále také stoupá zadluženost rodin, které místo úvah o pořízení nových věcí musí nyní řešit, jak splatit úvěry.
Osobně jsem rád, že se nepotvrdila prognóza kolegy Veleby z Agrární komory, který předpovídal růst cen potravin o 20 procent a více. Já jsem tipoval do deseti procent, zejména z titulu velmi tvrdých konkurenčních vztahů mezi obchodníky, kteří tím drží ceny nízko, tedy ve prospěch spotřebitele.
HN: Kdy podle vás zasáhne maloobchod opravdová krize?
Myslím si, že další poklesy obratů můžeme čekat hned v prvním čtvrtletí roku 2009. Bude však také záležet na tom, jak moc se zpomalující ekonomika projeví na platech lidí a zvyšování nezaměstnanosti. Jednoznačně nás však nečekají veselé časy. Jde o to, zda se vývoj po boomu zastaví někde kolem "normálu".
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist