Posedlost motorkami přivedla Jamese Ziemera až do šéfovského křesla Harley-Davidson, jednoho z nejznámějších výrobců motocyklů na světě. Když do společnosti v roce 1969 přišel, obsluhoval nákladní výtahy. O třicet pět let později Harley-Davidson pod jeho vedením vykázala rekordní zisk. Manažer, který silným strojům zasvětil osobní život i kariéru, nyní odchází do důchodu.

"Bylo mi velkou ctí pracovat pro Harley-Davidson. Řídit motorku a být za to placen je splnění mého snu," řekl Ziemer v prosinci správní radě poté, co jí oznámil rozhodnutí firmu opustit.

Včera společnost Harley-Davidson oznámila, že Ziemera od prvního května nahradí Keith Wandell, dosavadní prezident firmy Johnson Controls, výrobce automobilových baterií a vnitřního vybavení aut.

Z výtahu do čela firmy


Devětapadesátiletý James Ziemer vyrůstal v Milwaaukee v těsném sousedství výrobní haly společnosti. Na "mašinu" z portfolia Harley-Davidson usedl poprvé v patnácti letech. O čtyři roky později se nechal ve firmě zaměstnat. Od kontroly nákladních výtahů se po dokončení univerzity ve Wisconsinu dostal do účtárny, kde jeho kariéra pomalu začala nabírat na obrátkách.

V roce 1990 se stal finančním ředitelem a během patnácti let se vypracoval na pozici generálního ředitele Harley-Davidson. Pod jeho vedením se firmě dařilo a v roce 2006 vykázala rekordní čistý zisk 1,04 miliardy dolarů. Během celého roku se prodalo po celém světě zhruba 345 tisíc motocyklů.

"Jim přispěl k tomu, že se z Harley-Davidson stala jedna z nejobdivovanějších značek na světě, komentoval Ziemerův odchod člen správní rady Jeffrey Bleustein. "Jako zanícený motocyklista po sobě zanechal skvělé dědictví a tvořivého ducha," dodal.

Během Ziemerova čtyřicetiletého působení ve společnosti ale Harley-Davidson zažil i řadu složitých chvil, připomíná agentura Bloomberg. Těžko bylo Harley-Davidson zejména v sedmdesátých letech, kdy zájem o její motorky prudce klesl. Trh zaplavily levnější "stroje" japonských výrobců Honda a Kawasaki. V roce 1985 dokonce společnost čelila hrozbě bankrotu.

"Harlejáři" stárnou


Závěr Ziemerovy kariéry poznamenala stávka dělníků za zvýšení mezd v největší americké továrně Harley-Davidson ležící v pensylvánském Yorku. Celých šestnáct let byl přitom ve společnosti klid.

Vynikající výsledky, kterých firma pod vedením Ziemera dosáhla, pak poznamenala finanční a hospodářská krize. Vloni klesl zisk společnosti meziročně o třicet procent na 654,7 milionu dolarů. Společnost uvedla, že letos hodlá zavřít dvě továrny a do dvou let propustí asi devět tisíc lidí.

Harley-Davidson nyní trpí i tím, že nedokáže přilákat mladé jezdce. V minulosti přitom dovedně využíval populačních vln a cílil na mladé. Ti ale nepřibývají a okruh jejích věrných fandů stárne. Vloni dosáhl věk průměrného "harlejáře" 49 let. Přitom ještě v roce 2003 bylo milovníkům těchto silných strojů v průměru 42 let.

Firma přitom "loví" mladé zákazníky kde se dá. V roce 2000 uspořádala tréninkovou vyjížďku pro začínající jezdce, které se zúčastnilo 35 tisíc zájemců. Vloni se rozhodla rozšířit portfolium a koupila italskou značku MV Agusta, která je výrobcem převážně sportovních motorek.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist