Razantní pokles poptávky a prohlubující se vývozní potíže tuzemských firem jsou pro CzechTrade výzvou k vyšší aktivitě. To, co může být pro tuzemské exportéry z pohledu zajištění nových zakázek zajímavé, je totiž řada nových služeb a změny ve struktuře zahraničních zastoupení této vládní proexportní agentury. Její představitelé proto očekávají, že se na ně začne obracet více exportérů, než tomu bylo doposud. A to nejen malé a střední firmy.
Zejména zahraniční kanceláře jsou klíčovou přidanou hodnotou agentury. Je proto jen dobře, že reaguje na aktuální požadavky podnikatelů a připravuje se na nové destinace. Jak ostatně naznačuje říjnový Exportní výzkum DHL, největší zájem tuzemských exportérů je o otevření dalšího zastoupení v Rusku, Kazachstánu či v některé z dalších zemí SNS.
"Na základě zájmu tuzemských firem připravujeme otevření zastoupení právě v Kazachstánu. Je to obchodně zajímavá země, přičemž záběr kanceláře by mohl být i na některé okolní země. Kancelář by mohla být otevřena nejspíše v druhé polovině roku," říká Ivan Jukl, generální ředitel agentury CzechTrade.
Koncem loňského roku byla také obnovena činnost kanceláře v Mexico City. "Zastoupení prochází znovuzrozením poté, co do jeho čela nastoupila nová ředitelka Alice Dokoupilová. Zná perfektně místní prostředí, má osobní kontakty a již ukázala, že obchod dokáže rozhýbat," uvádí Ivan Jukl.
Mělo by dojít k rozšíření působnosti zahraničních kanceláří v Bělehradu a v Záhřebu o Bosnu a Hercegovinu a Makedonii. Utlumena byla činnost v Budapešti, neboť zájem exportérů o služby CzechTrade v této zemi nebyl příliš vysoký.
Pro CzechTrade však nadále zůstává prioritou Rusko, jeho ohromný trh a neutichající zájem o něj ze strany českých firem. "Z hlediska vývozů našich klientů je vůbec nejúspěšnější pobočka v Petrohradu, druhou je Jekatěrinburg," poznamenává Ivan Jukl s tím, že značná poptávka je i po službách ve Vietnamu.
V současnosti má tedy CzechTrade 33 zahraničních zastoupení, která nabízejí široké spektrum služeb, zejména pak vyhledávání obchodních partnerů a zjišťování jejich zájmu o spolupráci.
Poměrně novou službou pro exportéry jsou exportní tréninková centra, která jsou k dispozici ve 14 zahraničních kancelářích CzechTrade. "Je to pomocný nástroj pro firmy při vstupu na zahraniční trh v době, kdy se firma rozhoduje, zda si otevře vlastní zastoupení. V počáteční době si pod vedením ředitele zahraniční kanceláře CzechTrade může zástupce firmy vyzkoušet, zda se jí to vyplatí," vysvětluje záměr Milan Ráž, ředitel odboru prodeje a strategie. Důležité je, že se tímto způsobem může ušetřit podstatná část nákladů. Poplatky se pohybují v průměru kolem 30 tisíc korun měsíčně. Navíc v řadě zemí jako Čína nebo Vietnam je z hlediska prestiže důležité, že firma sídlí na společné adrese s vládní agenturou.
Pomocníkem při pronikání na zahraniční trhy může být další služba CzechTrade, a to inovovaný Adresář českých exportérů. V jeho rámci se firmy mohou prezentovat v šesti jazycích, které si zvolí z nabídky třinácti jazyků. Výhodou jsou příznivější ceny, než za jaké by servis pořídily v komerčním sektoru. Cena placených záznamů je necelé tři tisíce korun u rozšířené prezentace firmy a dalších necelých pět tisíc korun za podrobnou prezentaci výrobku nebo služby. Předností je, že zvolená technologie řadí Adresář českých exportérů v běžných internetových vyhledávačích mezi přední odkazy. (Další informace lze najít na webové adrese http://exporters.czechtrade.cz.)
Uvedený adresář je součástí nabídky CzechTrade týkající se prezentace firem v cizině, zejména na veletrzích a výstavách. (Informace najdete na www.czechtrade.cz.) "Plánovaných je v zahraničí téměř sto akcí," poznamenává Milan Ráž. Podstatné je, že exportéři mohou ještě před samotnou účastí na veletrhu či výstavě využít podporu agentury a její konzultanty v regionu. (Informace o regionálních konzultantech najdete na www.czechtrade.cz/info/konzultanti.)
V každém případě se exportéři mohou dostat k poměrně fungujícímu informačnímu systému, ať už na stránkách samotné agentury, tak na portálu www.businessinfo.cz či na www.export.cz, které nabízejí on-linové databáze poptávek, tendrů či investičních pobídek. "Naší snahou je letos aktivovat co nejvíce zdrojů poptávek, iniciovat obchodně-ekonomické úseky zastupitelských úřadů a spolupracovat se zahraničními ambasádami v Praze, ať už jde o čínskou, indickou, egyptskou, moldavskou a další," říká Jana Falathová z odboru exportních příležitostí CzechTrade.
Agentura nabízí také vějíř akcí informační podpory exportérů. Vedle teritoriálních, odborných a cross-culture seminářů, konferencí či e-learningových kurzů v rámci Exportní akademie nabízí agentura i firemní školení šité na míru pro konkrétní trh. Vedle toho se například připravuje aktualizovaná teritoriální informace z více než 90 zemí, která bude poskytována na CD. Zástupci firem jsou velmi navštěvované bezplatné konzultace s řediteli zahraničních kanceláří. Příští setkání se koná ve dnech 17. a 18. února v Praze, přičemž přihlásit se je možné prostřednictvím regionálních konzultantů.
A ještě jednu oblast má CzechTrade na starosti. Zhruba před půl rokem pod něj přešla podpora průmyslového designu v Česku. Analýzu stavu designu, jejíž zprostředkování agentura nabízí, využily již na čtyři desítky firem. "Cílem je, aby podnik, který chce inovovat design svých výrobků, u nás našel komplexní podporu," vysvětluje Ivan Jukl. Podle něj byl loňský rok rekordní vzhledem k 28 tisícům odpracovaných hodin pro exportéry i přínosu pro objem jimi vyvezeného zboží a služeb za 3,5 miliardy korun za podpory CzechTrade. Není vyloučeno, že letošek přinese nový rekord.
Jestliže o služby agentury projevovaly zájem hlavně střední firmy, letošní krizový rok může přivést do jejích kanceláří i větší subjekty. Mohla by se změnit i oborová struktura. Dosud potravinářské firmy představovaly 15 procent všech klientů, strojírenské podniky 13 procent a vývozci stavebních materiálů také 13 procent.
Současná situace nahrává tomu, aby firmy využily poměrně příznivých cen služeb agentury, zkušenosti jejích zástupců a rozvětvenou síť vyhledávání nových příležitostí. Věřme, jak říká náměstek ministra průmyslu a obchodu ČR Milan Hovorka, že "žádná zahraniční příležitost pro české podnikatele nezůstala nepovšimnuta. To je přece úkolem státní správy."
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist