Důležitost Ruska pro naše vývozce, nehledě na jeho zhoršující se kondici, potvrzuje loňský Exportní výzkum DHL mezi 500 významnými tuzemskými firmami. Více než třetina respondentů uvedla (36 %), že se chtějí v roce 2009 orientovat na ruský trh. Tato země představuje dokonce největší exportní příležitost do budoucna pro 27 % firem. Rusko se tak stalo z pohledu exportérů top zemí, a to dokonce před Německem. Většina našich exportérů však vidí i problém nespolehlivosti ruského trhu a obchodování (korupce aj.). Podle exportérů příležitosti na ruském trhu jednoznačně převažují nad riziky. Uvedly to dvě pětiny (41 %) dotázaných. Jedna čtvrtina vidí příležitosti a rizika jako rovnocenné a jen 16 % považuje rizika za větší než příležitosti.

Co se týče odhadu objemu exportu do Ruska i zde převažuje optimismus. Více než polovina těch, co do Ruska exportují, očekává v příštích 12 měsících nárůst objemu exportu.

Je ale třeba podotknout, že šetření probíhalo v říjnu 2008 a za tu dobu vývoj globální krize nabral turbulentního vývoje.

Z výsledků výzkumu vyplývají názorové diferenciace českých exportérů na Rusko, které se odvíjejí od míry zkušenosti s exportem do této země. Ti, co do Ruska exportují častěji, vidí ohrožení jejich vývozů výrazněji než ostatní firmy. Současně častěji uvádějí výhody a většinou očekávají, že se Rusko stane modernizačním centrem východní Evropy, které bude konkurovat Západu.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist