Platební morálka se celosvětově zhoršuje a nedůvěra se z finančních trhů přesunula do obchodní sféry. Dodat svoje zboží nebo služby neznámému obchodnímu partnerovi a čekat na peníze je dnes příliš velký risk.

Žádat platbu předem je zase nefér vůči odběrateli, protože by tak celé riziko nesl on.

Vhodné pro exportéry v neznámých teritoriích


Proto zejména firmy, které obchodují s neznámými partnery v zahraničí, využívají při placení dokumentárního akreditivu.

Je to závazek banky, že zaplatí příslušnou částku až v momentě, kdy dostane všechny dokumenty, které si oba aktéři dohodli. Dokumenty musejí být kompletní a včas dodané. Tato služba představuje nástroj, který prodávajícímu přinese jistotu zaplacení zboží a kupujícímu zase včasnou dodávku přesně podle smlouvy.

Celý vtip je v tom, že nad penězi i dodržením smluv mají kontrolu banky. Prvním krokem je, že obchodní partneři začlení akreditiv do obchodní smlouvy. Je v ní uvedeno, že se bude platit pod dokumentárním akreditivem, přesné znění akreditivu může tvořit přílohu smlouvy.

Při využití akreditivu jsou do obchodu zapojeny banky obou stran. Poté, co dodavatel předloží vlastní bance požadované dokumenty, je jeho banka odešle bance kupujícího. Ten zkontroluje, zda jsou dokumenty v pořádku a zda vše splňuje sjednané podmínky akreditivu, včetně lhůty pro odeslání zboží, a až potom peníze vyplatí.

Pokud by nebyla splněna jediná z akreditivních podmínek, banka by se v tom případě na kupujícího obrátila s dotazem, zda má přesto akreditiv vyplatit. Prodávající je tak motivován dodržet podmínky smlouvy.

Kupující složí peníze bance před dodáním zboží


Předtím, než banka kupujícímu akreditiv otevře a zaváže se tím k proplacení příslušné částky, musí mít zajištěno dostatečné finanční krytí budoucího závazku. Například rezervací peněz na účtu klienta, poskytnutím úvěru a podobně. Protože všechno je ošetřeno smlouvami a peníze jsou v rukou banky, snižuje se nebezpečí nezaplacení na minimum. Riziko spočívá pouze v nesolventnosti nebo případném krachu zúčastněných finančních institucí. Tento typ pojištění obchodů firmy využívají především při obchodování s partnery z méně stabilních zemí.

Za jistotu se ale platí. "Poplatek za sjednání akreditivu se většinou pohybuje v řádu jednotek tisíc korun, za jeho faktické využití poté klient platí několik desetin procenta z hodnoty obchodu. Výše poplatků se odvíjí od výše částky a doby platnosti akreditivu," vysvětluje mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň. Do ceny celé transakce se ale také může promítnout riziková přirážka banky, kterou si stanoví individuálně.



VÝHODY A NEVÝHODY

+ Dodavatel ví, že za své zboží či služby dostane zaplaceno.

+ Odběrateli se nestane, že by zaplatil a nedostal zboží.

- Poplatky činí desetiny procenta z objemu transakce.

- Druhá strana nemusí na tento způsob platby přistoupit.