Přesto společnost DTZ stále registruje poptávku a asistuje při nových nájemních smlouvách. Ale změny chování developerů i nájemců na trhu jsou patrné. "Mnohem více než kdy jindy platí, že uspějí jen projekty na vynikajícím místě, a to v celorepublikovém kontextu. Prakticky všechny projekty v Praze a jejím okoli lze považovat za úspěšné," konstatuje Martin Šumera, senior agent se zaměřením na výrobní a logistické nemovitosti v pražské kanceláři společnosti DTZ.

Oddělení pronájmu kancelářských a průmyslových nemovitostí DTZ v poslední době například zastupovalo developerskou společnost Panattoni Europe při pronájmu 9400 m2 průmyslových a kancelářských prostor firmě Čechofracht a.s. v Panattoni Park Prague Airport. Jde o jeden z největších projektů svého druhu v Česku - postupně nabídne 8 objektů s kapacitou až 160 000 m2 průmyslových ploch. Čechofracht a.s. obsadí na Ruzyni celkem 8500 m2 skladových prostor a přibližně 900 m2 kancelářských prostor. Otevře v nich "show room" pro jednoho ze svých klientů, působícího v oděvním průmyslu.

Opakem úspěšných distribučních center v Praze a okolí je Moravskoslezský kraj. Oblast, do které vkládalo mnoho developerů naděje, ve statistikách pronájmů za konec roku 2008 a počátek letošního roku takřka nefiguruje. Přemrštěná očekávání investorů se odrazila na množství dokončených prostor a na neobsazenosti: DTZ ji odhaduje na 34 %. Je otázkou, zda se na neuspokojivé situaci více podepsala přetrvávající absence dálničního spojení, nebo všeobecný propad sektorů navázaných na automobilovou výrobu, retail či stavebnictví.

Ačkoliv odborníci ještě na začátku roku 2008 zdvihali varovně prst kvůli strmě vzrůstající nabídce logistických ploch v Plzeňském kraji, právě zde, především pak na tahu na Rozvadov, se podařilo na konci roku 2008 uzavřít několik významných pronájmů - například Lear, Merkimmo nebo Pebal.

Nutno podotknout, že mnohé developerské projekty byly loni zahajovány s vidinou pokračujícího růstu ekonomiky. To samé platí také o části nájemců, kteří se stěhovali do větších a modernějších prostor s vidinou vlastní expanze. Proto je v únoru 2009 na místě hovořit o takzvané šedé neobsazenosti, kdy nájemci sami nejsou s to využít celou zasmluvněnou plochu. Objevují se tak případy podnajímání skladových i výrobních prostor.

Je na místě ptát se, jaké společnosti mohou vyhledávat nové logistické projekty? Odpověď najdeme v rozboru několika transakcí z loňského roku, při nichž šlo o klasickou relokaci. Nájemci, zpravidla úspěšné firmy, opouštěli staré prostory a stěhovali se do moderních, flexibilnějších center a areálů. K takovým lze řadit firmy jako MailStep, Ceva, Expeditors, Océ nebo Transkam. "Tito nájemci se pro stěhování do nových projektů rozhodli i kvůli snížení provozních nákladů v důsledku vyšší efektivity. Optimalizace je motivací, díky které věříme v řadu podobných transakcí i v letošním roce. Délka rozhodovacího procesu však bude výrazně delší než v nedávné době," konstatuje Martin Šumera z DTZ.

Podle DTZ bude první pololetí letošního roku - i přes některé pozitivní signály z poslední měsíců 2008 - v segmentu průmyslových nemovitostí ve znamení výrazného propadu. Můžeme dokonce hovořit i o očistci. Týká se to nabídky i realizované poptávky; nájemci vyčkávají, jak se vyvine ekonomická situace, developeři takřka úplně zastavili výstavbu na spekulativní bázi bez známého nájemce. Podle DTZ je však tento stav dlouhodobě neudržitelný. "Pohyb nastane v druhé půlce roku. Nevylučujeme, že mezi nájemci budou figurovat ti, kteří se budou stěhovat z větších prostor do menších, ze starších objektů do nových," předpovídá Martin Šumera.

rkp