Čím létáte dnes?
Mám licenci na kluzáky, ultralehké stroje i motorová letadla.

Motorové letadlo je totéž co ultralight, jen větší, těžší a se silnějším motorem?
Ultralighty jsou podle předpisů stále jen sportovní létající zařízení. To ale mohlo snad ve skutečnosti platit jen za doby prvních Tajfunů. Dneska už jsou ultralighty plnohodnotné aeroplány mnohdy se zatahovacím podvozkem, stavitelnou vrtulí a cestovní rychlostí kolem dvoustovky. Ovšem z toho „podřadného“ postavení plynou i některé podstatné výhody.

Které?
Ultralighty zastřešuje Letecká amatérská asociace, kdežto velká letadla spadají prostřednictvím Úřadu pro civilní letectví pod ministerstvo dopravy. Máme díky tomu volnější provozní předpisy, i když je kladen důraz na osobní zodpovědnost pilota.

Kam si s UL letadlem můžu zaletět?
Kam se vám zachce. Se základním výcvikem se jen musíte vyhnout velkým letištím s řízeným provozem a okolí jaderných elektráren. Po dalším několikahodinovém výcviku a vybavení stroje odpovídačem sekundárního radaru ale můžete proletět i přes Ruzyni.

Za kolik se dá pořídit pilotní průkaz?
V klubu GAC v Benešově stojí výcvik zhruba 50 tisíc korun. Za dva týdny dovolené můžete mít výuku a výcvik hotové. Předepsáno je vedle teorie aspoň dvacet letových hodin. Pokud si ale předtím uděláte plachtařský výcvik, stačí na ultralight vlastně už jen rozšiřovací přeškolení.

Potom už zbývá jediné – koupit letadlo.
Většina pilotů si stroje pronajímá. Nabídka je po celé republice opravdu široká.

Kolik je v Česku vlastně letišť, kde lze s UL letadlem přistát?
Odhaduji mezi dvěma a třemi sty, v Evropě pak stovky a stovky dalších.

Kde si najmout ultralight
GAC (Glider Aerobatic Club)

Letiště Benešov
www.aero-gac.cz
tel.: 603 927 241

AC-Fly
Letiště Vyškov a Brno
www.acfly.cz
tel.: 608 311 811

Fly For Fun
Letiště Kralupy n. Vltavou – Sazená
www.flyforfun.cz
tel.: 603 154 232

Air Jihlava Service
Letiště Jihlava
www.airjihlava.cz
tel.: 602 760 578

Aeroklub Toužim
letiště Toužim-Přílezy
www.aeroklubtouzim.cz
tel.: 724 350 049

Jak dát létání do daní
Část podnikatelské veřejnosti uplatňuje náklady na tento typ letecké dopravy jako výlohy snižující daňový základ. „Za jistých okolností lze provoz nebo pronájem malého letadla do nákladů zahrnout,“ říká opatrně daňová expertka Michaela Chrdlová z účetní společnosti Finservis. Pro firmy nebo samostatně výdělečně činné fyzické osoby není přesně určeno, jakým dopravním prostředkem smějí podnikat služební cesty. „Umím si představit argumentaci typu: Z Prahy musím na obchodní jednání do Brna, Olomouce nebo Ostravy a než riskovat život či zpoždění na dálnici D1, raději si pronajmu letadlo,“ vysvětluje Chrdlová.

Snímek TL Ultralight: Jak se pozná, kdo je pilot a kdo pasažér, když je v kokpitu taková pohoda? Jan Suchý sedí u levého kniplu.