O čem tedy přijímací pohovor je? Je především o vás, o vaší osobě, o vašich schopnostech a vašich zkušenostech. Jedinečná příležitost, jak se „prodat“ potenciálnímu zaměstnavateli. Přijímací pohovor pomáhá určit, který uchazeč bude pro firmu tím nejlepším zaměstnancem, a zároveň která firma bude tou nejlepší pro uchazeče. Nalézt nejvhodnějšího uchazeče znamená pro společnost najít člověka schopného okamžitě reagovat na zadané požadavky. Ještě důležitější bývá, zda má uchazeč potenciál stát se v budoucnosti dlouhodobým přínosem pro firmu. Podobně musíte i vy odhadnout, jestli můžete být v dané pozici úspěšní a zda vám společnost nabídne možnost růstu a rozvoje. Během přijímacího pohovoru se zaměřte na své pozitivní stránky a zdůrazněte své přednosti. Nezapomeňte, že cíl máte společný: nalézt nejlepšího partnera. Pokud nebudete brát přijímací pohovor jako zkoušku, ale jako prostor, kdy ukážete, co umíte, co jste dokázali a v čem vynikáte, odpadá nervozita pramenící ze strachu, že něco spletete nebo nebudete něco vědět. Pracovník firmy, se kterým mluvíte, zde není jako zkoušející hodnotící vaše znalosti, ale jako člověk, co vás poslouchá a posuzuje, jestli budete pro firmu přínosem. To co musíte udělat je, že přepnete své myšlení z reprodukování cizích poznatků na své vlastní myšlenky. Pokud se zamyslíme, tak přijímací pohovor je vlastně to nejjednodušší téma, na které můžete mluvit.

Zástupce společnosti, který s vámi pohovor vede, bude sledovat nejen obsah a fakta vaší sebe-prezentace. Bude se soustředit i na vaše mimoverbální projevy, které mohou o vás ledacos vypovědět. Nezapomeňte, že první dojem je jen jeden. Proto vám nabízíme další tipy, abyste přijímací pohovor absolvovali úspěšně a abyste zanechali v potenciálním zaměstnavateli první dojem pozitivní.

1. NEchoďte pozdě bez předešlé omluvy

V rámci své přípravy na schůzku byste měli mít cestou při ruce jméno osoby, kontakt, adresu a případně mapku místa, kam se máte na schůzku dostavit. Raději si naplánujte čas tak, abyste přišli i o několik minut dříve. Pozdní příchod v podobě zadýchaného a upoceného adepta vám může způsobit velké ztráty „bodů“ prvního dojmu. Naopak, přijdete-li o pár minut dříve, rozhlédněte se po interiérech a budově společnosti, nasajte vnitřní atmosféru a případně sledujte tváře zaměstnanců firmy, které vám hodně napoví, jak se zaměstnanci cítí v každodenním pracovním životě u této společnosti.

2. NEzapomínejte na čisté boty, upravené nehty a decentní vůni

Oblečení je spolu s líčením, vůní, představením a příjemným vystupováním důležitou součástí prvního dojmu. Oblékněte se podle typu pozice, o kterou se ucházíte. Každá pracovní pozice vyžaduje jiný typ oblečení. Od budoucího finančního managera se očekává, že přijde v obleku – dámy v kostýmu. Ucházíte-li se o pozici recepční, je nutný reprezentativní vzhled, nicméně kostým se od vás nežádá. Věřte intuici a zaběhnutým společenským pravidlům. Vyplatí se vám to. Nejde o značku, ale o styl! Drahé oblečení neznamená vždy nejvhodnější. Pokud budete neupravení (pomačkané tričko, špinavé kalhoty, boty od bahna apod.), nezachrání vás ani dobrá značka. Buďte upravení a nepřehánějte to s barvami. Nikdo netvrdí, že musíte přijít v černém, ale použít celou barevnou škálu na oblečení není nejlepší nápad. Čistota je půl úspěchu. Příjemná vůně, upravený zevnějšek – to vše jsou věci, kterých si personalisté určitě všimnou. Nepodceňujte roli antiperspirantů, neboť člověk ve stresu se potí více než za běžných okolností. Nepřeceňujte sílu parfémů. Není nic horšího než zápach potu či silná vůně parfému, která omráčí všechny přítomné. A než začne pohovor, věnujte pár sekund rychlé kontrole svého zevnějšku. Rozepnutý poklopec, špatně zapnutá košile, oka na punčochách - to vše se může stát každému z nás. Není nic jednoduššího než si před začátkem pohovoru zajít na toaletu a upravit se. Vyvarujete se tak nepříjemným situacím.

3. NEnechávejte si zapnutý mobilní telefon

Vyřizování “neodkladných” pracovních záležitostí během pohovoru bude váš protějšek vnímat jako neschopnost zorganizovat si čas. Jste-li v nevyhnutelné situaci, kdy telefon musíte mít zapnutý, omluvte se předem, vypněte zvonění a odpovězte jen na ten hovor, který je pro Vvs nevyhnutelný.

4. NEžvýkejte

Se žvýkačkou v ústech každý člověk mluví jinak než běžně bez žvýkačky. Člověk mimoděk začne mluvit „rozžvýkaně“ a táhle, někdy při řeči i začne zadrhávat, neboť při delším monologu žvýkačka začne v ústech překážet. Pokud se jí přeci jen zapomenete zbavit přede dveřmi místnosti, kde se odehrává pohovor, použijte decentně papírový kapesníček.

5. NEbuďte žoviální

Pokud konzultant nebo personalista zahájí pohovor spíše společenskou konverzací, krátce odpovězte, ale nerozvádějte svou odpověď do zbytečných detailů. Takový úvod vám má pomoci se uvolnit, konzultant není zvědavý na vaše osobní zážitky a problémy. Někdy se také může stát, že byste se zapovídali a řekli na sebe i věci, které k práci vůbec nepatří a později by vás to mohlo mrzet.

6. NEzasahujte do vedení pohovoru

Vést pohovor má konzultant nebo personalista. Vy buďte aktivní ve chvíli, kdy vám to konzultant nabídne. Nepřebírejte iniciativu ani z rozpaků. Naslouchejte a soustřeďte se na otázky. Dostanete-li prostor na širší odpověď, využijte toho.

7. NEdávejte najevo svou nadřazenost

Konzultant, personalista nebo jiný zástupce společnosti je ten, kdo je při pohovoru výše postavenou osobou a dialog vede. Jistě jste již zvážili své důvody a motivaci, proč jste na schůzku přišli a máte-li o nabízenou práci skutečně zájem, je dobré se prezentovat spíš jako budoucí kolega. I když máte ve společnosti osobní kontakty, jste starší než váš protivník nebo profesně zkušenější, není důvod chovat se vůči němu přezíravě.

8. NEpomlouvejte svého předchozího zaměstnavatele

Odešli-li jste z bývalého zaměstnání ne z vlastního podnětu, mluvte o důvodech racionálně, bez emocí a fakticky. Pravdivě můžete popsat situaci u bývalého zaměstnavatele, ale subjektivní stížnosti určitě nejsou na místě. Každý nový zaměstnavatel se na vás bude dívat jako na zaměstnance, který třeba bude jednou odcházet i z jeho společnosti a určitě nebude chtít nikoho, kdo mu pak na trhu bude kazit PR a image profesionálního zaměstnavatele.

9. NEzapomínejte se ptát

V průběhu pohovoru budete mít také pravděpodobně prostor pro své dotazy. Neostýchejte se a ptejte se, co vás zajímá. Vyjádříte tím svůj aktivní zájem o pozici, případně o společnost zaměstnavatele. Na závěr pohovoru byste měli dostat také prostor pro otázky. Připravte si je předem. Otázky by se měly týkat především detailů náplně práce, pracovního prostředí či strategických záměrech samotné společnosti. Na první schůzce s potenciálním zaměstnavatelem se však vyhněte otázce o platu jako o rozhodujícím faktoru zájmu o nabízenou práci, pokud k tomu nebudete vyzváni druhou stranou.

10. Nelžete

Lež má krátké nohy. Staré pravidlo platí na pracovním trhu dvojnásob. Český trh je malý, spousta lidí se zná, informace se šíří rychlostí blesku a dříve či později pravda vyplave na povrch. Myslete také na své reference a reputaci, která jde s vámi napříč vaší profesní kariérou.

Hodně štěstí při pohovoru!

Markéta Švedová po ekonomických studiích se věnovala profesní praxi v sektoru FMCG, kdy pracovala na vedoucích manažerských pozicích, se zodpovědností za obchod a obchodní tým. V roce 2000 ji headhunteři ulovili do svých řad a od té doby se věnuje executive search, personalistice a HR poradenství.

Recruit CZ (www.recruit.cz) je headhunterská společnost, která nabízí služby executive search, zajišťuje recruitment všech úrovní napříč hlavními sektory naší ekonomiky, vede projekty outplacementu (www.outplacement-services.cz)  a kariérního koučinku a spravuje přední český pracovní inzertní portál Online Práce (www.onlineprace.cz). Pro své headhunterské služby provozuje také webový portál www.headhunters.cz.