"Z krize vyjdeme posíleni," říká přesvědčeně Dušan Michálek, šéf firmy DCH Bohemia. Jeho společnost zpracovává a dodává výrobky z kompaktních materiálů, především corianu, což je materiál s vysokou životností lidově zvaný "umělý kámen". Využívá se na pracovní desky kuchyňských linek, v koupelnách, nemocnicích, na barové pulty nebo recepce.

Na obratech firma DCH krizi nepozoruje. Vloni vzrostl o 30 procent na bezmála 30 milionů korun a tento rok se drží na loňských úrovních. Corian patří do segmentu luxusního zboží, který není krizí postižen tak jako ostatní obory. "Do domácností si ho vždy dávali spíše bohatší lidé. S tím, jak Češi dlouhodobě bohatli, zvýšily se i jejich nároky na bydlení. Rádi si připlatí za kvalitu," říká Dušan Michálek.

Dodávky i konkurentům

Firma DCH Bohemia ale získala ještě před krizí další konkurenční výhodu díky rozsáhlým investicím do technologických inovací.

Koupila počítačově řízené obráběcí stroje, vakuový lis a dnes dokáže kompaktní materiály tvarovat a ohýbat za tepla do požadovaných tvarů tak, aby se nezbarvily nebo nepopraskaly. A z toho teď těží. Kromě prestižních zakázek na zhotovení recepcí a barů a vybavení luxusních hotelů, kterých teď vlivem krize ubylo, dodává i umyvadla, dřezy a další lisované výrobky vypouklých tvarů ostatním zpracovatelům, tedy konkurenci.

Za technologický náskok firma vděčí především penězům z Evropské unie. Před dvěma lety totiž dostala příslib dotace v programu Inovace přes agenturu CzechInvest. Z devítimilionové investice do výzkumu a nákupu obráběcích strojů a lisů jí unie loni prosinci šest milionů uhradila. "Bez těchto peněz bychom byli tam, kde před čtyřmi lety," říká Dušan Michálek.

Hospodářská krize Dušana Michálka donutila více přemýšlet o budoucím rozvoji. Obavy z nedostatku zakázek ho tedy letos v lednu vedly k založení obchodního oddělení. Regionálně působící obchodní manažeři doporučují produkt kuchyňským a koupelnovým studiím, stavebním firmám nebo architektům a designérům.

Vnitřní zdroje, které firma ušetří, využívá k podpoře tohoto oddělení. "Vyhraje ten, kdo bude nejagresivnější, kdo bude nejvíc na očích. Nejsme žádní dravci, ale z krize vyjdeme posíleni, protože získáme větší podíl na trhu. Snažíme se, bojujeme, vrátí se nám to," říká Dušan Michálek.

Polem neoraným je zatím spolupráce s vysokými školami. "Chceme podchytit architekty a designéry už na školách, aby si materiál na dílně vyzkoušeli, naučili se ho uplatňovat ve svých projektech a zůstali mu věrni," říká Naděžda Petrů, obchodní ředitelka společnosti. Uvažuje i o zaměstnání vlastního designéra.

Cesta do východní Evropy

Prostor k rozvoji se nabízí v zahraničí. V západní Evropě je konkurence natolik ostrá, že by firma uspěla jen těžko. Vloni ale objevila prostor k expanzi do východní Evropy. Dnes prodává asi 15 procent svých výrobků na Slovensko, do Litvy, Maďarska a Bulharska. Vstup do ciziny je ale drahý a časově náročný, zatím nevydělává. Obchodní ředitelka Naděžda Petrů počítá se dvěma až čtyřmi hubenými roky, kdy zahraničí nebude přinášet velké zisky, pak by se investice měla vrátit. "I v České republice trvalo sedm let, než jsme se chytli a začali růst o třetinu ročně," říká Dušan Michálek.

Chtěl by expandovat víc, ale zahraničí teď představuje velké riziko. Firma řeší problémy s obchodními partnery, kteří sledují kolísající kurz eura a čekají s platbou na nejvýhodnější okamžik. V poslední době byl problém například s Maďarskem.

Zhoršená platební morálka se ale netýká jen zahraničí. "Zatímco dřív jsme měli v pohledávkách po splatnosti půl měsíčního obratu, dnes nám v něm vázne celý obrat. Někteří se na krizi jen vymlouvají, protože chtějí držet peníze," stěžuje si Dušan Michálek.

Nikde ale není psáno, že poptávka po kompaktních materiálech vydrží. Dušan Michálek připravil i krizové scénáře. "Ani kdyby se obraty snížily na polovinu, nezabilo by nás to. I tak budeme vytvářet zisk," míní Dušan Michálek.