Letňanské automobilce Avia Ashok Leyland se blýská na lepší časy. Zatímco v první polovině roku byly prodeje pětkrát až desetkrát menší než v předchozích letech, v posledním čtvrtletí roku firma počítá s výrazným oživením. I tak ale výroba zůstane zhruba třetinu pod "normálním" stavem. Tvrdí to její finanční ředitel Tomáš Juřička. Podle něj se vyplatila sázka na obnovu a rozšíření dealerské sítě.

"Je proto vhodná doba, dealeři jsou jinými automobilkami tlačeni k plnění objemů, které za současné situace nejsou schopni splnit. Proto jsou ochotnější přejít k nám, my takové nároky nemáme," vysvětluje Juřička.

Právě díky tomu v srpnu otevřeli síť osmi prodejen v Maďarsku. "Výsledky se dostavily nečekaně rychle. Po dvou měsících máme v Maďarsku již osm objednávek," říká. Podle něj je nyní každý prodaný vůz úspěchem.

Propad trhů

Český trh automobilů velikostí Avie tedy mezi sedmi a dvanácti tunami se propadl asi o polovinu. Za prvních osm měsíců loňského roku se prodalo 1116 takových vozů, letos jen 533. Slovenský trh klesl dokonce o asi 60 procent a maďarský ještě více. Avii se propady nevyhýbají, její podíl na trhu ale roste. V Česku letos dosahuje 22 procent, loni to bylo necelých šestnáct.

Firma chce ještě do konce roku spustit novou dealerskou síť v Polsku a v Rumunsku, kde zastoupení zatím nefunguje, ale jen během příprav se podařilo zajistit první objednávky. Průzkum trhu také probíhá v Rusku, kam by se Avia mohla vydat během příštího roku.

Avia Ashok Leyland Motors v loňském roce vykázala ztrátu 491 milionů korun. Prodělala dvakrát více než v roce 2007. Už loni totiž firma pocítila pokles trhu. Podle původních plánů předpokládala, že se prodeje zvýší téměř třikrát, místo toho o třetinu klesly. V posledním kvartále čeká firma, že by mohla prodat 274 vozů, za letošek se očekává zhruba pět set aut. Ztráta by se tak měla snížit. "Udělali jsme řadu opatření, aby byl letos výsledek hospodaření lepší než loni," vysvětluje Juřička. Kromě ořezání nákladů se mají projevit i prodejní transakce s mateřskou společností.

Tatru drží armáda

S problémy se potýká i další český výrobce nákladních vozů - kopřivnická Tatra. Té se během posledního roku doslova zhroutil trh a výroba prakticky stojí pouze na zakázce pro českou armádu.

V prvním pololetí Tatra vyrobila pouze 415 vozů, což představuje pokles o 56 procent. Firma také byla nucena výrazně propouštět a omezit pracovní dobu. Zatímco před rokem v automobilce pracovalo 4500 lidí, nyní je to již méně než tři tisíce. Propouštění ale pokračuje dál. Výrazně zlepšení zatím nepřichází.

Známkou naděje je ale nedávné podepsání smlouvy s americkým výrobcem Navistar Defence, díky kterému by se Tatra mohla výrazněji dostat na americký trh alespoň prodejem komponentů.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist