Necelý týden před vypršením termínu pro podání přihlášek na privatizaci Českých aerolinií má ministerstvo financí ve svých preferencích jasno. I když v první řadě půjde samozřejmě o cenu, přálo by si nejvíce dopravce z Dálného východu.

"Hledáme silnou leteckou společnost, nejlépe takovou, která nemá v Evropě hlavní centrum. Pro mě osobně by takový nejlepší silný bratr byly Singapore Airlines, které v této době nezažívají žádný velký propad počtu cestujících," řekl v rozhovoru pro HN náměstek ministra financí Ivan Fuksa, který má na ministerstvu privatizace na starosti.

Podle Fuksy by bylo ideální, kdyby do Česka nějaká velká letecká společnost zavedla silnou "pupeční šňůru" mezi Dálným východem a Evropou, která by končila v Praze a odtud by rozvážela lidi po Evropě. "Takže ta sféra je Čína, Indie, Korea. Samozřejmě, že v této sféře je i Rusko," prohlásil Fuksa. Singapore Airlaines však ještě před dvěma měsíci zájem o ČSA vylučovaly.

Uzávěrka přihlášek do soutěže o ČSA je již v pondělí. Podle informací HN se do tendru přihlásilo devět firem. Oficiálně přitom zájem projevili ruský Aeroflot a největší světový dopravce, francouzsko nizozemský koncern Air France-KLM. "Pro ty by se ČSA naopak mohly stát takovou bránou na východ," tvrdí Fuksa. Zájem vyjádřili i majitel Čedoku Odien a nízkonákladový dopravce Travel Service,za kterým stojí islandský Iceland Air.

Nejvíce se ale spekuluje o asijských firmách. Nejčastěji padají jména členů SkyTeamu - tedy aliance, která sdružuje letecké přepravce z celého světa včetně ČSA - mimo jiné korejské Korean Air a čínské China Southern. Obě firmy však zatím mlčí. Podle Fuksy přitom nějaká jednání členů vedení ČSA v Číně proběhla.

"Vylučuji, že by se nějaké takové jednání konalo. V Číně bylo běžné jednání aliance Sky Team, kde byli lidé z našeho marketingu. Ohledně prodeje nepodnikáme žádné kroky, a pokud někdo projeví zájem, odkazujeme na vlastníka, tedy na ministerstvo financí," popírá však jednání s Asií generální ředitel Českých aerolinií Radomír Lašák.

První kolo výběru má zájemce prohnat sítem vládních požadavků. ČSA mohou koupit pouze bezúhonné firmy, které mají alespoň 51 procent kapitálu ze zemí Evropské unie. Představit by také měly své plány o tom, jak dlouho chtějí udržet ČSA na pozici národního přepravce či uchovat leteckou přepravu osob jako hlavní činnost aerolinií. V druhém kole již půjde čistě o cenu.

 

Podle analytiků jsou jasnými favority Aeroflot a Air France-KLM. "Je téměř jisté, že se nakonec rozhodne mezi těmito dvěmi firmami," říká Jan Procházka ze společnosti Cyrrus, který privatizaci ČSA dlouhodobě sleduje.

Pro Rusy by však mohla být problém podmínka 51 procent evropského kapitálu. Před dvěma týdny Areoflot podle svého šéfa Lva Košljakova ukončil jednání se třemi předními českými investory Penta, PPF a J&T. Jiného partnera zatím nepředstavil.

Podle odhadů by vláda za ČSA mohla získat 4,5miliardy korun.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist