Posedlost motorkami přivedla Jamese Ziemera až do šéfovského křesla Harley-Davidson, jednoho z nejznámějších výrobců motocyklů na světě. Když do společnosti v roce 1969 přišel, obsluhoval nákladní výtahy. O třicet pět let později Harley-Davidson pod jeho vedením vykázala rekordní zisk. Manažer, který silným strojům zasvětil osobní život i kariéru, nyní odchází do důchodu.

"Bylo mi velkou ctí pracovat pro Harley-Davidson. Řídit motorku a být za to placen je splnění mého snu," řekl Ziemer v prosinci správní radě poté, co jí oznámil rozhodnutí firmu opustit.

Včera společnost Harley-Davidson oznámila, že Ziemera od prvního května nahradí Keith Wandell, dosavadní prezident firmy Johnson Controls, výrobce automobilových baterií a vnitřního vybavení aut.

Z výtahu do čela firmy


Devětapadesátiletý James Ziemer vyrůstal v Milwaaukee v těsném sousedství výrobní haly společnosti. Na "mašinu" z portfolia Harley-Davidson usedl poprvé v patnácti letech. O čtyři roky později se nechal ve firmě zaměstnat. Od kontroly nákladních výtahů se po dokončení univerzity ve Wisconsinu dostal do účtárny, kde jeho kariéra pomalu začala nabírat na obrátkách.

V roce 1990 se stal finančním ředitelem a během patnácti let se vypracoval na pozici generálního ředitele Harley-Davidson. Pod jeho vedením se firmě dařilo a v roce 2006 vykázala rekordní čistý zisk 1,04 miliardy dolarů. Během celého roku se prodalo po celém světě zhruba 345 tisíc motocyklů.

"Jim přispěl k tomu, že se z Harley-Davidson stala jedna z nejobdivovanějších značek na světě, komentoval Ziemerův odchod člen správní rady Jeffrey Bleustein. "Jako zanícený motocyklista po sobě zanechal skvělé dědictví a tvořivého ducha," dodal.

Během Ziemerova čtyřicetiletého působení ve společnosti ale Harley-Davidson zažil i řadu složitých chvil, připomíná agentura Bloomberg. Těžko bylo Harley-Davidson zejména v sedmdesátých letech, kdy zájem o její motorky prudce klesl. Trh zaplavily levnější "stroje" japonských výrobců Honda a Kawasaki. V roce 1985 dokonce společnost čelila hrozbě bankrotu.

"Harlejáři" stárnou


Závěr Ziemerovy kariéry poznamenala stávka dělníků za zvýšení mezd v největší americké továrně Harley-Davidson ležící v pensylvánském Yorku. Celých šestnáct let byl přitom ve společnosti klid.

Vynikající výsledky, kterých firma pod vedením Ziemera dosáhla, pak poznamenala finanční a hospodářská krize. Vloni klesl zisk společnosti meziročně o třicet procent na 654,7 milionu dolarů. Společnost uvedla, že letos hodlá zavřít dvě továrny a do dvou let propustí asi devět tisíc lidí.

Harley-Davidson nyní trpí i tím, že nedokáže přilákat mladé jezdce. V minulosti přitom dovedně využíval populačních vln a cílil na mladé. Ti ale nepřibývají a okruh jejích věrných fandů stárne. Vloni dosáhl věk průměrného "harlejáře" 49 let. Přitom ještě v roce 2003 bylo milovníkům těchto silných strojů v průměru 42 let.

Firma přitom "loví" mladé zákazníky kde se dá. V roce 2000 uspořádala tréninkovou vyjížďku pro začínající jezdce, které se zúčastnilo 35 tisíc zájemců. Vloni se rozhodla rozšířit portfolium a koupila italskou značku MV Agusta, která je výrobcem převážně sportovních motorek.