Od sobotního rána je uzavřena jedna z nejrušnějších ulic v Praze - třída Milady Horákové na Letné.

Oproti původním předpokladům se ale nesplnila varování odborníků, že doprava na místě zkolabuje už v neděli odpoledne, kdy se budou lidé vracet z hor a novoročních dovolených.

Včera v podvečer byl totiž proud aut v pražském sedmém obvodu plynulý a bez problémů, na klíčové spojce mezi sparťanským fotbalovým stadionem a křižovatkou Špejchar se netvořily žádné kolony.

"Na začátku budou potíže, než si řidiči naleznou svou trasu," upozornil Jan Heroudek, ředitel magistrátního odboru dopravy. Kritický podle něj má být především dnešek: "Proto jsme to dali na sobotu, aby si alespoň někdo zvykl."

Obavy budí především to, aby na ucpané náhradní vozovce neuvízly sanitky nebo autobusy spojující zastávku metra Hradčanská s tramvajemi.

Problematický tunel

Strach úředníků i řidičů je na místě, vždyť ulicí Milady Horákové denně projede několik desítek tisíc aut, zácpy se na ní tvoří běžně i bez jakýchkoli omezení.

Důvodem uzavírky rušné třídy je stavba tunelu Blanka, auta a tramvaje by se na někdejší ulici Obránců míru mohly vrátit na podzim.

Přesný termín ovšem není znám. Pražská radnice sice hovoří o září 2009, stavaři ovšem naznačují, že by to mohlo být i déle. Důvodem průtahů mají být silné mrazy, které Česko zasáhly a které pravděpodobně zpozdí práce na tunelu.

Autobusy, náklaďáky i osobní vozy tak budou aspoň tři čtvrtě roku pendlovat celkem sedm metrů širokou, provizorní silnicí lemující letenský park. Dosud tam jezdila jen auta ve směru do centra.

Původně měla být Letná uzavřená již počátkem prosince. Jenže tehdy vážně hrozil dopravní kolaps v celé Praze, neboť byl uzavřený i Vyšehradský tunel. Politici proto rozhodli o odkladu.

Tunel Blanka, kvůli němuž třída Milady Horákové bude několik měsíců uzavřena, je největší českou podzemní stavbou. A také nejdražší - Praha na něj vydá nejméně třicet miliard korun. Hotovo by mělo být v roce 2011.

Stavbu ovšem provázejí komplikace. Už dvakrát se stavařům stala stejná nehoda: v parku Stromovka, pod nímž tunel povede, se jim propadla zem. Naštěstí se ani v jednom případě nikomu nic nestalo.

Primátor Pavel Bém ale neváhal a podal za účasti televizních kamer trestní oznámení na neznámého pachatele. Proč se ale nerozhodl potrestat společnost Metrostav, který má tunel na starosti, nevysvětlil.

Dopravní hádky

Mohutný podzemní komplex, který, až se dostaví, bude nejdelším evropským městským tunelem, není ovšem nejkontroverznější pražskou dopravní stavbou.

Více sporů a nevole vyvolává obchvat Prahy, konkrétně jeho severní část. Bém spolu s ministerstvem dopravy prosazuje, aby dálnice vedla přes pražskou část Suchdol, což odmítají jak její obyvatelé, tak ekologové. Navíc několik odborných studií potvrdilo, že suchdolská verze je finančně mnohem nákladnější než varianta vedoucí mimo obydlenou krajinu.

Suchdolská radnice se kvůli tomu dostala do vážného střetu s Pavlem Bémem. Primátor starostovi Suchdola Petru Hejlovi dokonce pohrozil omezením příspěvků z městského rozpočtu.

Jenže na body zatím vyhrává Suchdol. Ačkoli pražské zastupitelstvo stavbu obchvatu předběžně schválilo, přípravy zastavil Nejvyšší správní soud - zrušil změnu územního plánu, a to na základě žaloby suchdolské radnice.

090105_03b.jpg