Důležitost Ruska pro naše vývozce, nehledě na jeho zhoršující se kondici, potvrzuje loňský Exportní výzkum DHL mezi 500 významnými tuzemskými firmami. Více než třetina respondentů uvedla (36 %), že se chtějí v roce 2009 orientovat na ruský trh. Tato země představuje dokonce největší exportní příležitost do budoucna pro 27 % firem. Rusko se tak stalo z pohledu exportérů top zemí, a to dokonce před Německem. Většina našich exportérů však vidí i problém nespolehlivosti ruského trhu a obchodování (korupce aj.). Podle exportérů příležitosti na ruském trhu jednoznačně převažují nad riziky. Uvedly to dvě pětiny (41 %) dotázaných. Jedna čtvrtina vidí příležitosti a rizika jako rovnocenné a jen 16 % považuje rizika za větší než příležitosti.

Co se týče odhadu objemu exportu do Ruska i zde převažuje optimismus. Více než polovina těch, co do Ruska exportují, očekává v příštích 12 měsících nárůst objemu exportu.

Je ale třeba podotknout, že šetření probíhalo v říjnu 2008 a za tu dobu vývoj globální krize nabral turbulentního vývoje.

Z výsledků výzkumu vyplývají názorové diferenciace českých exportérů na Rusko, které se odvíjejí od míry zkušenosti s exportem do této země. Ti, co do Ruska exportují častěji, vidí ohrožení jejich vývozů výrazněji než ostatní firmy. Současně častěji uvádějí výhody a většinou očekávají, že se Rusko stane modernizačním centrem východní Evropy, které bude konkurovat Západu.