Americké automobilce General Motors se podařilo najít kupce pro terénní značku Hummer. Včera to uvedla agentura AP s tím, že jméno nového majitele, ani kupní cena však nejsou zatím známy. Večer pak agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje informovala, že tímto investorem je čínská firma Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery, soukromý výrobce speciálních vozidel či dílů pro dálnice a mosty.

"Jsem si jist, že se značce Hummer bude s novými vlastníky dařit po celém světě," uvedl šéf GM pro Severní Ameriku Troy Clarke. "Pokud jde o General Motors, prodej značky Hummer dál urychlí přeměnu GM ve štíhlejší automobilku s jasným zaměřením a větší konkurenceschopností," dodal.

Celá transakce by měla být dokončena do třetího čtvrtletí tohoto roku. Prodej Hummeru má podle agentury Bloomberg zachránit ve Spojených státech více než tři tisíce míst.

Pro zajímavost, na českém trhu se cena Hummeru pohybuje mezi jedním až dvěma miliony korun.

Investora hledala GM rok

GM, která v pondělí vyhlásila bankrot, se nedařilo legendární Hummer "udat" zhruba rok. Přestože značka patří k symbolům amerického automobilového průmyslu, v současné hospodářské krizi jí výrazně na popularitě ubírá fakt, že jde o "věčně žíznivý" vůz (20 litrů na 100 kilometrů). Rostoucí ceny pohonných hmot totiž přiměly i největší americkou automobilku soustředit výrobu na menší vozy. Jak ale zdůraznil viceprezident GM Robert Lutz, je to rozhodnutí samotné automobilky, nikoli nátlak vlády, která plán na záchranu GM podpoří dalšími 30 miliardami dolarů (dříve už automobilka dostala 19,4 miliardy dolarů).

"Cílem všech je vytvořit z GM opět konkurenceschopnou společnost," řekl Lutz. Dodal, že ze strany americké vlády nepřišel příkaz na výrobu konkrétního typu auta. Už v dubnu šéf GM Fritz Henderson uvedl, že očekává nabídky od tří zájemců, a zároveň odhadl hodnotu firmy na zhruba 500 milionů dolarů.

Podle agentury Reuters měla být mezi zájemci jedna americká společnost a dvě zámořské, přičemž se nejvíce spekulovalo právě o čínském investorovi.

Na prodej je i Saab a Saturn

V rámci svého reorganizačního plánu už GM prodala také podíl v evropské dceři, německém Opelu. Ten získala rakousko-kanadská společnost Magna.

Její výkonný ředitel Siegfried Wolf uvedl, že by rád navrátil Opel k zisku do roku 2011. Chce pozměnit portfolio modelů, které Němci dosud vyrábí. Zároveň dodal, že Opel je příliš malý na to, aby se prosadil v celosvětovém měřítku. "Vstup Magny do Opelu má zajistit německé automobilce přežití," cituje Bloomberg Wolfa.

Nyní se automobilka snaží prodat i značky Saab a Saturn, postupně chce utlumit i výrobu značky Pontiac. Naopak zaměřit se chce na značky Chevrolet, Cadillac nebo Buick.

Historie

Civilnímu modelu Hummeru na trh pomohl Arnold Schwarzenegger

Proslavil se v Perském zálivu
Předchůdce vozů Hummer (HMMWV zvaný Humvee) se poprvé objevil koncem 70. let, když firma AM General vyhrála tendr na dodávku mnohoúčelových vozidel pro americkou armádu. Automobily se do povědomí veřejnosti dostaly během první války v Zálivu. Nyní je využívají armády asi 50 zemí světa, včetně Česka.

První civilní model
V současnosti patří hummer do kategorie SUV. První civilní model byl vyroben v roce 1992. Na uvedení tohoto typu vozu na trh má velkou zásluhu současný guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, který si koupil pět vozů hned po jejich uvedení.

V rukou GM od roku 1999
Do rukou GM přešla značka v roce 1999. Zatímco v roce 2007 se po celém světě prodalo přes 66 tisíc vozů, vloni to bylo jen 37,5 tisíce vozů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist